Zaměřte se letos na svoji koncentraci! V kurzu je návrat k single-taskingu

08. Leden 2024

Nový rok s sebou přináší bilancování a předsevzetí. Někdo touží zlepšit své zdraví, kondici, trávit kvalitní času s rodinou, naučit nový jazyk či jinou dovednost pro lepší život. A každý asi i tuší, že pro to bude muset také sám něco udělat. Jednou z cest k osobní spokojenosti je zkusit „single-tasking“. Co to znamená? Dělat jen jednu věc a naplno. Schopnost hluboce se soustředit je v dnešním extrémně roztěkaném světě jednoznačnou konkurenční výhodou. Pokud si tedy letos v rámci předsevzetí přejete znovu osvojit hluboký fokus, máme pro vás několik rad jak na to.

Multi-tasking nemusí být výhoda

Dlouho panoval názor, že multi-tasking (tedy dělání více činností najednou) je efektivnější. Opak je pravdou – mozek není schopen dělat více věcí najednou, pouze mezi nimi rychle přepíná, což efektivitu naopak snižuje. Neznamená to však, že je multi-tasking sám o sobě špatný. Budeme-li konkrétní, mozek zvládne ukočírovat tři, maximálně čtyři činnosti, aby nebyl přehlcen a nedocházelo k fatálním chybám. Je vhodné ho využít například při operativních, opakovaných, rutinních činnostech, kdy nepotřebujeme moc přemýšlet. Ptáte se kdy? Třeba před obědem nebo po něm.

Multi-tasking může být škodlivý v situacích, kdy potřebujeme přemýšlet, zahloubat se, být kreativní nebo učinit závažná rozhodnutí. Na takový typ činností potřebujeme zapojit svůj neo-kortex, tj. tu část mozku, kde sídlí vědomost, vyšší myšlení a kreativita. Tato část mozku je však vysoce náročná na spotřebu energie a na plnou pozornost. Tento mozek může fungovat efektivně pouze v relaxovaném stavu, klidu a bez vnějších či vnitřních rušivých intervencí.

Vyzkoušejte leady

Dostaňte se zpět do flow, budete výkonnější

Naše pozornost může být řízena externě nebo interně. Externě řízená pozornost se projevuje naším reagováním na podněty z vnějšího světa. Jedna z prvních věcí, na které jsme si zvykli, je kontrolování e-mailů a sociálních médií hned po ránu, kdy je náš mozek svěží a výkonný. Abychom byli co nejproduktivnější, je vhodné naplánovat si na dopoledne náročnější a tvůrčí činnosti, které potřebujeme zvládnout, a plně se na ně koncentrovat.

Pro zvládání náročných úkolů nebo při vymýšlení nových postupů je dobré dostat se do stavu „flow“ – to je stav totálního pohlcení určitou činností, kdy vám to pálí, zpomalí se vám metabolismus a nejste si vědomi času a okolí. Dejme tomu, že se vám do toho stavu podaří se dostat, jste v určité euforii, nápady se jen hrnou, všechno se daří… A najednou vám třeba jen zavibruje mobil nebo vyskočí oznámení o mailu… A je konec! Vašemu mozku trvá až dvacet minut se do podobného stavu vrátit, pokud se mu to vůbec podaří.

Tip: Vynechte na potřebnou dobu kontrolování e-mailů, vypněte si upozornění a telefon, dohodněte si s kolegy vyžádaný klid a pracujte s plnou soustředěností. Dopracujete se tak ke kvalitnějšímu výsledku a paradoxně o hodně rychleji. Pokud si tedy potřebujete promyslet svou práci s klientským portfoliem, komunikovat se stávajícími klienty, provádět akviziční hovory a podobně, soustřeďte se vždy jen na jednu činnost a nenechte se ničím jiným rozptylovat.

zdroj:pexels.com

Single-tasking prakticky:

Stanovte si na každý den tři nejdůležitější úkoly, které chcete zvládnout. Ten nejdůležitější úkol si nechte hned na ráno, udělejte jej ještě před tím, než otevřete e-mailovou schránku a než ponoříte se do vyřizování došlé pošty. Potřebujete se připravit na schůzku s klientem, nebo si projít a vyčistit CRM, či naplánovat následující kvartál? Zvolte si co nejvhodnější pracovní místo, domluvte se s kolegy, ať vás následující hodinu nebo dvě hodiny neruší a pusťte se do toho. Vypněte si mobil i upozornění na došlé e-maily. Máte „štěstí“ na hlučnou kancelář? Zkuste sluchátka s aktivním potlačením hluku nebo kvalitní špunty do uší.

Pokud vás přeci jen někdo vyruší, napište si poznámku na papír a pokračujte dále. V případě, že začne opadávat vaše pozornost a začnete cítit neodolatelnou touhu podívat se do inboxu, zastavte se a vydýchejte se, případně se běžte trochu protáhnout. Ale pak se k činnosti opět vraťte a dokončete ji.

Vyzkoušejte leady

Nepodceňujte zdravotní pauzy a krmte mozek

Existuje spousta způsobů, jak můžete nenásilně zefektivnit své každodenní činnosti. Všichni jsme už určitě poznali, že jet v kuse třeba dvě hodiny není tak efektivní, jak bychom si přáli. Obecně se doporučuje každých 30 minut vstát a protáhnout se. Nezdá se to, ale i to, že vstanete a třeba jen zamáváte několikrát rukama, dodá tělu novou energii. Stačí udělat jen malé věci. U počítače jste shrbení, špatně dýcháte, tlačíte si na bránici, vše je zablokované. Pocítíte-li krizi, jděte ven na vzduch, udělejte dechová cvičení (řízené hluboké nádechy a výdechy), protáhněte se, snězte jablko nebo pár oříšků a vraťte se k práci.

Posledním důležitým tipem je: dejte svému mozku najíst! Pravidelná kvalitní strava plná omega 3 mastných kyselin, vitamínů a proteinů má význam i pro udržení glykemické křivky v rovnováze.

© 2024 imper.cz