7 tipů Anny Schwarzové, jak hledat a získat obchodníky do firmy

02. Říjen 2023

Klienti mi říkají: “Lidi nejsou”. To ale slyším od té doby, co jsem v oboru personalistiky. Je pravda, že různá období a ekonomické a společenské změny umí do pracovního trhu pořádně zasáhnout. Ale opravdovou nouzi o lidi jsem ještě nezažila. Naopak cítím, že turbulence v zaměstnanosti přináší nové příležitosti a burcují firmy k modernějším aktivitám a způsobům, jak uchazeče hledat, přilákat a získat jako zaměstnance. Takže já tvrdím, že lidi jsou. Jen možná teď nemáte ve svém okolí takové lidi, kteří chtějí pracovat právě pro vás.

Můžu vám říct, co nám funguje a co se nám osvědčilo. Píšu hlavně o hledání obchodníků, ale rady můžete využít třeba i na hledání bagristy nebo výzkumného pracovníka.

1. Jsem chodící reklamou

Na nákupu, ve frontě na poště nebo když hrajete třeba golf, se vám může naskytnout příležitost potkat své současné nebo budoucí klienty či zaměstnance. Networking a budování vaší značky může probíhat kdekoliv. Dejte dobrý příklad i svým zaměstnancům a buďte pro ně inspirací, jak sdílet nadšení z práce a šířit pozitivní pověst firmy dál. 

hledáme obchodníka

2. Nekonečný příběh

Máte aktuálně “plný dům“, vaši obchodníci jsou efektivní a pokrývají byznysové potřeby. Zdá se, že byste si mohli na delší čas oddychnout a nemuseli pokukovat po dalších schopných lidech a řešit otravný nábor. Omyl.  

Obchodní svět je dynamický a neustále se měnící. I když máte silný tým, může se stát, že se objeví nové obchodní příležitosti, přijde nečekaný odchod nebo budete potřebovat specifické dovednosti, které vaši stávající obchodníci nemají. S kontinuálním náborem budete připraveni reagovat na změny rychle a efektivně. Rozhazujte proto sítě dál, navazujte kontakty a na obchodníky se doptávejte ve svém okolí, ať máte kam sáhnout, až nastane správný čas. 

3. Inzerce není job description

Sestavujete text inzerátu, v záplavě nabídek pro obchodníky chcete zaujmout zrovna svou inzercí. Saháte ale po připraveném popisu pozice, který máte jako šablonu už pár let “v šuplíku”. Chyba často spočívá v tom, že firmy používají inzerci právě jako copy-paste popisu pozice. Správně napsaná inzerce je přitom dílčím klíčem pro přilákání kvalitních obchodníků. Buďte kreativní, upřímní, zaměřte se v textu na to, co můžete nabídnout. Nebojte se experimentovat a zkoušet různé typy inzerce na různých kanálech. 

Můžete se také při psaní inspirovat našimi osvědčenými tipy:

  • Upoutejte nadpisem. Nadpis inzerce by měl být krátký a výstižný. Věnujte mu maximální pozornost. Pokud nezaujmete v nadpisu, uchazeč nebude ochotný váš inzerát číst dál. 
  • Nejdůležitější informace dejte na začátek. V prvních řádcích inzerce dejte jasně najevo největší výhody a benefity spojené s prací u vaší společnosti. Potenciální kandidáti chtějí vědět, co mohou od pozice očekávat hned na začátku.
  • Popište jasně role. Poskytněte detailní, ale stručný popis toho, co bude obchodník dělat. Definujte jeho hlavní povinnosti a vaše očekávání. Vyhýbejte se používání příliš odborného jazyka. Piště v lidštině. 
  • Komunikujte firemní kulturu. Do inzerce obtiskněte i svoje hodnoty a nastavení. Popište pracovní prostředí autenticky a kreativně. Vyhněte se raději klišé typu dynamický tým, příjemné kanceláře, přátelské prostředí a podobně. 
  • Nehledejte supermany. Jasně uveďte požadavky a kvalifikace, které jsou nutné a bez nich se uchazeč neobejde. Ty, které byste rádi, ale nejsou při nástupu stěžejní, rovnou škrtněte. Rozevřete nůžky, zbytečně se neochuzujte o uchazeče, které odradí dlouhý seznam výčtu dovedností. Zamyslete se nad tím, jaké znalosti a dovednosti můžete naučit obchodníky až po jejich nástupu a ty do inzerátu také nedávejte.
  • Pravidelně text aktualizujte. Inzerci průběžně revidujte, podle odpovědí a statistiky upravujte. Hrajte si s tonalitou, kreativně vylepšujte a zdokonalujte.

4. Lovte na sítích

Význam sociálních sítí v náboru zaměstnanců rychle roste. I proto, že na nich český dospělý stráví v průměru 2,5-3 hodiny denně. Dávno už nestačí pasivně čekat na přihlášky uchazečů, kteří si přečtou inzerci na pracovním portále. Proto do vašich náborových nástrojů zařaďte i cílenou reklamu a inzerci na LinkedIn a dalších sítích. Naučte se na nich také oslovovat napřímo. Nabídněte pozici vytipovaným obchodníkům v personalizované zprávě. Nezapomeňte si také budovat síť zajímavých uchazečů. Buďte s nimi v pravidelném kontaktu.  Myslete i v tomto případě na posilování své značky – udržujte příjemnou a pozitivní komunikaci, dávejte zpětnou vazbu i těm, kteří se vám nelíbili. Buďte milí na ty, kteří odmítli vás. Bumerang v obchodě funguje. Nikdy nevíte, kdo koho zná nebo kdo s vámi bude v budoucnu znovu jednat. 

Vyzkoušejte leady

5. Databáze je vaše rodinné stříbro

Využívejte a rozšiřujte si databáze zajímavých uchazečů. Pracovat můžete s běžnými databázemi na pracovních portálech nebo si koupit rovnou celý seznam kontaktů, který dnes běžně a legálně firmy prodávají. Doporučuji hýčkat si svou interní databázi. Když narazíte na zajímavého uchazeče, založte si ho do ní. Teď jeho práci třeba nevyužijete, ale za nějaký čas bude vhodným kandidátem nebo bude znát další zajímavé lidi, které doporučí. Udržujte pravidelný kontakt a čas od času se jim připomeňte. Zjistíte, kde se zrovna kariérně nacházejí, co umí, a navíc posílíte svou značku. Nepalte za sebou mosty, nikdy nevíte, kdy a v jaké situaci člověka, kterého jste zamítli, znovu potkáte. 

6. Pracovní portály jako doplněk

Mějte hlavu otevřenou, přemýšlejte o tom, kde všude oznámit, že hledáte obchodníky. Kde a jak informaci zveřejnit, komu o tom říct. Nefixujte se na jeden dva zdroje. V mé praxi se mi nejvíc při hledání obchodních zástupů osvědčil networking, osobní kontakty, sociální a profesní sítě. Nezatracuji ani pracovní portály, naopak je to skvělý zdroj. U nás v Novitim obchodníci, kteří reagují na inzerci tvoří 30 % nástupů k našim klientům.  A mít tři obchodníky z deseti z portálů je nezanedbatelné číslo. 

Tento způsob považuji ale za doplňkový. Používáme všechny naše nástroje pro rozhození sítí a způsoby měníme podle dané pozice.  Na základě vývoje hledání a výsledků průběžně komunikaci s uchazeči a postupy ladíme. Zintenzivníme to, co zafungovalo. Zvažte i placenou reklamu, oslovte a zacilte na konkrétní skupinu. Neváhejte oslovovat napřímo přes Linkedin, vyhledejte si tam lidi, kteří pracují v podobné oblasti a sektoru, nabídněte jim konkrétní pozici. Tady ale pozor na přílišnou agresivitu nabídky a prodejnost. Buďte při komunikaci lidští a příjemní. I odmítnutí ze strany osloveného vám dá zajímavou zpětnou vazbu a rozšíří váš pool potenciálních uchazečů. I nepřijetí považujte za pozitivní zkušenost.

7. Den nanečisto

Máte pocit, že jste našli toho pravého? Vezměte si obchodníka k sobě na zkoušku. Zajímavý může být půl den nebo den. Vzájemně se poznáte v pracovním prostředí, řeknete si očekávání, vyzkoušíte, jak by vám společná práce a soužití v týmu sedělo. A pokud vám zkušební den vyhovoval a máte pocit, že vám to společně pracovně i lidsky klapalo, neoddalujte nabídku. Po dobrých obchodnících je na trhu hlad. Dnes je volný, zítra už vám může říct, že podepsal smlouvu jinde. Držím palce, ať máte skvělý sales tým a v zásobě vždycky další lidi, na které se můžete v době vašeho růstu obrátit. 😊

© 2024 imper.cz