Jak se stát obchodním zástupcem? Zeptali jsme se Anny Schwarzové z Novitimu

27. Únor 2023

Aničku, zakladatelku personální marketingové společnosti Novitim již určitě představovat nemusíme. Spolupracuje s námi dlouhodobě. V minulém článku jsme s ní probrali, proč obchodníci nejčastěji odchází z oboru. Tentokrát se Anička zamýšlí nad tím, jak mohou lidé začít pracovat v obchodě, a co takovému obchodnímu zástupci nesmí chybět. Společně s kolegou Markem Zelinou, spoluzakladatelem Novitimu, vybírají obchodníky nejen do svého týmu. Talentované uchazeče na obchodní pozice hledají také pro své klienty. Jaká mají doporučení pro lidi, kteří práci obchodního zástupce zvažují? Jak se na kariéru v obchodě nejlépe připravit?

Mám chuť a zájem

Uchazeče, kteří jsou obchodem nepolíbení, zajímá, jak se do oboru dostat. Na pohovoru se mě často ptají: „Jaký bych měl být? Co na začátek potřebuji? Na co se mám připravit?”  Někdy se jedná o absolventy, jindy zase o zkušené lidi, kteří chtějí změnit obor a v obchodování a komunikaci s lidmi nově spatřují svůj potenciál.  V první řadě takovým lidem nesmí chybět chuť a nadšení. V tom vidím základ úspěchu. Každý se může naučit cokoliv, když chce. Nebojte se tedy na pozici přihlásit i bez předchozích zkušeností. 

Připravím se na pracný začátek

Po nástupu počítejte s pernějším obdobím. Bude chvíli trvat, než se zorientujete v procesech, nových produktech nebo službách, které budete nabízet.  Než překonáte prvotní bariéry v komunikaci s klienty a než pro vás telefonování a osobní či online schůzky budou přirozené. Myslím, že je dobře, když nový obchodník cítí ze začátku lehkou nervozitu a pokoru. Pár mistrů světa, kteří přišli nově do obchodu, jsem už zažila. Většinou jejich hvězda brzy zhasla. 

I když to asi neradi čtete 😊, počítejte na začátku s přesčasy a časovou investicí. Abyste se co nejrychleji dostali do oboru, musíte intenzivně telefonovat, psát e-maily a chodit po schůzkách. Součástí zaučení bude i stínování zkušeného kolegy, školení, pročítání produktových materiálů, procházení prezentací i nasávání inspirace z podcastů, rozhovorů nebo článků.  Na přípravu a administrativu vám občas zbyde čas jen po večerech nebo o víkendu. 

Nebojím se prvních neúspěchů 

Obchod je dlouhodobá záležitost. Výsledek se může dostavit za několik měsíců i let. Může se stát, že ze začátku budete čelit neúspěchu. Je naprosto běžné, že vás budou oslovení klienti ve větší míře odmítat. Možná uděláte i pár kotrmelců a chyb. Nepropadejte ale skepsi, z přešlapů se co nejvíc poučte, chybu považujte za přítele 😊 a buďte trpěliví. Píle a vynaložené úsilí se vám jako bumerang vrátí.

Investuji čas a energii do seberozvoje

Pravidelně se v oboru vzdělávejte. Spousta materiálů a zdrojů je dostupných i zdarma. Prohledejte internet, ptejte se lidí z oboru, kam chodí pro inspiraci, poslouchejte zajímavé podcasty, čtěte blogy, odebírejte newslettery a účastněte se webinářů. 

Využívám networking a profesní síť

Rozhazujte sítě, mluvte se známými a lidmi kolem sebe o tom, co děláte. Nikdy nevíte, kdo si zafixuje, jaký produkt nebo službu nabízíte, a komu vás dál doporučí. Pracujte aktivně s LinkedIn a navazujte spojení i tam. Mně osobně doporučení právě z profesní sítě velmi dobře funguje. Je to ale běh na dlouhou trať, nečekejte první vlaštovky po měsíci práce. Networking a ambassadoring chce čas. Vytrvejte a nelekněte se, že po několika měsících práce objednávka z LinkedIn ještě nepřišla. Je naprosto běžné, že vás sami klienti osloví až po roce a více. 

Oslovuji firmy z okolí nebo výrobce mého oblíbeného šamponu

Když nevíte, koho oslovit s nabídkou, nebo máte při akvizicích ze začátku blok, pomozte si různými motivačními triky. Oslovte například firmy “kolem komína”. Vytipujte si klienty, kteří sídlí kolem vás a zavolejte jim jako soused. Máte oblíbeného výrobce produktu, který máte doma? Zavolejte a řekněte mu, že jeho produkt znáte a kupujete si ho. Po takovém icebreakingu z vás spadne tréma a mnohem lépe pak navážete při dalším jednání.

Vím, v jaké oblasti obchodu se cítím nejlépe

Poznejte sami sebe. Možná jste spíš vztahový obchodník, preferujete dlouhodobé vztahy, táhlé a opakované aktivity, které vedou k jedné objednávce, vám nevadí. Nebo naopak nejste trpělivý a obchod raději uzavíráte svižně a stručně. Řekněte si, jaký typ obchodníka jste, a podle toho se zaměřte i na druh produktu nebo služby. 

Věřím, že vztahový obchodník se sice může pohybovat v oblasti rychloobrátkového zboží a jednorázového využití nějakého produktu, ale dlouhodobě spokojenější a motivovaný bude spíše v oblasti služeb nebo produktů s opakovaným odběrem a možností vytvářet právě zmiňované vztahy s klienty.

Dobré jméno mám jen jedno

Nekazte si své jméno nevhodným nebo neetickým jednáním. Přistupujte ke svým obchodním partnerům, klientům i kolegům za všech okolností férově. Buďte čitelný obchodník, obchody uzavírejte transparentně a se všemi zákazníky jednejte stejně. Dobré jméno se získává zpět obtížně. I když změníte oblast byznysu a budete mít pocit, že jste před špatnou pověstí utekli, není tomu tak – reputace vás vždycky doběhne (dřív nebo později). 

Neusnu na vavřínech

Přeji vám mnoho úspěchů ve světě obchodu. Nezapomeňte se ale dál rozvíjet a pracovat sami na sobě, i když dosáhnete kýžených výsledků. Doba je rychlá a vítěz, kterému šly jeden měsíc obchody nejlépe, může být už příští měsíc outsider. 

Aničky tip:

Pokud stále váháte, jestli se stát obchodníkem nebo máte pochyby o tom, zda takovou práci zvládnete, doporučuji analýzu osobnosti, která vám prozradí více. Na trhu je spoustu diagnostických nástrojů. I my jeden šikovný používáme. Naší diagnostikou projdou všichni uchazeči, kteří se u nás hlásí na pracovní pozice. I lidé k nám do týmu touto diagnostikou před nástupem prošli. Výstupy z analýzy přesně popíší, jaký typ člověka nebo konkrétně obchodníka jste, na co se při vstupu do světa obchodničiny zaměřit, a jak vytyčeného cíle snáze dosáhnout. 

Já si myslím, že když sami chcete, není nikdy pozdě stát se obchodníkem. Hodně zdaru!

Zajímají vás další postřehy od Aničky? Přečíst si je můžete zde.

© 2024 imper.cz