11. Květen 2016
Investiční společnost Traficon buduje ve spolupráci s BusinessAnimals.cz silný sales tým a my jsme se přišli podívat, jak jim to jde. Čtveřici mladých obchodníků, 3 Čechy a jednoho Američana, jsme zastihli v plné polní. Jak probíhal den s Danielem a Petrem, kteří pracují pod panem Stávkem z našeho rozhovoru již nějakou dobu, a dvěma nováčky Dominikem a Benem? Zpočátku rozpačitě. Klukům se do focení moc nechtělo. „Jste strašně našponování, snad jediný Dominik sedí dobře,“ stylizovala si obchodní tým fotografka Karolína. V rozhovorech o své práci byli sdílnější. Nakonec se tak rozpovídali, až se museli vzájemně hlídat, kdo má domluvený jaký call a kdy mají razit na schůzky.
V nové rubrice Business INSIDER nahlížíme do obchodních oddělení firem trochu jiným způsobem, než jste zvyklí z rozhovorů. Nedávný článek o společnosti Pharming byl ochutnávkou takové „firemní sondy“, postupně se ale vydáváme dál, bereme foťák, diktafon, trávíme den s obchodním týmem a zpovídáme všechny od šéfů, členů týmu přes nováčky až po dodavatele PPLka, kterého jsme náhodou nabrali ve výtahu. Zajímá nás, co to je za firmu, jakou má vizi a kulturu. Jaký je tým, produkt a jak se zde žije obchodníkům mladé generace. Takže – jak na nás celkovým dojmem zapůsobil Traficon?
- Momentálně obsazují pozici: Obchodní konzultant
[leads_ id=“84891″]
1. Traficon dělá investice konzervativně
Jednatel společnosti Traficon Jan Stávek podnikající v oblasti investic a prodeje firem, je známý svou pečlivostí a konzervativním přístupem. „Burza je vždy riziková, proto musíte být ke klientovi vždy naprosto upřímní a nezamlčovat to, o čem si myslíme, že jeho rozhodnutí ovlivní negativně. Právě naopak – když padnou všechny informace, je teprve ochoten nakupovat,“ dává šéf Traficonu konzervatismu v obchodě zelenou a jeho tým přikyvuje.
„Při obchodování oceňuju, že když je struktura produktu transparentní, zapadne do sebe jako puzzle. Chápeš ji a dokážeš vysvětlit člověku na druhé straně, jak to funguje a jaká z toho plynou rizika. Umožní ti lidský přístup,“ říká Daniel Toman. Jeho kolega Dominik Plešinger přikyvuje: „Dokážu produkt během 10 minut představit tak, že se 90 % lidem líbí. Já to nepředstavuju jako profesionální investiční zprostředkovatel, ale tak, aby to busy člověk naproti mně pochopil. V investicích si musíte notovat a pak se obchod může jako perpetuum mobile opakovat donekonečna. Klient ti věří a opakovaně vynakládá prostředky. Rostete oba.“
2. Kluci z Traficonu dělají business za miliony – s klidem!
Jako investiční zprostředkovatelé musí obchodníci Traficonu být připravení suverénně požádat klienta ne o stovky tisíc, ale miliony. Korun nebo euro, to už je skoro jedno. „Upřímně, je to úplně stejné. Jediný rozdíl je strach v hlavě, že to jsou velká čísla, ale v podstatě to jsou jen čísla. To mi ale chvíli trvalo si srovnat,“ přiznává Dominik, „sales dělám 6 let a najednou jsem měl strach někomu zavolat. Říkám si: To je divný. Pořádně jsem to rozebral s koučem a druhý den jsem sedl, projel kontakty a začal jsem volat a volat.“ Co zafungovalo? „V podstatě mi řekl, že o nic nejde a jakmile to začnu dělat, uvidím, že to dělám dobře – a měl pravdu!“
4 kroky, jak získat klientovu důvěru, aby vám svěřil milionové částky:
- Ptejte se, co jeho společnost dělá. Pokud si uděláte pořádný research, budete se ptát k věci, a to klient ocení. „Já se zrovna včera díky tomu dozvěděl zajímavé věci o investování do nemovitostí na Floridě,“ libuje si Dominik.
- Produkt představte co nejjednodušeji. Pomozte si brožurkou, tabletem.
- Dodejte produktu důvěru konkrétními příklady. „Představím daný resort. Říkám, že například společnost XY dělá tohle, funguje tímto způsobem, jak je to zajištěné, kolik z toho má garanci, že to jsou největší provozovatelské společnosti na světě, jako je třeba Hilton atd. Vlastně ukazuju důvěru známých a velkých společností v korelaci k našemu produktu,“ říká Dominik.
- Nechte klienta, ať se ptá. „To jsou dobré prodejní signály. Když se ptá, já už jen odpovídám.“
3. Tým je zatím malý, ale pilný
Traficon sídlí v příjemných prostorách na Panské ulici a tým má veškeré zázemí. Oproti obvyklým obchodním kancelářím tady není tolik rušno, obchodníci se mezi sebou chvílemi baví, chvílemi jsou ponořeni do práce a střídají se na schůzkách a v konverzaci s námi. Ve volném čase si odchytáváme Dominika, který je nám povědomý z našich MeetUpů. Otázka je jasná – co tě sem přivedlo? „To se ti bude líbit, v Traficonu jsem díky BusinessAnimals.cz. Viděl jsem rozhovor s panem Stávkem a upřímně jsem si jej přečetl asi pětkrát, tak mě zaujal jako člověk. Během „námluv“ a pohovorů jsem se sžil s vizí a dostal jsem skvělou nabídku, kterou jsem ani nečekal. Nyní dělám team leadera.“
Daniel měl první dojem z šéfa stejný: „S panem Stávkem jsem se před nástupem znal už nějakou dobu, domlouvali jsme spolu investice a nakonec si plácli na spolupráci. Začátky jsem tu měl ale krušné – díky produktům, které jsem prodával předtím, jsem ztratil velkou část portfolia klientů a začínal tady prakticky od nuly.“
Atmosféru firmy nám přiblížil Ben, který nemá rád negativní stres, který je ve finančním sektoru častý. „Potřebuju se soustředit, analyzovat a to nejde, pokud je velký tlak na výsledky. Dnes si neustále něco vyžaduje tvou pozornost, smartphony, okna v počítači, to, když nemůžeš najít sešívačku. Proto oceňuju tohle „dospělácké“ pracovní prostředí,“ hovoří klidně a s rozvahou, jakoby mu záleželo na každém slově, sešívačkou nás ale překvapí a rozesměje.
Jelikož je v dobrém rozmaru, zajímá nás, jestli jeho obchody netratí na tom, že jako Američan příliš neovládá češtinu. „Takhle to vůbec nevnímám. Věř tomu nebo ne, většina Čechů anglicky mluví. Level se může různit, klíčová je ochota komunikovat a tu jsem zatím zaznamenal vždycky. Češi jsou inteligentní a v jednání příjemní.“ Diplomatická odpověď, nečekaně. 🙂
„Tohle není práce pro člověka s malými cíli. Musíte chtít vydělávat ve statisících“
Čtveřice se shodla, že v investicích se neuchytí člověk, který si dostatečně nevěří. Koneckonců, jednáte tu s podnikateli a vysoce postavenými lidmi a musíte jednat, jako byste jim byli rovni, i když ve firmě teprve začínáte. „Jasně, musí mít obchodní skills, ale hlavně být silná osobnost. Tady se jedná ve velkých částkách a tím pádem i výdělkem jsou velké částky – nesmíte se s z těch peněz zbláznit,“ varuje Dominik. „Některým obchodníkům stačí sáhnout si na 70 000 Kč, jiní si řeknou, že to je málo. Chtějí 100, 200, 300 tisíc, což samozřejmě vyžaduje určitý čas, ale právě takové tady chceme,“ uzavírá Dan. Jste to vy? Ozvěte se Traficonu do týmu!
[leads_ id=“84891″]
Foto: Ká-kontrast FOTO