Jan Stávek: „Hledám člověka, který je připravený chopit se své životní šance“

16. Prosinec 2015

Jednatel společnosti Traficon, podnikající v oblasti investic a prodeje firem, je známý svou pečlivostí a konzervativním přístupem. „Burza je vždy riziková, proto musíte být ke klientovi vždy naprosto upřímní a nezamlčovat to, co si myslíte, že jeho rozhodnutí ovlivní negativně. Právě naopak – když padnou všechny informace, je teprve ochoten nakupovat,“ dává konzervatismu v obchodě zelenou Jan Stávek. Stejné uvažování předpokládá u týmu, který začíná budovat: „Když chcete udělat životní změnu, také pečlivě zvážíte všechny možnosti. Teprve pak jste připraveni udělat něco velkého.“

traficon3up

[leads_ id=“84891″]

Vyzkoušejte leady

Jane, co to pro vás znamená, že je obchodník připravený na něco velkého?

Já to vidím tak, že spousta obchodníků mění práci „bez ladu a skladu,“ to znamená, že jim v předchozím zaměstnání něco nevyhovuje a automaticky se tak vrhají jinam. Když si ale neuvědomí, co přesně chtějí a kam směřují, velice pravděpodobně se bude po dvou letech opakovat totéž. Člověk, který je připraven na něco velkého, což v mém případě znamená vést náš obchodní tým, hledá vědomě. Má vizi na 3–5 let a nehledá jen rychlé řešení.

Hledání práce je stejné  jako obchod. Cílem je doopravdy znát „produkt“ a rozumět, co se za ním skrývá

Málokdo dnes uvažuje tak dopředu, že reálně zváží svou vizi na 5 let a trpělivě podle ní postupuje. Jak s tímto pracovat?

Není to o tom bojovat s netrpělivostí, ale pracovat na své cílevědomosti. Když si reálně rozvrhnete vizi, kam se za 5 let chcete dostat a definujete si cíle na jednotlivé roky, tak i když to trvá dlouho, cítíte, jak postupujete. Obchodník nemusí hned vidět výsledky, ale potřebuje cítit progres.

Ptám se proto, že šéf obchodního oddělení, který si jej musí vybudovat, neuvidí výsledky hned.

Vyzkoušejte leady

Právě proto si na tu pozici představuji zkušeného člověka se zkušenostmi s vedením týmu, ale zároveň někoho dostatečně motivovaného začít znovu a vypracovat se. Nechci manažera z korporátu, který je otrávený, že už nemůže postoupit výš, má ale rád své jisté a vlastně je líný na sobě zapracovat. Já chci člověka, který se zná stejně dobře jako zná svůj produkt, a ví, co se za ním skrývá. Dokáže si spočítat, že prvních 6-9 měsíců neuvidí nějaké wow výsledky, ale v těch následujících už bude vysoko nad těmi, kteří po podobné šanci neskočili.

traficon5up

To se bavíme o jakých číslech?

V prvním roce nebo pololetí řekněme o 40 000 Kč měsíčně, protože bude sám aktivně obchodovat, ale zároveň s mou pomocí sestavovat tým 5–10 lidí. Jakmile se oddělení v divizi investic (druhé oddělení Traficonu se zabývá prodejem firem, pozn. red.) rozjede, můžeme se začít bavit o přidávání dalších produktů do portfolia, a pak se již může měsíční odměna vyšplhat mnohem výš. Dá se tedy říct, že náš „šéf obchodu“ může mít zásadní vliv na dalším směřování firmy.

Ono se to lehce řekne, vybudovat tým, ale když se vrátíme o 10 let zpátky do doby, kdy jste začínal budovat firmu – jak jste se cítil?

Samozřejmě je za tím dlouhá cesta. Já jsem ovšem, jak jste pochopila, zastáncem dlouhodobě výnosného konzervativního přístupu nejen v obchodování, ale i ve vedení firmy a hiringu. Takže jsem už od začátku věděl, že se nechci s klienty setkávat po kavárnách a že chci podnikat hned zkraje ve vlastních prostorách. První 2–3 roky jsme byli nevýdělečná firma, ale přesto jsem nechtěl klienty vystavovat riziku, že budeme dělat rychlé riskantní obchody, které mohou ovlivnit dlouhodobý vztah a důvěru. Burza je ze své podstaty riziková, není to ale důvod ji dělat spekulativně. Vysoký výnos můžete klientům poskytnout, i když volíte konzervativní cestu.

traficon1up

Obchod na burze můžete dělat konzervativně a přesto zajistit klientům vysoký výnos

Ta konzervativnost mě zajímá, na čem tedy stojí vaše obchodní filozofie?

Běžně se v telefonu zdůrazňuje výnos a veškerá pozitiva, neříkají se však rizika. Ty je ale potřeba klientovi představit rovnou jako součást produktu. Rizika jsou naprosto normální věc spojená s makroekonomikou různých států. Když tohle klientovi řeknete, neznamená to, že to ovlivní jeho rozhodnutí negativně. Naopak jste pro něj kredibilní partner. Neexistují produkty, které permanentně jenom rostou. My říkáme, že výnos je reálně přiměřený rizikům a ta se snažíme minimalizovat.

Vy jste zmínil tu mezinárodnost. Vím o vás, že máte klienty v různých zemích, kdo ale je tato klientela?

Historicky se Traficon orientoval na české a slovenské klienty, kdy jsme v začátcích dělali menší zakázky okolo 50 milionů euro, postupně nasmlouvali první partnery u nás i v zahraničí a nyní děláme mezinárodní zakázky za 100 a více milionů euro. Z pohledu investičních produktů jsou naši klienti klasičtí retailoví (mohou investovat 50–150 000 Kč/rok), na druhé straně se staráme o klienty s investičním objemem v milionech korun. Jsou to bohatší lidé, kteří prodali firmu, nebo zahraniční manažeři – těm zprostředkováváme produkty, které nejsou veřejně dostupné, tzv. private placement.

traficon4up

Mně se líbí kosmopolitnost vaší firmy a že jen za tu dobu, co tady sedíme, slyší člověk angličtinu a další jazyky. Nezaleknou se ale obchodníci právě té mezinárodnosti?

Pro nás je mezinárodní obchod naším těžištěm. Historicky máme klienty z Polska, Ruska, Ukrajiny a Turecka, v současnosti hodně obchodujeme s Amerikou a Německem, ale pamatuji si i zakázky v Chile a dalších státech. Samozřejmě je to jazykově náročné a obchodníci u nás musí hovořit anglicky. Dostanou se tak k lidem a kulturám, které by jinak nepoznali, a naváží vztahy, ze kterých mohou v budoucnu jen těžit.

Když se ohlížím zpátky, nejvíc si cením tvrzení, že obchod jde dělat korektně

Proč vlastně budujete obchodní tým až nyní? Sám říkáte, že máte na trhu stabilní postavení již 10 let.

Původní strategie byla zaměřena na prodej firem a strukturované financování, postupně jsme se ale dostali i k investičnímu financování. V roce 2015 se nám povedlo postavit jeden investiční fond a stát se jeho správci, na to navazovala v srpnu tohoto roku licence od ČNB. A jak to tak bývá, práce je hodně a od debat o budování týmu jsme k akci přikročili až teď na začátku zimy. Spousta lidí totiž o Vánocích bilancuje a my chceme, aby si to rozhodnutí rozšířit naše řady skutečně vědomě rozmysleli.

traficon2up

Vy se v obchodě pohybujete už 15 let. Co zásadního jste se za tu dobu naučil do života?

Jak moc je pro mě důležitá reputace a kredibilita. Dělám obchod proto, že mě baví a jsem přesvědčen, že se dá dělat korektní cestou. To je pro mě největší hodnota, kterou má práce poskytuje. Můžeme klientům nabízet 20 produktů, ale raději budu nabízet tři, za kterými si skutečně stojím.

Takže při pohledu zpátky se vám konzervativní strategie potvrdila jako cesta k úspěchu.

Když se ohlédnu zpátky, zrealizovali jsme desítky obchodů v nejrůznějších oblastech, včetně prodeje firmy na chov prasat Andreji Babišovi – jsou to kolikrát vážně zajímavé obchody. Cílem je v rámci 2–3 let vybudovat obchodní oddělení a obrat, který teď děláme v řádu desítek milionů, vytáhnout na 250–500 milionů Kč na roční bázi. Člověk by měl mít trochu ambicióznější cíle, aby byl spokojený s tím, co dělá a čeho dosáhl.

[leads_ id=“84891″]

Foto: Igor Bondar

© 2024 imper.cz