Práce z domova – 10 tipů, jak vyzrát na home office

 |  Články  |  Jak na to  |  Sabrina Harisová  |  716x přečteno

Práce z domu je vysněným snem mnoha zaměstnanců na pravidelný osmy hodinový úvazek. Volnost a organizace pracovního času jsou hlavní kriteria, podle kterých si většina zaměstnanců vybírá práci. Další důležitou podmínkou bývá možnost pracovat z domova – tedy home office. Ne každý ale dokáže doma podávat stejné výkony jako v kanceláři mezi kolegy. Práce mu trvá déle, má pomalejší start, nebo naopak neumí vypnout. Díky našim tipům budete home office milovat a práce z domu se stane mnohem efektivnější.

I na home office můžete být výkonní a efektivní1. Home office pravidlo číslo jedna: Vstaňte dříve

Většina z nás je ráno nejproduktivnější a v čase mezi šestou a sedmou hodinou volají zákazníci jen ve výjimečných případech. Proto je to nejlepší doba, kdy se můžete ponořit do práce, spustit fantazii nebo tabulky a tvořit. Ještě než klienti nebo kolegové dorazí do kanceláře a začnou po vás po telefonu nebo mailu něco chtít, vy už  budete mít to hlavní hotové.

V extrémních případech někteří lidé vstávají ve čtyři hodiny ráno a ještě v temné noci udělají téměř veškerou práci. V mnohém je to na Vás a Vašem nastavení. Jestli jste spíše noční sova nebo raní ptáče. Každopádně práce z domu vyžaduje nezbytnou disciplínu, ke které patří i pravidelné a často časné vstávání.

2. Převlečte se jako byste šli do práce

Pracovat z domova svádí k tomu, že celý den prosedíte v pyžamu nebo teplákách. Ano, je to pohodlné oblečení, ale na druhou stranu právě to svádí k menšímu výkonu.  Nemusíte zrovna sedět v pracovně nebo u jídelního stolu (pokud na něm máte počítač) v kvádru, ale určitě si připravte jiný pohodlný pracovní oděv. Už jen to, že se do něho převléknete, vás mentálně hodí do pracovní módu.

„Home office není nedělní válení u počítače!“

3. Mějte vymezený svůj pracovní prostor

S tabletem na klíně to zvládnete občas o víkendu, když chcete pročíst pár mailů. Pokud ale máte před sebou celý pracovní den, pak potřebujete pohodlné místo, kde vás nikdo nebude rušit,  budete mít dostatek prostoru, světla a vaše záda neutrpí – tzn. stabilní stůl a kvalitní židli. I to, že se k němu přesunete, nastartuje pracovní náladu.

4. Špatně se vám doma pracuje? Zkuste  kavárnu nebo coworking

Někdy člověk potřebuje úplný klid, a jindy mu právě ten klid narušuje kreativitu (když pomineme nutnost domácích prací a nepořádek). Pak je fajn si zajít pracovat do kavárny. Ten ruch může být inspirativní, také si nepřijdete tak osamocení. Mohou vás ale demotivovat lidé, kteří si povídají a užívají si den, zatímco vy musíte podávat nějaké výkony. V tom případě zkuste navštívit coworkingové centrum. Jakmile uvidíte, že všichni okolo vás pracují, nakopne vás to. Coworking v Praze i dalších větších městech není ničím vzácným, můžete vybírat!

Home office - práce z domova

Práce z domu

5. Vypněte si aplikace, které k práci nepotřebujete

Nemusíte být neustále online a sledovat, co se kde šustne. Sociální sítě mají pracovat pro nás, ne my pro ně. Proto si během svých pracovních hodin vypněte veškeré aplikace, které nepotřebujete jak na počítači, tak na telefonu. Jejich notifikace vás aspoň nebudou rušit a vytrhávat z práce.

Pro práci z domova potřebujete vůli a motivaci. Když tyto vlastnosti nemáte, tak se celý home office stane jednou velkou noční můrou. Home office nevýhod je mnoho, a právě potřeba pevné vůle a motivace je pro mnoho lidí nepřekonatelný faktor.

6. Rozdělte si práci do bloků

Nesnažte se dělat všechno najednou. Práci si rozdělte do bloků a ty dodržujete. Nejdříve to ale vyzkoušejte. Zjistíte třeba, že se vám ráno skvěle plánují strategie nebo vymýšlejí nové produkty. Odpoledne se vám lépe komunikuje, tak si vytvořte telefonovací blok apod.

7. Plánujte si práci dopředu

Je úplně nejlepší, když si úkoly naplánujete den dopředu. Vždy na konci pracovního dne si promyslete, co vás další den čeká. Pak se hned ráno můžete pustit do toho, co nejvíce hoří nebo vyžaduje vaši absolutní soustředěnost a aspoň neztrácíte čas.

8. Trvá vám vše dlouho? Vyzkoušejte time tracker

Chcete vědět, kolik reálně strávíte času při určitých aktivitách? Stáhněte si time tracker a zjistíte to hned. Time tracker je pomůcka, která zaznamenává čas, a pokud pracujete jako freelancer, tak slouží i jako podklad pro fakturaci. Můžete si monitorovat práci pro různé klienty. Na trhu je spousty time trackerů a mnoho z nich je zdarma. Nejznámější je Toggl nebo PrimaERP, který monitoruje i docházku.

9. Nezapomínejte na přestávky a oběd

To, že pracujete doma ještě neznamená, že budete flákat pořádný oběd. A ne, že ho budete jíst u mailů před počítačem! Kdybyste byli v kanceláři, určitě byste vyrazili do blízké restaurace nebo hospůdky. Buď tyto obědové přestávky dodržujte nebo se stravujte doma, ale v jiné místnosti. Ať si od práce chvilku odpočinete. Abyste se nezdržovali vařením, zkuste si jídlo připravit den předem (nebo si ho můžete i objednat).

10. Připravte si pracovní plán a dobu

Promyslete si vždy, co chcete za týden stihnout a naplánujte si k tomu i adekvátní pracovní dobu. Home office neznamená, že budete pracovat nonstop! Nezapomeňte o svých plánech dát vědět kolegům, aby vám nevolali, když budete zrovna relaxovat nebo sportovat.

Práce z domu má svá pravidla a tento seznám Vám v základním správném nastavení pomůže. Brigády z domova či poloviční úvazky jsou také stále častější. I v těchto případech se mějte na pozoru a řiďte se předešlými radami.

 

Nikam neodcházejte! Další dávka inspirativních článků je tady:

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno