Práce z domova – 10 tipů, jak vyzrát na home office

08. Listopad 2018

Práce z domu je vysněným snem mnoha zaměstnanců na pravidelný osmihodinový úvazek. Volnost a organizace pracovního času jsou hlavní kritéria, podle kterých si většina zaměstnanců vybírá práci. Další důležitou podmínkou bývá možnost pracovat z domova – tedy home office. Ne každý ale dokáže doma podávat stejné výkony jako v kanceláři mezi kolegy. Práce mu trvá déle, má pomalejší start, nebo naopak neumí vypnout. Díky našim tipům budete home office milovat a práce z domu se stane mnohem efektivnější.

I na home office můžete být výkonní a efektivní

1. Nastavte si svůj režim

Jedna z největších výzev home office je vytvořit si svou vlastní rutinu. Nejde jen o to, jestli vám nevadí vstávání nebo si raději přispíte. Svoji pracovní dobu si určete i s ohledem na to, kdy potřebujete komunikovat s ostatními nebo naopak mít na práci klid.

Domluvte si konzultaci

Většina lidí je ráno nejproduktivnější a v čase mezi šestou a sedmou hodinou volají zákazníci či kolegové opravdu jen ve výjimečných případech. Proto to může nejlepší doba, kdy se můžete ponořit do práce, popustit uzdu fantazii  a tvořit. Ještě než klienti nebo kolegové dorazí do kanceláře a začnou po vás po telefonu nebo mailu něco chtít, vy už  budete mít to hlavní hotové.

„Pracovní doba je jen na vás, ale měla by být pevně daná.“

V extrémních případech někteří lidé vstávají ve čtyři hodiny ráno a ještě v temné noci udělají téměř veškerou práci. Nebo naopak, přispí si do pozdního dopoledne a pracují dlouho do noci.

V mnohém je to na vás a vašem nastavení, jestli jste spíše noční sova nebo raní ptáče. Každopádně práce z domu vyžaduje nezbytnou disciplínu, ke které patří i pravidelný a dobře rozmyšlený režim. Díky němu nebudete zbytečně prokrastinovat, ani se z vás nestane workoholik.

2. Převlečte se, jako byste šli do práce

Práce z domova doslova vybízí k tomu, abyste celý den proseděli v pyžamu nebo teplákách. Ano, je to pohodlné oblečení, ale na druhou stranu právě to svádí k menšímu výkonu.

Nemusíte zrovna sedět v pracovně nebo stolu v obleku, ale určitě si připravte jiný pohodlný pracovní oděv. Už jen to, že se do něho převléknete, vás mentálně naladí na pracovní mód.

Vyzkoušejte leady

„Home office není nedělní válení u počítače!“

Navíc pyžamo je určené na spaní, takže by se vám po pracovním dni v něm stráveném nemusel mozek přepnout zpátky na chvíle určené k odpočinku. Vymyslete si svůj vlastní domácí business casual dress code, díky kterému se budete cítit pohodlně i odhodlaně.

3. Mějte vymezený svůj pracovní prostor

Práce z postele by měla být opravdu jen výjimkou. Kromě toho, že postel by měla sloužit opravdu jen ke spánku, odpočinku nebo intimním chvilkám, neprospíváte ani své fyzické pohodě.

„Podívejte se, jak chodí spát úspěšní lidé.“

S tabletem na klíně na gauči to zvládnete občas o víkendu, když chcete odpovědět na pár mailů. Pokud ale máte před sebou celý pracovní den, pak potřebujete pohodlné místo, kde vás nikdo nebude rušit. Není nutné si zařizovat hned celý pokoj jako pracovnu, stačí dobře zařízený pracovní kout.

Měli byste mít dostatek prostoru, světla a takové podmínky, ve který nebudou trpět vaše záda. Základem je tedy stabilní stůl a kvalitní židle. I to, že se k němu přesunete, nastartuje pracovní náladu.

4. Špatně se vám doma pracuje? Zkuste  kavárnu nebo coworking

Někdy člověk potřebuje úplný klid, a jindy mu právě ten klid narušuje kreativitu (když pomineme nutnost domácích prací a nepořádek). Pak je fajn si zajít pracovat do kavárny. Ten ruch může být inspirativní, také si nepřijdete tak osamocení.

Mohou vás ale demotivovat lidé, kteří si povídají a užívají si den, zatímco vy musíte podávat nějaké výkony. V tom případě zkuste navštívit coworkingové centrum. Jakmile uvidíte, že všichni okolo vás pracují, nakopne vás to. Coworking v Praze i dalších větších městech není ničím vzácným, můžete vybírat!

Home office - práce z domova
Práce z domu

Už několik studií prokázalo, že lidé pracující v home office si dělají méně pauz a také využívají méně sick days. Zároveň ale více trpí sociální izolací. Pokud tedy patříte mezi jedince, které šum kanceláře stimuluje nebo si rádi dají u kávy pauzu s kolegou, cowork by mohlo být to pravé pro vás.

5. Vypněte si aplikace, které k práci nepotřebujete

Nemusíte být neustále online a sledovat, co se kde šustne. Sociální sítě mají pracovat pro nás, ne my pro ně. Proto si během svých pracovních hodin vypněte veškeré aplikace, které nepotřebujete jak na počítači, tak na telefonu. Jejich notifikace vás aspoň nebudou rušit a vytrhávat z práce.

„Sociální sítě jsou dobrý sluha ale špatný pán.“

To do určité míry platí nejen pro sociální sítě, které používáte pro zábavu a komunikaci s přáteli, ale také pro pracovní komunikační kanály. Občas je samozřejmě potřeba urgentně vyřešit e-mail nebo zprávu od kolegy, ale určete si čas, kdy se budete věnovat běžné pracovní agendě.

Pro práci z domova potřebujete vůli a motivaci. Když tyto vlastnosti nemáte, tak se celý home office stane jednou velkou noční můrou. Home office nevýhod je mnoho, a právě potřeba pevné vůle a motivace je pro mnoho lidí nepřekonatelný faktor.

6. Rozdělte si práci do bloků

Nesnažte se dělat všechno najednou. Práci si rozdělte do bloků a ty dodržujete. Nejdříve to ale vyzkoušejte. Zjistíte třeba, že se vám ráno skvěle plánují strategie nebo vymýšlejí nové produkty. Odpoledne se vám lépe komunikuje, tak si vytvořte telefonovací blok apod.

Pokud jste ranní ptáče, tak se hned ráno pustťe do práce. Odpoledne a večer pak budete mít volné na kulturu, sport nebo čas s rodinou. Anebo naopak, pokud po probuzení příliš nefungujete, vyřiďte si nezbytné pochůzky, zajděte si na procházku a pak se teprve vrhněte na práci.

Nej aplikace vám pomohou pracovat efektivně.“

Na internetu najdete řadu aplikací na plánování a rozložení práce, které vám s tím pomohou. Pro začátek si vystačíte s obyčejnou tabulkou se seznamem úkolů a časem, ve kterém byste je měli splnit. Na měření času pak úplně postačí mobilní telefon.

7. Plánujte si práci dopředu

Je úplně nejlepší, když si úkoly naplánujete minimálně den dopředu. Vždy na konci pracovního dne si promyslete, co vás další den čeká. Pak se hned ráno můžete pustit do toho, co nejvíce hoří nebo vyžaduje vaši absolutní soustředěnost a aspoň neztrácíte čas.

Vyvarujte se přeskakování z jednoho úkolu na druhý. Jediné, čeho docílíte je spousta rozpracovaných úkolů a žádný hotový. Pokud máte problém se soustředit nebo jste narazili na neřešitelný oříšek, zkuste se protáhnout, dát si malou svačinu a znovu se podívat na danou věc novýma očima.

8. Trvá vám vše dlouho? Vyzkoušejte time tracker

Chcete vědět, kolik reálně strávíte času při určitých aktivitách? Stáhněte si time tracker a zjistíte to hned. Time tracker je pomůcka, která zaznamenává čas, a pokud pracujete jako freelancer, tak slouží i jako podklad pro fakturaci.

Můžete si monitorovat práci pro různé klienty nebo na různých projektech. Na trhu je spousty time trackerů a mnoho z nich je zdarma. Nejznámější je Toggl nebo PrimaERP, který monitoruje i docházku.

Time management a způsob, jak si naplánovat den, jsou klíčem k úspěchu nejen u úspěšných obchodníků a podnikatelů, ale právě také freelancerů. Díky správně rozplánovanému dnu nebudete trávit čas zbytečnými činnostmi a ušetříte i v řádu hodin.

9. Nezapomínejte na přestávky a oběd

To, že pracujete doma, ještě neznamená, že nebudete pořádně jíst. A ne, že si dáte jídlo u e-mailů před počítačem! Kdybyste byli v kanceláři, určitě byste šli do kantýny nebo vyrazili do blízké restaurace či hospůdky.

Buď tyto obědové přestávky dodržujte i z home office nebo se stravujte doma, ale v jiné místnosti. Ať si od práce chvilku odpočinete. Abyste se nezdržovali vařením, zkuste si jídlo připravit den předem (nebo si ho můžete i objednat).

Neodbývejte se ani po práci a nezapomeňte na zdravé a rychlé večeře. Právě třeba u jejich přípravy si můžete uvařit oběd na další den. Nepodléhejte ale ani opačnému extrému a přes den neprokrastinujte u zbytečného vyváření pokrmů hodných michelinských kuchařů.

10. Připravte si pracovní plán a dobu

Promyslete si vždy, co chcete za týden stihnout a naplánujte si k tomu i adekvátní pracovní dobu. Home office neznamená, že budete pracovat nonstop. Nezapomeňte o svých plánech dát vědět kolegům, aby vám nevolali, když budete zrovna relaxovat nebo sportovat.

„Home office není jen práce, ale také volno a zábava.“

V rámci plánování pracovní doby myslete také na život, protože nejenom prací je člověk živ. Důležitý je kontakt s ostatními lidmi, přáteli a rodinou. Začleňte do svého plánu také sportovní a kulturní aktivity. Odpočinete si u nich nebo načerpáte inspiraci.

Práce z domu má svá pravidla a tento seznam vám v základním správném nastavení pomůže. Brigády z domova či poloviční úvazky jsou také stále častější. I v těchto případech se mějte na pozoru a řiďte se předešlými radami.

Nikam neodcházejte! Další dávka inspirativních článků je tady:

© 2024 imper.cz