31. Červenec 2016
Zájem o obchodní pozice i mezi „nesalesáky“ vzrůstá. Není divu. Obchod je jedno z nejtěžších, ale zato i nejférovějších povolání na světě. Žádné výmluvy na platový strop, zkřivená záda v kanceláři a rutinní náplň práce. Když v salesu děláte, co se od vás očekává, a přemýšlíte nad tím, výsledky vás neminou. Tečka. Pokud jste tento článek otevřeli, něco vás nahlodává přehodit kariérní výhybku a dělat business se zajímavými lidmi na denní bázi. Gratulujeme, ideální doba je právě TEĎ. Proč?
1. Protože toužíte po profesní svobodě
Obchod je v rámci možností nejsvobodnější povolání, které si můžete zvolit. Nejenže výše výdělku není ve většině případů omezená a vyděláte si úměrně tomu, kolik firmě přinesete, ale obchodní pozice s sebou nesou také značnou dynamiku, která láká hlavně mladou generaci. Nebaví vás sterilní prostředí korporátu? Unavuje vás makat za určitou neměnnou částku a doufat v bonusy? Jen se po přednáškách poflakujete po kampuse? Pořiďte si job odpovídající vašim potřebám!
Záleží na oboru i konkrétní firmě, sales je ovšem hodně o práci v terénu, kdy každý den vypadá jinak, překonáváte výzvy, jezdíte za klienty, seznamujete se se zajímavými lidmi, pronikáte hlouběji do businessu a pracovní dobu si z velké části určujete sami. I když se bavíme s manažery velkých korporací, potvrzují nám, že pokud mají jejich lidé výsledky, mají také volnost. Volnost neznamená anarchii, ani chaos, ale možnost si uzpůsobit den tak, ať je pro vás co nejproduktivnější.
2. Protože chcete ovlivnit svůj výdělek a růst
Netřeba se opakovat. Pokud nechcete jet klasické krysí kolečko, je sales volbou číslo 1, kde si ovlivňujete výši svého výdělku vlastními výkony. Jak to vypadá v praxi? Různě. Obecně platí, že akviziční pozice mají určitý fixní plat, nad jehož rámec si přilepšujete svými výkony. Jinde zase pracujete bez fixu, zato máte tučné provize z každého přineseného obchodu. Accountské a key accountské pozice mají fix vyšší, často mají provizní či bonusovou složku atd. Podobně je to při práci pro banku nebo větší společnost, kde máte větší jistoty než třeba ve startupu – tam se ale můžete raketově vypracovat.
Rozhodujte se podle produktu (musí vás bavit, jinak neprodáte!), vašich priorit a schopnosti zvládat nejistotu (pokud jste to nikdy nedělali, nemyslete si, že hned zvládnete pozici bez fixu).
TIP: Lákají vás startupy, burza, fashion a design, inovativní hi-tech firmy nebo mezinárodní obchod? Na BusinessAnimals.cz máme aktuálně přes 100 atraktivních sales pozic po celé ČR.
3. Protože se trh změnil
O obchodní pozice je čím dál větší zájem – sales jako řemeslo totiž odpovídá požadavkům generace Y i nastupující generace Z. Také ze strany firem se změnila strategie a než by přijímaly ostřílené obchodníky, které je někdy těžké přeučit, vítají absolventy. Obchodník-nepopsaný list je horké zboží. Možná jste obchod nikdy nedělali, ale působíte ve stavebnictví, médiích nebo IT bezpečnosti. Máte dlouholeté znalosti z oboru, znáte produkt či celý trh, to je vaše obrovská výhoda, kterou můžete využít v salesu.
Přečtete si také: 11 dobrých důvodů, proč začít s obchodem v jakémkoli věku
4. Protože je srpen
Ideální doba, pokud se chcete s podzimem poprat o první zajímavé výdělky. Spousta firem má hlavní sezónu září–listopad. Pokud začnete třeba hned po přečtení tohoto článku, akorát se stihnete zapracovat. Po měsíci se přece jen za telefonem cítíte lépe a jistěji než po pár dnech. Samozřejmě je řeč o základním zapracováním – plně pochopit produkt, specifika oboru, získat a rozvinout obchodní dovednosti a vybudovat si obchodní sebevědomí trvá měsíce, často i roky. Vlastně je to práce na celý život.
5. Protože teď máte parťáka – BusinessAnimals.cz
Deset článků týdně zaměřených na sales vás nenechá ve štychu. V našem magazínu vychází alespoň dva rozhovory týdně, témata pro manažery i juniory, inspirace z Česka i ze zahraničí, co hýbe světem, jak zefektivnit prodej skrz sociální sítě jako Facebook, Instagram a Snapchat a jaké nejnovější obchodní trendy mít v malíku. Pravidelné MeetUpy v Praze, tipy na akce ve vašich městech, které nechcete zmeškat, a mnoho dalšího.
Chystáme pro vás navíc nová témata, velkou sondu do MLM i Školu obchodu 2.0, kde budeme probírat každý týden navolávání, sales pitch, analýzu potřeb, proces schůzky, vyjednávání, uzavírání dealu atd. Vytváříme i daleko větší věci, ale ty si zatím necháme pro sebe. 😉 Těšíte se tak jako my?
6. Protože když ne teď, tak kdy?
Čím dříve začnete, tím dříve budete mít za sebou první dny, první navolané schůzky, první dealy. Čím dřív začnete, tím dřív budete mít za sebou začátečnickou fázi a tím dřív se můžete posouvat nahoru. Jak říkají Američané, „the time will pass anyway“ (čas uteče tak jako tak), tak proč ho nevyužít k něčemu, co může nasměrovat váš budoucí život přesně tam, kam toužíte?