3 největší změny ve strategii obchodníka: Od alkoholu k lattéčku

4. 4. 2017 +

Lifestyle

Kdo zná seriál Mad Men, dokáže si představit, jak vypadal život obchodníků v době vrcholného konzumerismu. Placení drahých večeří z téměř neomezených rozpočtů dobře prosperujících firem a bujaré večírky byly na denním pořádku. Jak se proměnil životní styl obchodníků a jak vypadají obchodní schůzky dnes?

mad men 2
Zdroj: Vanityfair.com

Obchodník a klient: Světy, které splývají

Slavný seriál není jen sondou do toho, jak vypadal život obchodníků v 60. letech minulého století v USA. Ukazuje nám také jednu zásadní skutečnost – tedy že životní styl obchodníka se vždy tak trochu (no, vlastně dost) odvíjel od životního stylu jeho klienta.

Když chce obchodník zapůsobit na majitele úspěšného podniku, musí pochopit jeho potřeby. Najet s ním na stejnou vlnu. Dnes tomu není jinak. „Obchodník by měl klientovi vyjít vstříc a ukázat mu, že ho jen tak nějaká překážka neodradí,“ uvádí obchodnice BusinessAnimals.cz Andrea Kuklová, která například absolvovala svou první obchodní schůzku v BA o víkendu na festivalu, kam ji klient pozval.

button registrace obchodnika transparent

1. Od cigaret a alkoholu ke sportu a zelenině

Naštěstí pro obchodníky se životní styl podnikatelů od dob slavného seriálu změnil. Zatímco v Mad Menovi byl úspěšný muž zobrazován s cigaretou a sklenkou alkoholu, dnes bohatí vyznávají zdravý životní styl a jak potvrzuje v rozhovoru i account Pavel Šíma, také obchodníci díky tomu časem vyměkli.

Pařit s klientem až do rána už není základním požadavkem úspěchu. Dnes stojí před obchodníky zcela jiné výzvy. Například zjistit, jestli klient náhodou není vegetarián, aby ho nevzali do nesprávné restaurace.

Nebo jestli se chce přátelit na Facebooku. „Je potřeba zjistit, zda jednáte spíše s konzervativním klientem či s klientem, který je otevřený novým věcem. U otevřených klientů je pak časté propojení i mimo business sféru, např. přes sociální sítě,“ popisuje Andrea.

2. Na schůzku na kávu. Nebo zůstat doma

Co se ještě výrazně změnilo, je podoba schůzek. Zatímco dříve bylo bezpodmínečně nutné vyrazit do společnosti, dnes už mnohdy obchodníci mohou uzavřít obchod z pohodlí svého obýváku (nebo alespoň z domácí kanceláře).

„Hodně jdou do popředí schůzky přes skype či hangout. Tyto programy mají úžasnou funkci sdílení obrazovky, takže klientovi můžete ukázat, jak služba či produkt funguje včetně konkrétních dat a čísel,“ vysvětluje výhody on-line schůzek obchodnice BusinessAnimals.cz.

Osobní setkání pak obvykle probíhají v zasedačkách firem, u menších podnikatelů se může jednat také o kavárny nebo stále oblíbenější coworkingy.

3. Role alkoholu v obchodním procesu? Jiný kraj, jiný mrav

Když už obchodník vyrazí za klientem do společnosti, obvykle je posezení mnohem decentnější, než jsme byli zvyklí vidět v Mad Menovi. Spíše než u lahve se obchodníci s klienty potkávají u kávy nebo jen u vody. „Sklenka vína je určitě také výborným doplňkem. Pokud jste vy nebo klient znalec, můžete si vzájemně doporučit oblíbence,“ popisuje své zkušenosti Andrea.

Vypadá to tedy že se alkohol ve větším množství z obchodního života spíše vypařil. A nebo ne… ?

Alkohol může velmi pozitivně urychlit „deal-making“. V tomto dominují Číňané. Ti věří, že popíjení alkoholických nápojů v průběhu pracovní schůzky vypovídá o skutečných záměrech obchodníka či klienta nebo dokonce charakterizuje celou společnost, kterou zúčastnění reprezentují. Mladí čínští obchodníci přiznávají, že pití je zásadní pro jejich rozvoj kariéry a prakticky to považují za součást své pracovní náplně.

Takže pořekadlo jiný kraj jiný mrav platí i zde. Pokud tedy máte obchodního partnera z Číny, připravte se, že střízliví rozhodně nezůstanete.