Sales ve startupech #8: 9 klíčových věcí, na které ze začátku nemyslíte

17. Květen 2016

Startup není jen o tom vydělat velké prachy, pak to zabalit a jít si užívat života za vodou. Lidé budují startupy srdcem a s jasnou vizí změnit svět. Chcete dělat velké věci, přijít na trh s revoluční novinkou, měnit zaběhnuté, zjednodušovat lidem život a hlavně se u toho bavit se stejně naladěnou partou nadšenců, jako jste vy. Produkt můžete vylepšit, nadšení do ostatních lidí však nenalijete. Často to bývá právě produkt a technická stránka věci, kterou většina startupistů na začátku řeší. Ostatní se přece nějak vyřeší samo. Máme špatnou zprávu. Ne, ono se to samo nevyřeší. A pokud budete na tyto esence podnikání kašlat, může se to obrátit proti vám. Které esence to jsou a co s tím tedy dělat?

Start up, chyby

1. Vykřičte svou vizi do světa

Máte jasně stanovenou vizi, víte, kam se chcete posunout vy a kam posunout business. Vědí to i ostatní lidé z vašeho týmu? Vědí klienti, proč s vámi spolupracují a nakupují vaše služby? Tak jim to hned teď řekněte a hezky nahlas. Mnohem jednodušeji se tak dokážou naladit na vaši vlnu, budou lépe chápat vaše kroky a rozhodnutí. A hlavně, pokud jim to bude dávat smysl, budou ji s radostí šířit dál, budou vám věřit a nenechají vás ve štychu ani v těžkých časech. Napište ji proto černou na bílé, ať vás mohou ostatní následovat.

Znáte vizi BusinessAnimals.cz? Chceme měnit pohled na akvizici obchodníků nové generace, a proto  jsme pro vás připravili Business Animals Academy.

2. Budete se rozrůstat, někdy raketovou rychlostí

Je rozdíl spolupracovat s 5 lidmi, se kterými si sednete kolem jednoho stolu a mít zodpovědnost za 500+ zaměstnanců. S takovým počtem lidí už to není sranda. Jak si udržet hodnoty a rozšířit je mezi všechny ostatní a nestát se přitom korporátem? Nezadržitelným rozměrem se rozrůstá Skypicker a my jsme si jejich příběh jeli poslechnout naživo na pražský startup festival, který se minulou středu konal pod taktovkou xPORTu na VŠE. CEO Skypickeru Lucie Brešová tam řekla jednu krásnou věc, a to, že nehledají zaměstnance, ale jednorožce, kteří se přidají do tohoto rozběhnutého kola a bude je to s nimi bavit. A o tom to je.

3. Správný čas předat kompetence dalším

Člověk toho zvládne hodně, ale pro prospěch celého businessu, udržení vize a hodnot je někdy lepší se části odpovědnosti zbavit a přehodit to na druhé. Pokud někomu zadáte úkol a pak nemáte čas jej zkontrolovat, protože bez vašeho slova se to dál nepohne, asi nastal ten správný čas hledat nové manažery. Na tuhle myšlenku nás navedl Peter Hajduček, zakladatel Footshopu, kterého jsme viděli mluvit na jedné přednášce o začátcích jeho podnikání.

Jak najít toho správného člověka? Dá se opravdu na někoho spolehnout? Udělá to ten druhý tak dobře jako já? Určitě ano, připravte se však na to, že to udělá jinak. A to je na tom to skvělé. Nový člověk vám vnese nový vítr do plachet a hlavně, vy budete mít prostor se věnovat tomu, co umíte a co děláte dobře. Jednou z nejdůležitějších věcí určitě bude to, abyste si padli do noty. Nejenže se z vás stanou kolegové, budete spolu trávit hodiny času a na tyto lidi se potřebujete 100% spolehnout.

Přečtěte si také: Chceš dělat sales ve startupu? Měl bys mít těchto 11 vlastností

4. Důvěřuj, ale prověřuj

Nikdo z nás nepobral všechnu moudrost světa, a proto je normální, že některé oblasti nám jsou více cizí. Je logické, že tyto oblasti přesouváme na druhé lidi a snažíme se jim důvěřovat. Radíme ale držet se starého známého pravidla „Důvěřuj, ale prověřuj“. Aby vás náhodou vaše slepá důvěra nepřivedla na mizinu. Svou zkušenost s tím mají i dámy z Baby Office.

„Přiznávám, neměli jsme energii, a tak jsme otevření nového dětského koutku nechali na třetí kolegyni. My jsme řešili provoz centra, mobilní koutky, dotaci a další věci. Procesy nebyly ještě dostatečně zaběhnuté, tak jsme nekontrolovali, jak se projekt vyvíjí. Což byla samozřejmě chyba. Po čtyřech měsících jsem při náhodném dotazu zjistila, že po slibném začátku tržby klesají k nule. Kdybychom to věděli od začátku, mohli jsme něco podniknout. Kolegyně nevěděla, jak nám to říci, nechtěla nám kazit radost,“ řekla nám spoluzakladatelka Hana Krejčí.

5. Budovat business sám nebo ve dvou?

Většina startupistů svůj business začíná budovat minimálně ve dvou. Našli jsme však mezi nimi i střelce, kteří se do startupů pustili samotní. Odvážný počin, protože být na to sám bývá mnohem náročnější. Už jen se rozhoupat a něco začít trvá mnohem déle. Podobně na tom byl i  Jakub Ladra, který založil ClaimAir: „Když jste dva, navzájem se motivujete a všechno je to rychlejší, i samotné založení firmy. Já sám jsem se dlouho rozhodoval o banálních věcech. Třeba jestli zvolit červené nebo zelené tlačítko na webu, natož dělat strategická rozhodnutí.“ Absenci parťáka pociťoval i Pavel Krkoška, single founder startupu SingleCase. I když měl velkou podporu lidí kolem, přiznal nám, že to nebyl žádný med.

6. Procesy a pravidla jsou potřeba

Jsou procesy opravdu potřebné? Možná ve velkých firmách, ale ve startupech? Vy přeci toužíte po svobodě a volnosti. Myšlenka na svazování nějakými pravidly a zbytečné vyplňování tabulek se vám moc nelíbí. Tento pohled je krátkozraký a může vás škaredě doběhnout. Jasně na začátku nemáte co procesovat. Začne se však dařit, za měsíc je vás dvakrát tolik, je potřeba vylepšovat produkt, databáze kontaktů se rozrůstá a přibývají také zákaznické dotazy. Právě v tomto bodu by se procesy mohli hodit. Teď už ale není moc času a prostoru je vytvořit. Svou lekci dostali v projektu LidskáSíla. Jak se poučili, nám řekl zakladatel Robert Vojáček: „Ze začátku jsme podcenili nestabilitu dam. Dali jsme jim možnost vlastního nastavení rozvrhu a ony nám ho pak měnily skoro každý den. Proto jsme museli postupně přitvrzovat podmínky tak, aby se rozvrh mohl měnit třeba jen jednou za 14 dní a nesměly se měnit časy, kde mají pravidelné klienty.”

BusinessAnimals.cz radí: Hned na začátku ve svém týmu zaveďte mini reporting. Jednu větu a pár čísel do tabulky zvládne zapsat každý.

7. Nepodceňujte sílu vnitřní komunikace

To, co jsme teď napsali o procesech, kopírujeme také na komunikaci v rámci týmu. Nastavte si to opravdu od samého začátku. Poučili se i lidi z Neuronad, přiznal se nám Karel Javůrek: „Architekturu vnitřní komunikace jsme ze začátku jednoznačně podcenili. Čekali jsme, že to budeme řešit až při větším počtu lidí v týmu. Pro řešení každodenních problémů a situací je důležité, aby všichni měli všechny informace, každý věděl, co kdo dělá, nevznikali prostoje, duplicity apod.“

Důležitost komunikace si uvědomují i v Expando. „Teď jak se nám rozšiřuje tým, není tak snadné si informace předat. Třeba mezi obchodníky a techniky. Sedíme na různých místech, a to je nás sotva 10. Proto si pravidelně plánujeme společné akce po práci, grilovačky, lezení, posezení u piva. Kromě toho, že si všichni řekneme všechno, je to skvělý způsob jak se více poznat i s novými lidmi,“ řekl nám Jirka Černý za Expando.

Tip BusinessAnimals.cz: My momentálně frčíme na appce Glide, kde si nahráváme krátká videa. Je to osobnější než zprávy a také je to mnohem víc easy & fun.

8. Stanovte si priority

Ve startupu se děje všechno rychle a většinou naráz. Často nevíte, co dělat a rozhodnout dřív. Jestli ladit produkt, sales nebo hledat nové lidi? Vývojáře nebo obchodníky? Přizpůsobit se zákazníkům a do jaké míry je to ještě únosné? Se správnou prioritizací bojují neustále i v Lavito. „Vybrat co nejefektivněji, kdy za co nejmenší úsilí získáte maximum, není vždy jednoduché. Pokaždé však dáváme na první místo zákazníka a jeho spokojenost,“ prozradil nám CEO Petr Bartoš. Priority jsou velkým tématem i pro Studio Paletky, jak nám řekla spoluzakladatelka Hana Krupová: „Dlouho jsme se bránili přijetí prodejní asistentky. Sice jsme nestíhali odpovídat zákazníkům, nechtěli jsme ale, aby to bylo na úkor výplat truhlářů.

Snažíme se pro ně vytvářet co nejlepší pracovní prostředí a pohodu, aby mohli zdokonalovat své techniky, což v konečném důsledku ocení zákazníci. Nedávno jsme přijali i asistentku prodeje, nakonec to bude na úkor výplaty mé. Já si ale vydechnu a budu se moci soustředit na věci, na které nebyl dosud čas.“

Stanovte si priority: Je pro vás priorita dobře uvázaná kravata nebo fungující business?

9. Co dělat s nabídkou, která se neodmítá

Jsou nabídky, které se neodmítají. Ano, říká se to, opravdu to ale neznamená, že je musíte přijmout. Kromě vidiny velkého zbohatnutí se nezapomeňte řídit svou vizí a srdcem. Podobnou výzvu měli před sebou i kluci stojící za nástrojem Zeerat. Dostali zajímavou nabídku od IBM. Kdyby ji přijali, mohli být dnes za vodou. Oni to však odmítli. „Kdybychom se nechali odkoupit IBM, přestali bychom být Zeerat.

Nechtěli jsme se zaprodat a dostat se pod někoho, kdo by nás hlídal a neustále nám koukal pod ruce. My jsme si chtěli zachovat svobodu toho, že pořád můžeme o svém osudu rozhodovat sami,“ řekl nám Lukáš Voříšek. Není nutné odmítnout každou velkou příležitost, přeci jen je potřeba makat na tom, abyste uspokojili investory a rozvíjeli business. Jen si každou nabídku pečlivě zvažte. Ono ne všechno je tak růžové, jak se na první pohled zdá. Když vedle sebe nemáte zkušeného člověka, který vás usměrní a ukáže i odvracenou tvář, lehce se necháte zvábit leskem dané nabídky.

Než vyděláte milion a start up bude úspěšný, tak vás čeká dlouhá cesta. Zkuste myslet již od začátku na tyto body a budete o krok napřed.

© 2024 imper.cz