COO Facebooku Sheryl Sandberg: „Nebudeš doceněná, dokud se nenaučíš vyjednávat“

6. 6. 2016 +

Inspirace

Sheryl Sandberg je jednou z nejvlivnějších žen v businessu. Po několikaletém působení v Googlu ji Mark Zuckerberg přetáhnul do Facebooku, kde do současné doby působí jako COO. Její dnešní údajná hodnota je přes 1 miliardu dolarů. Kromě práce ve Facebooku se také věnuje projektům zaměřeným na ženy na top pozicích. V roce 2013 vydala knihu Lean In, která se okamžitě stala bestsellerem. Přestože její kariéru by jí ledakdo mohl závidět, její osobní život bohužel tak růžový není. Před rokem na dovolené v Mexiku jí nešťastnou náhodou zemřel manžel. I přes jeho tragickou smrt se Sheryl Sandberg nevzdala a bojuje se životem dál. Jakých zásad se ve své kariéře drží?

1364588205690.cached

  • Sheryl Sandberg, 46 let
  • COO Facebooku
  • V roce 2012 se stala první ženskou členkou správní rady Facebooku
  • Předtím působila několik let v Googlu a na ministerstvu financí USA
  • Do Facebooku nastupovala v době, kdy byl malým startupem, a všichni okolo si ťukali na čelo, proč opouští Google, aby pracovala pro 20letého „týpka“, nedala se a šla si za svým
  • V roce 2013 vydala knihu Lean In: Women, Work, and the Will to Lead, která se zabývá postavením žen ve vedoucích funkcích a feminismem, knihy se prodalo víc než milion kopií a stala se bestsellerem
  • Po 11 letech manželství jí loni na dovolené v Mexiku při nešťastné náhodě zemřel manžel

1. Buďte více otevření přijímat rizika

„Ženy mají tendenci vyhýbat se dlouhodobým úkolům a novým výzvám v práci,“ říká Sandberg. Podle ní si obzvláště ženy dělají příliš mnoho starostí s tím, jestli mají dost zkušeností na to přijmout novou, náročnější roli. Když je jim nabídnuta nějaká příležitost, obvykle skončí u výmluvy, že nemají zkušenosti s tímto druhem práce nebo že kvůli tomuto do školy nechodily.

„V některých chvílích je vaše schopnost rychle se učit to, na čem záleží,“ říká Sandberg. „Ženy se potřebují přesunout od myšlení ‚Nejsem připravená to udělat‘ k myšlení ‚Chci to udělat a naučím se to za běhu‘.“ Nebojte se přijímat nové výzvy jen proto, že si nepřipadáte dostatečně kvalifikovaní. Spoustu věcí je možné naučit se za pochodu, proto se snažte neodmítat nové výzvy jen proto, že si myslíte, že nejste dost dobří.

Přečtěte si také: CEO eBay Devin Wenig: „Objevte svou vlastní cestu“

2. Nesnažte se zalíbit všem

„Když jsem přišla do Facebooku, Mark Zuckerberg mi řekl, že má touha být všemi oblíbená mě bude držet zpátky. Jemu v té době bylo 23 a pro mě to byla ta nejlepší rada týkající se kariéry, kterou jsem kdy dostala.“

Přestože často můžete toužit po tom, abyste byli oblíbení u všech, ne vždy se to musí dařit. Nezaměřujte na to svou pozornost a ani se o to nesnažte, je skoro nemožné se zalíbit všem. Vždy se najde někdo, kdo nebude souhlasit nebo respektovat váš názor. Netrapte se tím. Zaměřte se na ty jedince, kteří vás a vaši práci oceňují i bez toho, abyste se jim snažili za každou cenu zalíbit. Tito jedinci by pro vás ve vašem životě měli být nejcennější.

3. Vyjednávejte a nebojte se stanovit vlastní cenu

„Když se mě Mark snažil nalákat, abych se připojila k Facebooku, nenapadlo mě vyjednávat. Myslela jsem si, že jeho první nabídka je skvělá. Byla jsem nadšená a připravená říct ano, dokud mi můj manžel neřekl: ‚Nebudeš oceňovaná, pokud nebudeš vyjednávat‘.“

Spousta lidí se bojí se svými potenciálními zaměstnavateli či obchodními partnery vyjednávat, protože si nevěří a zároveň se bojí finančně ohodnotit svou práci a sebe samotné. Jak Sheryl Sandberg zdůrazňuje, týká se tento problém hlavně žen. Nebojte se určit si svou vlastní cenu, teprve poté budete bráni vážně.

Přečtěte si také: CEO Snapchatu Evan Spiegel: „Vytvořte něco, co nechcete prodat“

4. Dělejte si 18měsíční plán a nebojte se „dream bigger“

„Myslím si, že každý by měl mít dlouhodobý sen,“ říká Sandberg. Zároveň si také myslí, že by každý měl mít 18měsíční plán, který se týká dosažení okamžitých pracovních cílů, které k danému snu vedou. Takový plán se může týkat jak naučení nových schopností, tak i vytváření nových kontaktů.

Podle Sheryl Sandberg je důležité se neustále sám sebe ptát na otázku: „Co mohu udělat, abych byl v práci lepší?“ Čím více se budete snažit sebe zlepšovat a získávat nové schopnosti, tím úspěšnější budete nejen v osobním, ale hlavně v pracovním životě. Přestanete mít hrůzu z věcí, které neumíte, a budete schopní snáze přijímat nové výzvy, které vás ještě nedávno děsily.

Jak sama Sheryl Sandberg přiznává: „Pokud mám strach něco udělat, je to obvykle proto, že v tom nejsem dobrá.“

V čem se Sheryl souhlasíte a co vám nesedí? Máte svou oblíbenou business celebritu? Napište nám do komentářů.

Foto: Thedailybeast.com