20. Duben 2016
O prvním dojmu se mluví dnes a denně, tak proč se stále řeší? Protože o vás mnoho vypovídá. Bohužel stále dost nováčků má pocit, že jim tu a tam něco projde. Doporučujeme nečekat, až vám někdo odvážný řekne, že jste na něj udělali špatný první dojem, vezměte si ponaučení z našeho textu.
Šance, že potkáte zrovna osobu, jež je natolik moudrá a nenechá se ovlivnit prvním vjemem, je skoro mizivá. První dojem, neboli efekt primarity, byl zdokumentován vědecky ve 40. letech minulého století. Podléháme tendenci nechat první informaci, kterou získáme o dané osobě (drtivě vede zrak), určovat, jak ji budeme vnímat. Veškeré následující informace nejsou natolik silné, aby tento dojem změnily. Prvních vjemů se totiž vzdáváme velmi těžko, zejména těch negativních.
Všichni známe rčení „Suď a budeš souzen“, avšak očekáváním a předpokladům se vyhnout nedá. Snaha odhadnout osobu před námi je nám přirozená a předsudkům se automaticky vyhnout nelze. Přinášíme tedy 10 tipů, jak udělat dobrý první dojem:
1. Děkujeme, že nekouříte
Zejména kuřáci by si měli dát pozor. Ve světě obchodu jde o velmi nepříjemný zlozvyk. Každý na stres reaguje různě, ale kouření je jeho častým výsledkem. Možná vás nikdo neuvidí kouřit před schůzkou, ale pokud si nedáte pozor, tak z vás kouř bude cítit a není to příjemné, i kdyby byl potenciální klient také kuřák. Zamyslete se nad tím, pokud kouříte.
2. Alkohol? Já raději deal
V Česku jsme také velmi otevřeni alkoholu a pivu na oběd. Zde však platí to samé jako u kouření, rozhodně nepijte nic, co by z vás bylo cítit. Alkohol během pracovního dne byste měli úplně vynechat, i když jde jen o pivo k obědu. Pozor si dejte i na některá jídla. Je dobré mít po ruce osvěžení dechu, kterým zakryjete třeba ostré jídlo.
3. Držení těla
Mnohé o vás poví vaše držení těla, proto se snažte vždy chodit vzpřímeně, nekoukejte do země a usmívejte se. Udržovat oční kontakt s osobou, s níž máte schůzku, by měla být samozřejmost.
4. Oblečení
Málokdy se dnes stane, že byste udělali špatný dojem kvůli špinavému či nepěknému oblečení, mnohem větší šance je, že přestřelíte a oblečete se podřazeně či nadřazeně vůči své profesi nebo zákazníkovi. Když přijdete oblečeni jako právník z americké TV show do kadeřnictví prodávat webové řešení, tak si každý bude klepat na čelo a klienta tím rozhodíte či zablokujete. Odhadnout protistranu a vybrat správný outfit je velmi důležité pro příjemný první dojem, tak rozhodně mějte bohatý šatník.
Přečtěte si také: Začínáme s business fashion: Jak vybrat oblek?
5. Neverbální vjemy
Po zraku je nejsilnějším ovlivňujícím faktorem neverbální komunikace, tedy veškeré vaše pohyby a reakce na určité informace. Všechny tyto vlastnosti mohou přirozeně podpořit to, co říkáte, stejně tak mohou osobu, s níž jednáte, rozhodit, pokud provádíte atypické pohyby. Třeba mluvíte se zkříženýma rukama, neusmíváte se či se často vrtíte a dáváte tím najevo, že už chcete odejít. Tělo na vás prozradí věci, které nechcete, a občas proti tomu nelze nic udělat. Naše rada je být pokaždé zaujatý hovorem nebo se naučit neverbální reakce těla rozlišovat.
6. Hlas
Kultivujte rozhodně svůj hlas, a pokud jste nejistí, tak cvičte a mluvte nahlas. Nejlepší je číst nahlas knihy. Čím déle budete hlasité čtení praktikovat, tím více se vymluvíte.
7. Podání ruky
Podání ruky je kapitola sama o sobě, která může rozhodit nejednoho profesionála. Rozhodně si nedělejte hlavu, pokud nedopadlo ideálně a není to vaší vinnou. Potkáte mnoho lidí, kteří vám vědomě, či nevědomě potřesou rukou příliš brzy, pozdě, moc silně, málo nebo nadřazeně. Hlavní je, abyste vy udělali pro správné podání ruky maximum. Jde to samo, pokud berete zdraveného jako sobě rovnou osobu.
8. Lokace
Místo setkání navozuje potřebnou atmosféru jednání. V případě, že navrhujete místo vy, vybírejte nepříliš hlučná místa, která nejsou plná k prasknutí a není problém si v nich objednat případné občerstvení. Návštěva předem je povinná. Rozhodně se vyhněte schůzkám ve fast kavárnách à la McCafé, kde strávíte zbytečný čas objednáváním u pultu, nebo ještě hůř – budete na suchu.
Přečtěte si také: Ověřená místa v Praze, kde si dáte dobré kafe mezi schůzkami
9. Placení
Placení přichází na přetřes v případě, že se setkáváte s klienty v restauračních místech, mnoho schůzek totiž probíhá přímo v sídle firmy vaší nebo případného klienta, kde není třeba placení řešit. Řiďte se jednoduchým pravidlem, vyplatí se klienta pozvat, když je ruka v rukávě, ale rozhodně tuto variantu nepoužívejte, abyste udělali dojem na někoho, kdo nebyl schopen říct vaší nabídce ano. Je v pořádku, když na představovací schůzce platí každý sám za sebe.
10. Dodržování času a včasné kontaktování
Pamatujte si, že první dojem utváří i informace, které o vás protistraně chybí a také vaše nepřítomnost v domluvený čas setkání. Včasným příchodem či včasným upozorněním na pozdní příchod dáváte najevo, že si vážíte času, který vám potenciální zákazník věnuje.
Tip na závěr: Nikdy nevíte, co si o vás protistrana myslí, proto se nenechte odradit, když se vám to nepovede. Dodržováním těchto pravidel se nestanete dokonalým, to z vás může udělat až vaše osobnost, která tomu všemu dá šmrnc, originalitu a neopakovatelnost. Nezapomeňte na ni jako většina nováčků v obchodě, jinak budete jen robot přednášející informace, které si klient najde na internetu, kdy bude chtít.