Škola obchodu: Nejčastější obchodní pozice podle segmentů

14. 7. 2015 +

Obchod

V minulém článku jsme říkali, že kolik profesí znáte, tolikrát jste obchodníkem, proto přinášíme druhou várku sales pozic s jejich popisem. Jelikož obchod prostupuje skoro každým odvětvím, tak pozic, které s ním souvisí, je opravdu mnoho, pojďme se podívat na další šestici:

pozice2

Area Manager (regionální manažer)

Nejčastěji řídí aktivity společnosti v daném regionu, nebo vede příslušnou pobočku společnosti. „Je to osoba zodpovědná za část firmy ve svém regionu a její prosperitu. Jejím cílem je získat peníze a potřebný obrat vázaný na potřeby firmy. Regionální manažer je nedílnou částí firmy, je zodpovědný za dobrou funkci týmu obchodníků v daném regionu. Určitě je to člověk, který učí své obchodníky dodržovat standard, vytvářet stabilitu, základy, předává radost z práce. Tvoří tým, jež se doplňuje, protože ne každý se v tomto byznyse udrží. Své lidi si vybírá, motivuje je, trénuje, školí, a je jim oporou,“ upřesňuje Michal Stručovský z Agentury Najisto.

Najděte si práci v obchodu

Buyer (nákupčí)

Podstatou práce nákupčího je hledání dodavatelů s nejlepším poměrem ceny a výkonu za dodávané zboží. Z obchodního pohledu musí nákupčí úspěšně dovést dokonce jednání mezi odběratelem a dodavatelem, vyjednat nejlepší podmínky pro svou stranu. Následně zajišťuje pro firmu síť vhodných dodavatelů, řídí vztahy s nimi, cenovou politiku, smluvní podmínky a aktuální poptávku. Běžně má odpovídající mzdu a získává malé procento z obratu, to může být podle velikosti firmy příjemné ohodnocení za odvedenou práci.

(Realitní) makléř

Je osoba, která zprostředkovává prodej či pronájem nemovitostí. Makléři se specializují na rezidenční bydlení či na komerční nemovitosti, developerské projekty a další segmenty. Zastupují především prodávajícího ve styku s kupujícím. Makléřem se může stát kdokoliv, protože se jedná o volnou živnost bez omezení, avšak úspěch v oboru je podmíněn skvělými prodejními schopnostmi.

Makléři často pracují na své image, vzhledu a jsou tváří prodeje, proto se setkáte s fotografiemi makléřů na venkovních reklamách realitních firem. Počítá se s tím, že vědí veškeré důležité informace o původu nemovitostí, které prodávají, a mají oko na zhodnocení prodejnosti nemovitostí, poněvadž musí získávat do svého portfolia nemovitosti k prodeji. Většinou jsou placeni fixem a provizemi z prodeje nemovitosti.

Finanční/pojišťovací poradce

Zprostředkovává finanční a pojišťovací služby, věnuje se dlouhodobému finančnímu plánování a musí se orientovat ve finanční a pojišťovací problematice, znát pravidla trhu, peněz a svých produktů. Klienty shání sám za pomoci firemní databáze nebo referencí. Často má určitý platební základ a zbytek jeho příjmu tvoří provize z prodeje finančních a pojišťovacích produktů. Často také pracuje v MLM. Obchodník na této pozici musí také splnit několik zkoušek, které mu ukládá zákon, aby mohl podepisovat smlouvy a být registrován v ČNB. Podstatná část jeho úspěchu závisí na pozitivním doporučení od jeho klientů.

Marketingový konzultant

Zabývá se prodejem marketingových nástrojů a služeb v oblasti online marketingu i běžného marketingu, jejich použití s klientem aktivně konzultuje. Marketingový konzultant je často odborník (specialista), který prodává přímo sebe a své zkušenosti v oblasti marketingu nebo pracuje pro zavedenou marketingovou firmu. Lidé, kteří v této oblasti pracují sami na sebe, mají často vybudovanou silnou osobní značku, která ukazuje, že znají svůj obor. Náplní práce je poradenství s využitím nástrojů, které konzultant nabízí.

Mediální konzultant

Prodává klientům reklamní nástroje a prostor v mediálním světě. Když zastupuje určité médium, prodává reklamní prostor, někdy i nástroje, které jeho zaměstnavatel nabízí. V případě, že se jedná o zástupce menší PR/reklamní agentury, může pomoci zefektivnit brand making, snaží se, aby byl klient vidět, a řeší, jaký reklamní formát zvolit. Má zodpovědnost za efektivní mediální propagaci svého klienta a hledá místa a nástroje, které mu k tomu pomůžou.

Mediální konzultant, ale může být i osoba, která pomáhá firmám ve styku s médii, učí je, jak s nimi pracovat, či pomáhá řešit krizovou komunikaci. Označují se tak i někteří lobbisté, avšak na takovou pozici vás pravděpodobně jen tak na základě výběrka nevezmou. Pozice mediálního (i marketingového) konzultanta je velmi variabilní, takže doporučujeme dobře číst náplň práce.

Chybí vám segment/pozice? Dejte vědět, napíšeme o ní v příštím článku.

Foto: read.plash.in