Tvůrce Angry Birds Mikael Hed: „Rozjet business s rodinou nemusí být nutně fail“

17. 7. 2016 +

Inspirace

Když Mikael Hed se svým bratrancem a kamarády zakládal v roce 2003 firmu Rovio Entertainment, která se zabývá výrobou her, určitě v té době netušil, že za několik let vydají jednu z nejhranějších her na světě: Angry Birds. Přestože byla hra původně jen postranním projektem, během krátké doby se z ní stal mezinárodní hit, který se dostal do mnoha dalších sfér zábavního průmyslu. Vznikl z ní i film, který v současné době vydělal celosvětově kolem 300 milionů dolarů. Čemu vděčí Mikael Hed za svůj úspěch? On sám si zakládá na práci se svými blízkými, čímž boří mnohé stereotypy o tom, že podnikání s rodinou a kámoši je lepší se vyhnout. 

24110134

  • Mikael Hed, 40 let
  • Spoluzakladatel a bývalý CEO společnosti Rovio Entertainment
  • Podílel se na jedné z nejúspěšnějších her světa Angry Birds
  • V současné době působí jako člen správní rady v Rovio Entertainment
  • Pochází z Finska, studoval v USA
  • Firmu založil společně se svým bratrancem a kamarády
  • Jeho otec je většinovým vlastníkem ve firmě Rovio Entertainment

1. Nebojte se založit firmu s kamarády 

Jednou z velkých obav spousty začínajících podnikatelů je to, zda se mají pouštět do podnikání se svými blízkými kamarády či dokonce příbuznými. Co když podnikání bude neúspěšné a zničí mi to vztahy? Tuto otázku si pokládá spousta z nás. Mikael Hed se tohoto problému nebál a vsadil na podnikání jak s kamarády, tak s rodinou. Svou firmu Rovio Entertainment, která později vytvořila hru Angry Birds, založil s bratrancem Niklasem Hedem a s Niklasovými dvěma kamarády, které dobře znal. Další úzký vztah mezi rodinou a touto společností je dán tím, že společnost Rovio Entertainment je z větší části vlastněná Mikaelovým otcem Kajem Hedem. Přestože v roce 2015 Mikael Hed odešel z pozice CEO, nadále zůstal členem správní rady firmy. Otázkou může zůstávat: Fungují firmy složené z členů rodiny a kamarádů? Jako odpověď by měla stačit hra Angry Birds, která se stala nejhranější hrou na světě a například jen její zfilmování vyneslo 150 milionů dolarů.

Přečtěte si také: CEO WhatsApp Jan Koum (40 let): „Na podnikání nejste nikdy příliš staří“

2. Testujte produkt a nebojte se využít i své rodiny

Další stereotyp, který Mikael Hed úspěšně vyvrací, je ten, že není dobré ptát se na názor na vaše služby či produkty vaší rodiny. Vaši nejbližší jsou obvykle ti, kdo vám pochválí jakýkoliv nápad, i když jeho schopnost reálně vydělávat bude nulová. S tím se často musel vypořádat i Hed v případě her své firmy. Po čase si ovšem uvědomil, že upřímný názor pozná nejen ze slov, ale i z chování: „U našich předchozích her se většina našich přátel a členů rodiny jen podívala na danou hru a dala nám nějaký obecný pozitivní feedback. Ale u Angry Birds byla reakce od nich téměř vždycky stejná: vzali si náš iPhone, našli si tichý kout a hráli tu hru další hodinu, dokud jsme jim nezvládli mobil vytrhnout z rukou,“ směje se Mikael Hed. Přestože pravděpodobně málokdy dostanete od rodiny opravdu tvrdou kritiku, upřímné nadšení poznáte na první pohled.

3. Naslouchejte zákazníkům, jen díky nim začnete vydělávat

Mikael Hed je zastáncem toho, že je velmi důležité poslouchat své zákazníky, protože bez nich člověk není ničím. „Když jsme vydali Angry Birds, začali jsme od fanoušků dostávat spoustu mailů, které říkali: ‚Miluji tuhle hru, ale prosím, prosím, prosím, vytvořte více úrovní.‘ Tím pádem jedním z našich prvních cílů bylo vytvořit více úrovní. A poté si fanoušci začali prosit znovu, abychom vytvořili více úrovní. Pořád dokola jsme dostávali stejnou zprávu. Měli jsme asi 60 úrovní, když jsme hru poprvé spustili. Nyní jich máme kolem 300.“ Přestože je zásadní poslouchat své fanoušky a zákazníky, je také důležité nehnat se za požadavkem, který podá jeden zákazník. Mikael Hed si byl ale díky počtu mailů se stejným požadavkem vědom toho, že stejný požadavek má spousta zákazníků, a rozhodl se mu proto vyhovět a vytvořit více úrovní.

Přečtěte si také: CEO BlaBlaCar Frédéric Mazzella: „Firmu, která má dnes hodnotu 1,6 miliardy $, jsem založil v koloně aut“

4. I když máte úspěch, pracujte dál a nedovolte, aby vás práce začala nudit

Přestože můžete mít ve vašem businessu velký úspěch s jedním produktem či službou, a není proto tedy nutné, abyste něco zásadně měnili, podle Mikaela Heda je neustálá inovace klíčem k tomu, abyste se nenudili vy sami. „Pokud se vám něco líbí, ale je to pořád to stejné, budete se nudit. Snažíme se vždy přijít s nějakým novým obsahem v rozdílných formách. Může to být jiná hra, ale může to být i film. Pokud má zrovna vyjít update nějaké hry, snažíme se přemýšlet nad tím, jaké s ním vydáme hračky. Máme teď spoustu nápadů pro různé nové hry, ale na výslunní jsou teď spíše ty existující. Angry Birds jsou teď všude.“ Zároveň je podle Heda také důležité inovovat proto, že to, co je nyní moderní, nemusí tak zůstat dlouho: „Nechci zpohodlnět. Vím, jak křehký je business v herním průmyslu. Jeden den jste číslo jedna a druhý den jste pryč.“ I proto je důležité snažit se svou firmu neustále vyvíjet a zůstat v dosahu současných trendů.

Jaký máte názor na business s rodinou či přáteli? Myslíte si, že podnik funguje díky blízkým vztahům lépe, nebo je lepší rodinu ze svého pracovního života vynechat?

Foto: Indianagazette.com