CEO WhatsApp Jan Koum (40 let): „Na podnikání nejste nikdy příliš staří“

03. Červenec 2016

Jan Koum může sloužit jako skvělý příklad toho, že i když se napoprvé nemusí vše podařit, je důležité se nevzdávat a vytrvat. Po odchodu z VŠ pracoval v Yahoo!, kde potkal svého budoucího business partnera Briana Actona. Oba ve stejnou chvíli firmu opustili a přihlásili se na pozici do Facebooku. Ani jeden neuspěl. Proto se vydali na roční cestu po Jižní Americe, kde závodně hráli frisbee. Po návratu společně vytvořili smskovou aplikaci WhatsApp, která byla po několika letech odkoupena Facebookem za 19 miliard dolarů. Koum zůstal na pozici CEO a zároveň se stal členem správní rady Facebooku – svůj vysněný job tak dostal.

Jan-Koum

  • Jan Koum, 40 let
  • Spoluzakladatel a CEO WhatsApp
  • Pochází z Ukrajiny, do Ameriky se přestěhoval s rodinou v mládí a první roky sotva vycházel s penězi
  • Jeho bývalá přítelkyně se s ním v mládí soudila kvůli fyzickému týrání
  • V roce 2014 byl zařazen na list Forbesu 400 nejbohatších Američanů, umístil se na 62. místě
  • Když mu nevyšel job ve Facebooku, cestoval rok po Latinské Americe a hrál frisbee
  • Aplikaci WhatsApp nakonec prodal Facebooku za 19 miliard dolarů

1. Nikdy nejste příliš staří na to začít podnikat – ani v moderních technologiích

Když Jan Koum spolu se svým business partnerem Brianem Actonem v roce 2009 vyvinuli WhatsApp, bylo Koumovi 33 let. Přestože pro většinu lidí byl v nejlepších letech, jako zakladatel businessu byl považován za poměrně starého. Koneckonců, většině zakladatelů tech-startupů je 20. Koum ale vidí svůj věk jako výhodu: „Díky svému věku se nesnažím být jen cool, ale hlavně chci být praktický.“ I pokud vám není zrovna dvacet, nemusíte se bát, že nezvládnete prorazit mezi skupinou přetechnizovaných vysokoškoláků. Stačí mít odvahu.

Přečtěte si také: Kemar Newell, CEO aukční appky Flip: „Jsme eBay snapchatové generace“

2. Vytrvalost je jediná cesta

Přestože v současné době vydělává miliony dolarů, jeho život nebyl vždy úplně jednoduchý. V 16 se s matkou a babičkou přestěhovali z Ukrajiny do Ameriky. Původně měl za nimi přijet i otec, ale ten nakonec zůstal v Evropě. Protože na tom Koumova rodina nebyla finančně dobře, už během střední školy si musel vydělávat – jako uklízeč v obchodě s drogerií. Pilně studoval, chytl ho hi-tech svět, dostal se do Yahoo! A později se hlásil na pozici do Facebookukde byl odmítnut. Shodou ironických okolností po několika letech byl WhatsApp odkoupen právě Facebookem za 19 miliard dolarů a Jan Koum se zároveň stal i členem správní rady Facebooku.

3. Mít společný zájem je klíčem k úspěchu

Pokud začínáte podnikat ve dvou, je klíčem k úspěchu to, že se svým partnerem máte nějaké společné zájmy. Jan Koum se se spoluzakladatelem WhatsApp Brianem Actonem seznámil již v Yahoo!, zůstali spolu v kontaktu ale zejména díky lásce ke sportu, jmenovitě frisbee, se kterým dokonce procestovali jižní Ameriku. Potom už byl jen krok ke společnému založení aplikace WhatsApp.

Přečtěte si také: CEO Snapchatu Evan Spiegel: „Vytvořte něco, co nechcete prodat“

Vyzkoušejte leady

4. Ujistěte se, že váš business partner je „jin k vašemu jang“

Prostě že to do sebe zapadá. „Najít někoho, kdo má vlastnosti a znalosti, které vy nemáte, je klíčové,“ říká Jan Koum a nelze s ním než souhlasit.  Nejen v partnerském, ale i pracovním vztahu je důležité, aby se partneři doplňovali. Proto v případě, že jste například introverti, je dobré najít k sobě extroverta, kterému nevadí prezentování na veřejnosti a komunikace s cizími lidmi. Tak dosáhnete požadované rovnováhy a váš business bude mít všechny správné vlastnosti.

5. Myslete dlouhodobě… společně

Jak Jan Koum, tak i jeho společník Brian Acton měli jasnou představu o tom, jaký bude jejich produkt: „Oba jsme byli na stejné stránce a přesně jsme pochopili, co je naším produktem v současnosti a hlavně, co bude naším produktem v budoucnu.“ V případě, že máte obchodního partnera, je důležité, abyste se shodli na vaší společné vizi a měli jste stanovený společný cíl, kterého chcete dosáhnout. Bez toho i sebelepší nápad může skončit neúspěchem.

Co si myslíte o zakládání businessu ve dvou? Je dobré začít obchodem s člověkem, který je vám blízký, nebo dáváte přednost jedincům, kteří vás zaujmou profesionálními znalostmi?

Foto: Vibiznews.com

© 2024 imper.cz