KDE nejlépe ulovit nové klienty?

13. 1. 2015 +

Jak na to?

Nabírání nových klientů je základem každého úspěšného obchodníka. A ti top nikdy neodpočívají a nové zakázky jsou schopni domluvit naprosto kdekoli, třeba i na vlastní svatbě! Kde se ale hledání vyplácí nejvíce? Přinášíme přehled 5 míst:

kdehledat_01

5. místo: Rodina a příbuzní

S nabízením nových zákazníků je dobré začít tam, kde to máte nejblíže. Mohou to být příbuzní, případně přátelé, kteří zrovna nabízený produkt či službu shánějí. Pozor ale na to, abyste se nestali příliš otravnými. Mohlo by vám to totiž zkazit pověst a rodina by na vás mohla začít koukat jako na zoufalce, který si neumí poradit sám. Proto se řiďte heslem „nabízet, ale nepřemlouvat“.

PRO:

  • Rodinu máte nejblíže
  • Pravděpodobně znáte jejich potřeby i finanční situaci
  • Nižší riziko nefér jednání
  • Kromě uzavřeného dealu a vašeho zisku můžete ještě pomoci někomu blízkému

PROTI:

  • Nikdo se na rodinný byznys nedívá nejlépe
  • Můžete být považován v rodině za nesamostatného
  • Riskujete, že se obchod uzavře pouze ze soucitu či snahy potěšit vás
  • Případné problémy v byznyse budu ničit i váš soukromý život

4. místo: Firemní večírky

Zní to jako skvělá příležitost. Vysoká koncentrace potenciálních klientů na jednom místě. Takže teoreticky toho můžete vyřídit za večer opravdu hodně. Problém je ale v tom, že mnoho lidí (a zejména těch movitějších) na párty zkrátka pracovat nechce. A navíc, uzavírat dohody pod vlivem alkoholu má také svá úskalí.

PRO:

  • Můžete ušetřit čas a nabídnout produkt více lidem během jednoho večera
  • Podle druhu večírku předem tušíte, s kým budete mít tu čest jednat
  • Díky alkoholovému opojení druhých můžete zjistit podstatné informace
  • Šéfové většinou milují zaměstnance, kteří pracují i tam, kde nemusí

PROTI:

  • Pod vlivem alkoholu můžete slíbit i nereálné a zadělat si na problém
  • Klient může ze stejných důvodů slíbit i to, co nemyslí vážně
  • Někteří neradi na večírcích pracují (a vy budete rušit)!

3. místo: Sociální sítě

Sice se nejedná o žádné geograficky lokalizovatelné místo, ale klientů tam najdete více než dost. Jednoznačně vedou sítě jako LinkedIn a Facebook (hlavně na českém trhu). Pokud máte na sociální síti kvalitní a seriózní prezentaci sebe sama a svých služeb či produktů, věřte, že se mnoho klientů ozve samo.

PRO:

  • Vše z pohodlí domova nebo kanceláře
  • Neseriózní klienty můžete rychle a snadno odbýt
  • Můžete své nabídky prezentovat a jen čekat, kdo se sám ozve
  • Lze vyhledávat v rámci zájmových skupin přímo ty, kterých se vaše nabídka týká

PROTI:

  • Ozve se i spousta neseriózních „kecálků“
  • Mícháte soukromí a práci
  • Jakmile začnete užívat soc. sítě pro byznys, musíte velmi pečlivě hlídat i vaše soukromé příspěvky (nebo se jich úplně vzdát)

2. místo: Jiná firma

Není etické přebírat násilím klienty z konkurenčních firem. Ale vhodné je, pokud pracujete pro více firem, které si vzájemně nekonkurují, nabídnout klientům jedné firmy služby i té druhé. Šetříte tím čas a navíc pracujete s již ověřeným zákazníkem.

PRO:

  • Úspora času
  • Ověření klienti
  • Spokojenější klient, který nemusí kvůli dvěma věcem jednat se dvěma obchodníky

PROTI:

  • Ne každá firma a každý šéf bude z vaší aktivity nadšen
  • Pozor na tenkou hranici této úsporné metody s nepoctivým kradením cizích kontaktů

1. místo: Google

Najdete tam opravdu cokoli. Slogan tohoto vyhledávače nelže. V některých situacích není nic jednoduššího, než zkrátka sednout k počítači a seznam případných nových klientů, kteří mohou mít o daný produkt či službu zájem, si „vygooglit“. A pak klasicky obvolat a vzápětí zaslat nabídku e-mailem.

PRO:

  • Jednoduše si vyhledáte jen ty klienty (firmy), které může vaše nabídka zajímat
  • Telefonní čísla a maily najdete na stránkách také
  • Vše z pohodlí domova či kanceláře
  • Klient není zaujatý (a nebude vám něco nalhávat třeba jen proto, že se mu/jí líbíte)

PROTI:

  • Časově a psychicky náročnější komunikace telefonicky a e-mailem
  • V mnoha případech na osobní schůzku stejně budete muset vyrazit (a doladit detaily). Ale o tom zase příště…

Text: Ivanna Benešová

Foto: collections.hugoboss.com