5 základních pravidel, jak prodat e-mailem

23. Srpen 2023

Ať už lovíte klienty kdekoli, každý chce nakonec obchodní nabídku písemně. Ideálně v elektronické podobě. Psaní e-mailových nabídek má ale své formální zákonitosti, kterými byste se měli řídit, pokud má být vaše obchodní nabídka úspěšná. V následujících řádcích máte vzor pro obchodní či cenovou nabídku zaslanou emailem.

1. Posílejte krátké e-maily 

Je pochopitelné, že vysvětlit podmínky spolupráce, časový harmonogram projektu a třeba i cenové varianty nevtěsnáte do deseti řádků v mailu. Proto všechny podrobné informace zahrňte do přílohy, která by měla být ideálně ve formátu pdf. To proto, aby tam nikdo nemohl jednoduše nic připsat, třeba změnit cenu.

Vzorová obchodní nabídka by měla být v přiloženém PDF, kde bude jasně patrná identita firmy a vysoká kultura projevu.

hledáme obchodníka

Samotný text e-mailu by měl obsahovat jen velmi stručný popis nabídky, nejdůležitější benefity a časový termín, do kdy je třeba, aby se dotyčný rozhodl. Nikdo nemá rád dlouhé e-maily. Především proto, že jimi lidé nechtějí ztrácet čas. Navíc v souvislém textu se špatně orientuje, což je důvod, proč raději volit efektivně členěné přílohy.

2. Pište cíleně jen jedné osobě

Samozřejmě je nesmysl, abyste pro každého klienta vymýšleli zcela jiné znění mailu. Klient by ale při čtení vašeho textu měl mít přesně ten dojem, že nabídka je psaná speciálně pro něho! Má pak pocit jisté jedinečnosti, zajímá ho, proč jste si vybrali právě jeho. A vy máte větší šanci zaujmout.

Pocit jedinečnosti přitom do emailů vložíte velmi snadno. Zkuste v souvislém textu mailu jednou nebo 2× uvést konkrétně název firmy klienta, případně město nebo produkt, který se k němu váže. Vytvořte si pro email mustr a nechte ho zkonzultovat někoho z branže. Váš vzor emailu pak v různých malých obměnách můžete používat ke všem obchodním nabídkám. Nezapomeňte však vzorový email následně personifikovat a vytvořit pro klienta kouzlo jedinečnosti.

Až budete znění mailu kopírovat pro jiné klienty, vždy tento jeden nebo dva údaje přepište na to, co se k novému klientu vztahuje. Zabere to pár sekund, a vy si tím hned zvýšíte pravděpodobnost úspěchu.

Náš tip! Pokud nejste velcí psavci, zkuste si nechat pár variant vygenerovat s pomoci ChatGPT a následně je upravte tak, aby odpovídaly oslovené společnosti.

Vyzkoušejte leady

3. Nabídněte všechny benefity, cenu až poté

Struktura e-mailu by měla vést od těch nejsilnějších benefitů (všeho, co klient spoluprací s vámi získá), k tomu méně příjemnému pro něho. Proto se na úvod pochvalte, vypište vše pozitivní. To, co by mohlo teoreticky odrazovat (cena), zmiňte stručně až na konci textu.

Cenová nabídka a konkrétně finální cena zajímá téměř každého. Ideální je cenu dražších produktů vůbec do emailu nedávat a nabídnout jí až v přiloženém PDF po jasném představení produktu.

4. Osobní ani infantilní e-mail neprodává

E-mailová nabídka musí vždy znít formálně. Ať už máte k danému projektu sebeosobnější vztah, protistrana by to z vás neměla vycítit. Neproste klienta o jeho zájem, neříkejte, že bez něj to celé padne (i kdyby to byla pravda), nepište mu, že jeho mail je stý v pořadí, co dnes posíláte. A stejně tak zapomeňte i na mailová zakončení stylem „pokud do toho půjdete, budu v sedmém nebi“. Smajlíci jsou pochopitelně také zakázaní.

Proč? Protože jste obchodníci, kteří berou věci vážně. A ne děti, co si hrají na pískovišti a zkouší, která bábovička se povede, a která spadne. Vzor obchodního emailu je zkrátka vysoce formální a profesionální. V tomto případě téměř nezáleží na oboru podnikání.

5. Zmiňte i další klienty

Nebojte se do e-mailu zahrnut reference. Klidně zmiňte, že na daném projektu se už podílí ty a ty konkrétní firmy, či třeba že ti a ti již využívají vašich služeb. Tímto neodradíte nikoho, naopak se protistrana ujistí, že nejste začátečník, a máte za sebou již několik spokojených klientů.

Vyberte ale vždy jen zhruba tři nejvýznamnější partnery, od kterých máte oficiální pozitivní recenzi. Přece jen byste se celým textem e-mailu měli vejít maximálně do 15 řádků (zbytek příloha).

Obchod i obchodní či cenové nabídky jsou hra. V této hře je dobré si vyzkoušet co funguje a co naopak neprodává. Dělejte si poznámky, zkoušejte a upravujte svůj nabídkový či prodejní email do dokonalosti. Někdy rozhodují drobnosti a i jediné slovo může otočit vyznění obchodu o 100 %.

Jak to máte vy? Co vám (ne)zafungovalo?

© 2024 imper.cz