Jaké technologie nejvíc ovlivní budoucnost gamingu?

01. Prosinec 2021

Nemůžeme stoprocentně vědět, které technologie se opravdu v budoucnu uchytí a budou se vyvíjet hry s jejich možnostmi na paměti, existuje ale několik vymožeností posledních let, u nichž se počítá, že budou mít na gamingový zážitek dopad. Právě na tyto technologie se v tomto článku podíváme a opravdu nezmíníme pouze virtuální realitu, ale hlavně aspekty, jež se ni dají navázat a učinit hraní her ještě o něco zajímavějším.

Metaverse

Než se dostaneme k VR, jež už přeci jen tak nějak známe, podívejme se na fenomén metaverse. Ten označuje prostor nebo rovnou život ve virtuálním světě. Zatímco po připojení do VR hry běžně člověka čeká jen ten jeden titul, v případě metaversu by se člověk mohl procházet rovnou po ulici, kde by narážel na další lidi v prostoru, mohl s nimi navázat kontakt, jít nakupovat, hrát a časem dělat prakticky cokoliv, co lze ve světě reálném.

Je celkem zřejmé, že VR technologie se společně s metaversem bude šířit dál a ovlivňovat naše životy způsobem, který si ani neumíme představit. Kupříkladu má asi každý povědomí o existenci různých kasinových her, jež si vydobyly své místo v online světě během nultých let a také dnes si stále drží vysokou popularitu. Nicméně u počítače nebo mobilu, na nichž lze sázky na Betano vegas hry spustit, může zážitek postrádat určitou atmosféru, takže asi dojdeme jednou k tomu, že se v budoucnu i tato zábava přesune do VR prostou. V metaversu se navíc počítá s tím, že hráč bude mít možnost plynule přecházet mezi jednotlivými tituly, což pochopitelně přispěje k popularitě této technologie.

Virtuální Realita

Uznáváme, že VR už je vcelku běžnou součástí života lidi, kteří se točí okolo videoher. Na trhu se za posledních deset let vystřídalo několik technologií, které vstup do VR umožňuje, ať už jde o Oculus nebo VR set od PlayStationu. Ačkoliv první hry na VR byly poněkud rozpačité, nakonec se dokázalo vyprofilovat několik studií, jež zvládají tuto technologii výborně, přičemž hry jako Half-Life: Alyx nebo BeatSaber se staly doslova legendami svých kategorií.

VR je tedy už dostupnou technologií, nicméně je stále poměrně nová a neprozkoumaná, respektive stále nevíme, jak hluboko se do virtuálního prostoru budeme moci i v rámci metaversu ponořit. Každopádně jde o lákavou představu, v níž by člověk mohl efektivně také relaxovat a možná na moment zapomenout na stres a chaos běžných dní.

Rozšířená Realita

Jeden z prvních případů, který ukázal sílu rozšířené reality, byla hra Pokémon Go. Lovení potvůrek v ulicích zahrnovalo procházení města s mobilem, díky němuž byl reálný svět obohacen o různé Pokémony, jež člověk pomocí jednoduchého pohybu chytal. Jednak Pokémon Go vytáhl lidi od počítačů a tabletů ven, jednak naznačil, co by se dalo do reálného světa skrze technologie promítat.

zdroj: Unsplash

Dá se počítat s tím, že se vývojáři dnes drbou na bradě a přemýšlí, jak do svých her či aplikací rozšířenou realitu vhodně dostat, aby ji lidé opravdu využívali a aby se samozřejmě svým titulem od ostatních odlišili. Nestačí ale jen okopírovat systém z Pokémon Go, protože ten sice může krátkodobě fungovat v univerzu Zaklínače nebo Harryho Pottera, pro udržitelnost zábavy jsou ale nutné neustálé inovace.

Pokročilá umělá inteligence

Proč pokročilá? No, protože umělá inteligence se ve hrách objevuje už od chvíle, kde měl hráč proti sobě poprvé protivníka, jehož ovládal počítač. Tehdy sice měl jasně naprogramované kroky, nicméně s vývojem umělé inteligence se nejen nepřátelé, ale také společníci hlavního hrdiny mohli chovat stále přirozeněji a logicky. Schválně píšeme mohli, protože ani některé dnešní hry nejsou schopné pracovat s modelem umělé inteligence tak, aby nepřátelé dokázal nakouknout za roh nebo včas opětovat palbu místo toho, aby zcela nepřirozeně jen koukali, kdo po nich střílí.Čím lepší umělá inteligence, tím se dá očekávat v budoucnu přirozenější chování postav, jež ve hře neovládá člověk, ale je to běh na dlouhou trať. Jedna věc je chtít po UI, aby vám napsala recept na škubánky, druhá věc je, aby správně reagovala na blízkost hráče. Využít se ale dá určitě i jinak, a sice třeba v rámci designu předmětů a map, tudíž by celý proces vývoje mohl být rychlejší.

© 2024 imper.cz