11. Leden 2019
Mít vlastního mentora je ve světě businessu něco úplně běžného, jen v Česku zatím úplně nevíme, co se pod tím pojmem přesně skrývá. Spíše si ho pleteme s koučinkem, což je zcela jiná disciplína.
Moje nejčastější metoda růstu byla metoda pokus/omyl, čtení a sledování videí. Své ovoce nesla, avšak stále jsem věděla, že občas tápu, kterou z těch cest se mám vydat. Nejistota jestli opravdu stavím na tom správném písečku byla ubíjející.
Proto mě zaujal pojem mentoring, při kterém máte předpoklad posouvat se několikanásobně rychleji a eliminovat riziko zbytečně drahých chyb, způsobených metodou pokus/omyl.
Kdo by měl být váš ideální mentor?
- Někdo, kdo už dokázal to, co chcete dokázat v budoucnu i vy (stejný obor, akci, úkon). Má prokazatelné výsledky. Získal uznání. Čím podobnější a konkrétnější, tím lepší!
- Váš životní vzor. Někdo, komu věříte, a jehož životní hodnoty se shodují s vašimi. Může to být vlastní otec nebo další člen rodiny.
- Investoři, společníci, blízcí kamarádi. Tuto variantu spíše nedoporučuji, není tak efektivní, protože tato skupina má v celé věci své vlastní zájmy. Investoři a společníci vás nevědomě nebudou mentorovat objektivně, i kdyby chtěli. Kamarádi vás zase mají rádi a některé názory mohou být zaobalené, tudíž také neobjektivní.
Jak postupovat při hledání a oslovování mentora?
- Nejdůležitější je najít tu správnou osobu. Já chtěla, aby to byla určitě žena, abych zůstala ve vzorcích své přirozené energie.
- Další krok byl účel. Chtěla jsem naplánovat kroky vedoucí k expanzi firmy do zahraničí.
- Samotné oslovení potenciálního mentora. Použila jsem FB message, můžete také e-mail. Volání bych tady spíše nedoporučovala, pro větší klid vstřebání informace ze strany budoucího mentora.
- Se vzkazem si dejte záležet. Měl by být osobní. Velmi krátce se představte a jděte rovnou na věc. Napište, proč si myslíte, že by daná osoba byla vhodným mentorem. Pohlaďte ego, vážíte si přece jeho konkrétní práce. Tady se můžete rozepsat více.
- Napište přesně, co budete požadovat. Úspěšní lidé bývají velmi zaneprázněni. Neupřesnění časové investice a konkrétní formy mentoringu by je mohlo odradit. Popište, že je žádáte ideálně o 1-2 hodiny jejich času měsíčně, nabídněte Skype nebo telefonát, který je časově nejefektivnější. Taky zdůrazněte, že budete mít vždy pečlivě připravenou sérii otázek, mentor je tu pro usměrňování, inspiraci, navedení a předávání zkušeností.
- Čekejte trpělivě na odpověď. Teď už je míč na straně mentora. Jsou dvě možnosti – buď se ozve, nebo ne. Z mé zkušenosti je velmi vysoká šance, že ano. Neuhánějte, tady neprodáváte. Držím palce! 🙂