Best of: Mentor je ten, kdo už dokázal to, co chcete vy (a ještě s ním dokážete pít)!

11. Leden 2019

Mít vlastního mentora je ve světě businessu něco úplně běžného, jen v Česku zatím úplně nevíme, co se pod tím pojmem přesně skrývá. Spíše si ho pleteme s koučinkem, což je zcela jiná disciplína. 

Moje nejčastější metoda růstu byla metoda pokus/omyl, čtení a sledování videí. Své ovoce nesla, avšak stále jsem věděla, že občas tápu, kterou z těch cest se mám vydat. Nejistota jestli opravdu stavím na tom správném písečku byla ubíjející.

Vyzkoušejte leady

Proto mě zaujal pojem mentoring, při kterém máte předpoklad posouvat se několikanásobně rychleji a eliminovat riziko zbytečně drahých chyb, způsobených metodou pokus/omyl.

Kdo by měl být váš ideální mentor? 

  • Někdo, kdo už dokázal to, co chcete dokázat v budoucnu i vy (stejný obor, akci, úkon). Má prokazatelné výsledky. Získal uznání. Čím podobnější a konkrétnější, tím lepší!
  • Váš životní vzor. Někdo, komu věříte, a jehož životní hodnoty se shodují s vašimi. Může to být vlastní otec nebo další člen rodiny.
  • Investoři, společníci, blízcí kamarádi. Tuto variantu spíše nedoporučuji, není tak efektivní, protože tato skupina má v celé věci své vlastní zájmy. Investoři a společníci vás nevědomě nebudou mentorovat objektivně, i kdyby chtěli. Kamarádi vás zase mají rádi a některé názory mohou být zaobalené, tudíž také neobjektivní.

Jak postupovat při hledání a oslovování mentora?

  1. Nejdůležitější je najít tu správnou osobu. Já chtěla, aby to byla určitě žena, abych zůstala ve vzorcích své přirozené energie.
  2. Další krok byl účel. Chtěla jsem naplánovat kroky vedoucí k expanzi firmy do zahraničí.
  3. Samotné oslovení potenciálního mentora. Použila jsem FB message, můžete také e-mail. Volání bych tady spíše nedoporučovala, pro větší klid vstřebání informace ze strany budoucího mentora.
  4. Se vzkazem si dejte záležet. Měl by být osobní. Velmi krátce se představte a jděte rovnou na věc. Napište, proč si myslíte, že by daná osoba byla vhodným mentorem. Pohlaďte ego, vážíte si přece jeho konkrétní práce. Tady se můžete rozepsat více.
  5. Napište přesně, co budete požadovat. Úspěšní lidé bývají velmi zaneprázněni. Neupřesnění časové investice a konkrétní formy mentoringu by je mohlo odradit. Popište, že je žádáte ideálně o 1-2 hodiny jejich času měsíčně, nabídněte Skype nebo telefonát, který je časově nejefektivnější. Taky zdůrazněte, že budete mít vždy pečlivě připravenou sérii otázek, mentor je tu pro usměrňování, inspiraci, navedení a předávání zkušeností.
  6. Čekejte trpělivě na odpověď. Teď už je míč na straně mentora. Jsou dvě možnosti – buď se ozve, nebo ne. Z mé zkušenosti je velmi vysoká šance, že ano. Neuhánějte, tady neprodáváte. Držím palce! 🙂
Máte s mentorováním vlastní zkušenosti? Jak byste to dělali vy? 

© 2024 imper.cz