Jak fungují největší recenzní portály v Česku, které radí tisícům nakupujících?

23. Leden 2023

Recenzní weby jsou čím dál populárnější. Díky portálům jako je Testado, Rankito, či Arecenze se každý den tisíce zákazníků mohou lépe zorientovat v nekonečné nabídce produktů, kterou doba internetu přináší. Srovnávače cen a recenzní weby nejenže usnadňují nákup a pomáhají zvolit ten nejideálnější produkt pro daného zákazníka, ale jsou často zdrojem inspirace. V dnešním rozhovoru s majiteli, zakladateli a šéfredaktory pěti hlavních českých recenzních webů se dozvíte, jak jejich business model funguje, kam by se rádi tento rok posunuli, jaká je jejich historie i třeba to, jak vlastně taková profesionální recenze vzniká.

Jak to vidí na webu Testado.cz?

Kam byste chtěli web Testado v příštím roce posunout?

Určitě bychom chtěli i nadále zachovat vysokou kvalitu článků a recenzí. Zakládáme si na srozumitelném obsahu, objektivitě a aktuálních informacích. Konkurence roste, proto budeme usilovat o to, abychom si udrželi vysoký standard kvality. Naší hlavní zbraní jsou letité zkušenosti, zkušení autoři a srdíčko, které ani u takové práce nesmí nikdy chybět. Práce nás baví, což je – věřím – vidět.

Co považujete v recenzi za nejdůležitější?

Recenze má spoustu aspektů. Musí být v prvé řadě relevantní a objektivní. Na internetu (i na jiných platformách) je dnes k vidění spousta PR článků, které nemají s recenzí nic společného. Naše testy se snažíme tvořit tak, aby byly plné důležitých informací a zkušeností autora. Po přečtení recenze na Testadu by měl zákazník dostat odpověď, zda je daný produkt vhodný pro jeho účely a potřeby. Každý produkt je svým způsobem jedinečný, což je také dobré v recenzi zohlednit.

Vyzkoušejte leady

Čím se vaše recenze liší od recenzí ostatních srovnávačů?

Především vysokou kvalitou. Myslím, že by se naše recenze neztratily ani na velkých novinkových webech.

Zkoušíte všechny produkty osobně?

Testujeme především to, co nám dává smysl. Některý sortiment je problémový z hlediska velikosti a logistiky. Fyzicky vyzkoušet dvacet praček je mnohem náročnější než stejný počet mobilů. Kromě psaných recenzí se občas pustíme také do video recenzí. Náš kanál najdete zde.

Jak vyděláváte?

Hlavní příjem nám tvoří affiliate spolupráce.

Na otázky odpovídal Petr Smejkal, šéfredaktor webu Testado.cz.

Pohled webu Rankito.cz

Jaké jsou vaše cíle do dalšího roku?

Přinášet našim čtenářům ještě více inspirace, zvyšovat důvěru v naše recenze, nákupní rádce a žebříčky a oslovovat ještě kvalitnějším obsahem než doposud. To vše v jednoduché a srozumitelné formě.

Jaké produkty, nebo služby je podle vás nejtěžší objektivně zhodnotit?

Na cokoliv je možné udělat si názor, udělat recenzi na základě nějakých zkušeností, dat či výstupů. Daleko obtížnější je podle mě doporučit produkt, který bude vhodný pro všechny. Každý člověk je vlastní persona, která má své potřeby, určitý budget, cíle, očekávání. Jak se říká 100 lidí, 100 chutí. Snažíme se tak doporučovat produkty pro různé persony, ale nikdy nepokryjeme potřeby jednotlivých lidí, které se mohou lišit.

Čím jste zajímavější než konkurence?

Stále častěji se snažíme do našeho redakčního plánu zahrnovat neutrální reálné recenze produktů od našich redaktorů. Chceme být v našich textech nezávislí a transparentní. Konzumace našeho obsahu je jednoduchá, jasná a srozumitelná. Kdo nemá čas, získá odpověď do minuty, kdo ten čas má, může se u nás dozvědět spoustu zajímavých informací souvisejících s výběrem produktu, který právě hledá.

Jak vzniká hodnocení produktu?

Reálné recenze jsou vždy výstupem našeho redaktora a jeho objektivních zkušeností s používám produktu. Žebříčky a nákupní rádce shromažďujeme na základě několika zdrojů v ČR i zahraničí, čteme reálné recenze uživatelů, porovnáváme základní parametry a sledujeme žebříčky prodejnosti. Výsledkem je seznam TOP produktů, jehož cílem je pomoci čtenáři s rozhodováním v nákupním procesu. Snažíme se čtenáři šetřit čas, najít ty nejvhodnější produkty a odradit jej od špatného nákupu.

Jak dlouho to trvá, než získáte s produktem, nebo službou dostatečnou zkušenost?

Produkty v reálných recenzích zkoušíme přibližně 2-3 týdny.

Na otázky, odpovídal zakladatel jednoho z nejstarších recenzních webů v české republice Rankito.cz Lukáš Pavelka. Mimo jiné i zakladatel webu alkoholium.cz.

Jak funguje web Arecenze.cz?

Jak se váš web v průběhu let vyvíjel a kam chcete do budoucna své recenze posunout?

Začínali jsme jako srovnávací web zaměřený na velké spotřebiče, které jsme porovnávali hlavně podle parametrů. Postupně jsme vyrostli na největší portál podobného typu, máme zpracováno více než 700 témat a postupně ty nejdůležitější doplňujeme o reálné testy a recenze. Základ je hotový a nyní máme velké ambice – chceme mít reálně otestované všechny zásadní produkty ve všech zásadních kategoriích. Naší vizí je stát se předním místem pro výběr produktů na českém internetu.

O jaké recenze mají zákazníci největší zájem?

Obecně čím dražší produkt, tím víc zákazníky zajímá podrobné srovnání a recenze. Proto je velký zájem o pračky, sušičky prádla, myčky ale také drahou elektroniku jako smartphony nebo tablety.

Proč by měli zákazníci věřit právě vašim recenzím?

Jsme jeden z mála portálů, který neumožňuje do srovnání vkládat a recenzovat produkty za peníze. Nemusíme tedy být v recenzích k produktu jakkoliv shovívaví, jediné co nás zajímá je, jaký produkt ve skutečnosti je a jak si vede oproti ostatním. Jako jedni z mála máme také stálou interní redakci, která se fyzicky potkává v kancelářích a recenze nepíšou anonymní copywriteři. Podle popisu redaktora tedy také víte, kdo recenzi zpracovává. V tomto chceme také pokračovat a důvěryhodnost portálu prohlubovat.

U jakých produktů nebo služeb je podle vás nejdůležitější si před koupí projet recenze?

Opět platí, že čím dražší a složitější produkt je, tím víc bych se zaměřil na sledování recenzí. Nejen těch na odborných webech od konkrétních redaktorů, ale také na uživatelské, kde bych sledoval hlavně dojmy po delší době používání. To na odborných serverech většinou chybí.

Jak vybíráte nejlepší produkty?

Vždy buď na základě důkladné rešerše, na základě reálného testování nebo kombinace obojího. Je to několik fází, které máme za léta vypilované. Od prvotního průzkumu trhu, vytvoření základního listu desítek zajímavých produktů až po nákup a testování těch nejzajímavějších uběhne více než 100 hodin práce redaktora. Postup se trochu liší podle velikosti a důležitosti kategorie produktů.

Web Arecenze.cz je dnes zřejmě nejčtenější recenzní web v Česku, v rozhovoru jsme ho nemohli vynechat. Na otázky nám odpověděl majitel webu Ing. Jakub Havelka.

Jak to chodí na Modio.cz?

Odlišujete se nějak od ostatních recenzních webů? Případně jak?

V Modio.cz pomáháme lidem objevovat nové módní kousky, kosmetiku a outdoorové vybavení, což znamená, že se úzce specializujeme na tato odvětví. Už tím se odlišujeme od velkých recenzních webů se širokým záběrem, kde najdete recenze proteinových tyčinek, menstruačních kalhotek i domácích kin. 

Samotné recenze pak píše náš interní tým stálých redaktorů (Dana Halušková, Dáša Veverková a další). Jednotliví redaktoři se obvykle specializují na danou oblast, které velmi dobře rozumí, díky tomu se můžeme pochlubit kvalitními recenzemi, které jdou opravdu do hloubky. Přidanou hodnotou je také odborný dohled našich specialistů – v našem týmu najdete třeba módní stylistku, braexpertku, pánského krejčího nebo fyzioterapeuta.

Zimní obuv
Test zimní obuvi

Jak dlouho zpravidla probíhá recenze?

To obvykle záleží na samotném produktu. Pokud testujeme legíny, vezmeme je do fitness centra, vyrazíme si v nich zaběhat a zacvičíme si v nich oblíbenou jógu nebo pilates. Takové testování probíhá zhruba 3 týdny, kdy se je snažíme využít na maximum. Pokud však testujeme třeba trekové boty, často musíme čekat na vhodné podmínky. To znamená, že čekáme na déšť a bahno nebo naopak na teplé a suché počasí. Jen tak si můžeme stát za kvalitní recenzí, při které jsme produkt podrobili všem nástrahám, kterým je vystaví běžný uživatel.

Na vašem webu jsme viděli i mystery shopping, vědí o něm dané eshopy? Jsou pak překvapení?

Žádný z testovaných e-shopů nikdy předem neupozorňujeme na to, že jde o skrytý nákup. To by nedávalo smysl. Nikdy bychom tak nepoznali, jak vypadá skutečný zákaznický servis, se kterým mají zkušenosti ostatní zákazníci. 

Ano, e-shopy obvykle neskrývají překvapení. Často se totiž díky našemu nákupu dozví informace, které by od běžných zákazníků nikdy nezískaly. Dokonce jako bonus pak za tento „test“ udělujeme odznak kvality, který si daný e-shop může vložit k sobě na web a tím tak prohloubit věrohodnost svého obchodu. 

recenzní web Modio
Ukázka odznaku kvalityhttps://www.promrnousky.cz/

Jak funguje HOMAGO?

Odlišujete se nějak od ostatních recenzních webů? 

Na rozdíl od obecných recenzních webů se specializujeme na konkrétní segmenty, jako jsou nábytek, elektronika a doplňky do domácnosti. Díky tomu pronikáme hlouběji do detailů a uživatelům můžeme poskytovat komplexní analýzu a srovnání.

Náš tým redaktorů zahrnuje odborníky v daných odvětvích, což nám umožňuje psát recenze právě z jejich pohledu. Mnohé produkty navíc testujeme v praxi, a tak se nám do recenzí daří dostat autentické zkušenosti a informace, které jdou nad rámec pouhých technických parametrů.

Za gró celého procesu pak považuji sledování zpětné vazby od našich čtenářů. Díky čemuž se nám daří reagovat na jejich potřeby.

Jak vybíráte nejlepší produkty?

Do našich žebříčků se dostávají pouze produkty, které si to skutečně zaslouží. Což znamená, že věnujeme velké množství času jejich výběru – na začátku všeho tedy stojí několikahodinová rešerše

Pokud produkty testujeme osobně, podrobíme je důkladnému zátěžovému testu – používáme je, zkoušíme, co umí, a srovnáváme jejich výkon s ostatními vybranými produkty.

Pokud není možné všechny produkty otestovat osobně, typicky se to stává u velkých spotřebičů, provádíme rozsáhlý průzkum, při kterém hodnotíme všechny parametry včetně recenzí a zkušeností reálných uživatelů.

Nejlepší kartáček
Test kartáčku

Jaké jsou vaše cíle do nového roku?

Stejně jako v předchozím roce, i v tom letošním máme v úmyslu klást důraz na vysokou kvalitu obsahu, objektivitu a srozumitelnost. Věříme, že právě tyto hodnoty jsou důležité pro budování důvěry našich čtenářů.

Dále chceme zajistit, aby všechny naše klíčové kategorie obsahovaly recenze s reálně otestovanými produkty. Cílem je poskytnout čtenářům nejen teoretické informace, ale také konkrétní a ověřené zkušenosti s produkty, které recenzujeme. 

V neposlední řadě pak chceme více naslouchat našim čtenářům. Chceme porozumět jejich potřebám a zpětné vazbě, abychom náš obsah neustále zlepšovali.

© 2024 imper.cz