„Kvalitní affiliate síť by měla být postavena na datech, ne na pocitech “ , říká Lukáš Jabůrek z eHUB.cz

15. Červen 2022

Nejen o tom, jak technicky funguje affiliate síť, ale také obchodní oddělení a strategie v eHUB.cz jsme si povídali s Lukášem Jabůrkem, affiliate management team leaderem.

Lukáši, představte nám prosím v krátkosti eHUB.cz, jak vznikl a v čem tkví jeho jedinečnost.

V eHUB se již od roku 2010 zaměřujeme na affiliate marketing. O co se jedná?  Je to forma výkonnostního marketingu, kdy na jedné straně stojí inzerent (nejčastěji e-shop, ale může to být i jakákoli služba) a na druhé straně poté partner, který daného inzerenta propaguje na svých stránkách či jinde. Inzerent poté platí provizi partnerovi pouze za realizované objednávky a má tedy naprostou kontrolu nad náklady na tento marketingový kanál. Mezi inzerenty řadíme například Bonami.cz, Smarty.cz, mBank.cz, Marimex.cz, Queens.cz a stovky dalších.

eHUB je přesně uprostřed mezi těmito dvěma „světy“ a zajišťuje primárně technickou stránku věci, ale také tu „administrativní“ – komunikujeme s partnery a inzerenty, vyhledáváme nové možnosti spoluprací, kontrolujeme férovost propagace a mnoho dalšího. 

Na CZ trhu jsme jedineční, jelikož disponujeme vlastním softwarem, který nám umožňuje přizpůsobovat se (někdy opravdu náročným) požadavkům ze strany inzerentů i partnerů a zároveň jsme schopni rychle reagovat na neustále se měnící online prostředí a jeho požadavky.

Přibližte nám, jak affiliate marketing v praxi funguje a co je jeho největší přidanou hodnotou?

Většina již byla zmíněna v první otázce, nicméně největší přidanou hodnotou affiliate marketingu je právě to, že platíte pouze za realizované objednávky. Za prokliky, zobrazení nebo objednávky, které se následně neuskutečnily (byly vráceny, nezaplaceny apod.), neplatíte jako inzerent vůbec nic. 

Díky tomuto kanálu se také můžete dostat na místa (weby), kam byste se jinak nikdy nedostali, nebo by vás ani nenapadlo, že se tam někdy můžete dostat. 

Vaše řešení je založeno především na datové analytice a efektivní práci s daty. V čem se nejvíce liší od konkurenčních řešení?

Od začátku si zakládáme na maximální transparentnosti vůči všem zainteresovaným stranám. Inzerentům transparentně zobrazujeme, kdo a kde je propaguje, což v affil světě není vždycky tak. Na základě informací, které nám poskytne inzerent, jsme schopni nabídnout například report PNO (podíl nákladů na obratu), report překryvu s jinými online marketingovými kanály, report poměru nových zákazníků nebo také report toho, jaké produkty se nejvíce přes tento kanál prodávají a od jakého partnera. Nicméně nic pro nás není překážkou a díky vlastnímu řešení jsme schopni zpracovat v zásadě jakákoli data, pokud je od inzerenta dostaneme.

Data se poté snažíme zobrazovat inzerentům i partnerům co nejpřehledněji, aby pro ně byla práce s nimi co nejjednodušší a nejintuitivnější.

Jak velký je team a jak jsou v něm rozděleny úlohy?

Náš tým aktuálně zahrnuje přibližně 15 lidí z nichž větší část jsou affiliate manageři, kteří se starají o affiliate programy a partnery. Aktuálně se zaměřujeme na rozšíření týmu obchodníků, kteří jsou v dnešní době více a více potřební pro rozvoj našeho byznysu. Jelikož máme vlastní technické řešení, disponujeme i menším vývojářským týmem, který se zaměřuje na rozvoj platformy.

Jak funguje obchodní team v eHUBu? V čem vašim klientům obchodníci pomáhají a jak celý proces prodeje vypadá?

Obchodní část zahrnuje především získávání nových klientů (inzerentů), kteří by využili našich služeb a my jim na oplátku poskytli partnery, kteří je budou propagovat a přivádět jim objednávky a návštěvnost.

Cílem obchodníků je tedy primárně vytipovat vhodné potenciální klienty, kterým jsme schopni pomoci v rozvoji jejich podnikání. Následuje oslovení a představení naší platformy, případně také toho, co vlastně affiliate marketing umí. Následuje jednání o podmínkách spolupráce, nastavení provizí a případně i spojení s budoucím affiliate managerem, aby společně probrali první kroky. 

Po vyladění všech podmínek se podepíše smlouva a klient se předává affiliate managerům, kteří se následně postarají o nastavení affiliate programu, jeho spuštění a propagaci.

Milan Pichlík a Ondřej Hájek, zakladatelé a spolumajitelé eHUB.cz

Pozorovali jste v posledních dvou letech e-commerce boomu větší zájem o vaši službu? Jak reflektujete aktuální stagnaci e-commerce?

Se začátkem „pandemie“ rapidně vzrostl zájem o online nakupování celkově. Přispělo tomu samozřejmě uzavření kamenných obchodů, ale i po jejich otevření mnoho zákazníků již nakupuje jen online. 

Na druhou stranu pak e-shopy z nejasné budoucnosti začaly více přemýšlet nad náklady a kde jinde ušetřit než na marketingu. Zde přichází na řadu affiliate kanál, kde platíte pouze za realizované objednávky a můžete tak ušetřit za návštěvy lidí, kteří v e-shopu nakonec nenakoupí. Díky tomu jsme zpozorovali zvýšený zájem o naši službu, který trvá do současnosti a předpokládáme, že bude trvat i nadále 

Co se týče eventů, jakých jste se letos zúčastnili a které další máte v plánu?

Pro letošní rok jsme si řekli, že chceme, abychom byli co nejvíce vidět. Zaměřili jsme se proto na nejzajímavější akce, které se v české e-commerce pravidelně konají a těch jsme se zúčastnili. Na těchto akcích pak „vystavujeme“ nebo máme přednášku ohledně toho, co děláme a umíme.

Letos jsme se tak již zúčastnili akcí jako Czech Online Expo, Reshopper, E-Business fórum a čeká nás ještě několik podobných akcí, jako například Content First, Czech Internet Forum a další.

Na čem si ve firmě nejvíce zakládáte a na co jste nejvíce pyšní?

Primárně jsme pyšní na náš tým, který odvádí skvělou práci! Co se týče platformy, tak myslím, že je to to nejlepší, co na místním (a nejspíše i okolním) trhu najdete. Za těch několik let vývoje jsme tak nejvíce pyšní právě na náš software, do kterého jsme investovali nemalé úsilí, prostředků a i nadále budeme na jeho rozvoji pracovat, aby byl ještě lepší! 

Jak jsem již zmiňoval, zakládáme si na transparentnosti a férovosti ke všem zainteresovaným stranám. Nebýt upřímný a transparentní by se poté velmi rychle obrátilo proti nám. 

Jaké jsou plány do budoucna co se týče expanze na co se chcete nejvíce soustředit?

Aktuálně se soustředíme spíš na lokální CZ&SK trhy. Vnímáme, že je na nich stále hodně prostoru a naším cílem je být na těchto trzích jasnou jedničkou. Realita je taková, že firmy nemusí mít jednoho poskytovatele, se kterým budou řešit affiliate ve všech zemích, kde působí. Naopak je vhodné na dílčích trzích pracovat s lokálními hráči, kteří budou mít obvykle nejvíce affiliate partnerů a také jejich důvěru. Pokud však za námi klient přijde, abychom mu dělali affiliate i na zahraničních trzích, tak ho děláme. Vše mu ale férově vysvětlíme, jak se situace má. Nebudeme mu lhát jako některá naše konkurence, že jsme nejlepší volbou na daném trhu. 

Lukáši, díky za rozhovor a přeji hodně spokojených inzerentů!

© 2022 imper.cz