Gentlemanské minimum: Jaká pravidla platí pro chování na sociálních sítích?

31. Březen 2016

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat a mnoho dalších, které k nám ještě ani nedorazily. Při neuváženém používání nám mohou docela komplikovat život. Snižují pracovní morálku, požírají čas, spojují soukromé a profesní a hlavně – profil je vaše vizitka a okolí si z něj konstantně dělá obrázek o vás. A ten nemusí být lichotivý. Pokud se naučíte využívat jejich potenciál naplno, mohou vám pomoci budovat obchodní příležitosti, najít novou práci či čerpat inspiraci. Jaká pravidla tedy platí? Zeptali jsme se odborníků a přinášíme pár pravidel chování.

person-apple-laptop-notebook

Domluvte si konzultaci

 Každá síť má svá specifika

  • Facebook je skvělý na udržování vztahů, třeba i s přáteli za hranicemi našeho státu. Sdílíme tady fotky, zážitky, momentky ze života, svobodně vyjadřujeme názory a emoce. Někteří lidé si rádi podporují ego sbíráním lajků – jen pozor, aby se z toho nestala závislost. FB dnes čím dál tím víc lidí začíná chápat jako nový pracovní nástroj – způsob, jak si budovat osobní brand, získávat nové příležitosti a potenciální klienty.
  • Selfies z dovolené a jídlo z oblíbené restaurace na LinkedInu vskutku nikoho nezaujmou. Co však zaujme, je vytuněný profil. Naučte se pracovat s klíčovými slovy, headhunteři a HRisté je často využívají při vyhledávaní vhodných kandidátů. LinkedIn poslouží také jako business diář – s kontakty, čísly a e-maily, pozicemi a doporučeními, které si také můžete nechat napsat od svých kontaktů.
  • Pokud chcete být v obraze, vědět, co se děje ve světě, kdo má jaký názor, musíte být na Twitteru. Tam můžete bez zábran sledovat tzv. opinion leadery a velmi jednoduše s nimi také navážete kontakt. Když vás nějaké téma opravdu zajímá, klidně se zapojte i do cizí diskuze, na Twitteru je to běžné.
  • BusinessAnimals.cz nemusíte nikoho žádat o přátelství, v komunitě obchodníků jsme přátelé všichni. Stovky firem, dravých obchodníků, zajímavé nabídky práce, rozhovory s úspěšnými, návody, jak dělat obchod ještě lépe, inspirace a také obyčejné rady do života. S námi si jednoduše užíváte status obchodníka. Přidejte se tady.

button registrace obchodnika transparent

1. Online vs. offline život

Nerozlišujte tyto dva světy, buďte zajedno. Mnohdy na sociálních sítích povolíme uzdu svým emocím, zveřejňujeme nevhodné fotky, vyjadřujeme názory, na které si v reálném životě netroufneme. Taky to občas děláte? Naučte se řídit jednoduchým pravidlem: Na sociálních sítích se chovejte tak, jak byste to skutečně udělali v kruhu svých přátel či na ulici.

Představte, že na svém „veřejném“ profilu vesele zveřejníte postelové sexy selfie a na druhý den jednáte s klienty, co to viděli. Jasně, někomu se to líbit bude, ale může se stát, že někomu ne. A vy kvůli takové blbosti přijdete o kšeft.

2.  Kolik máš přátel, tolikrát si člověkem

Někteří lidé tomu bohužel skutečně věří, a tak posílají žádosti hlava nehlava, kamarád nekamarád, což nemusí být nejlepší strategie. Za prvé, nikdy nevíte na jakého „úchyla“ jste natrefili, 5 000 opravdových přátel nemá ani Karel Gott a navíc se jen těžko dozvíte něco ze života svých skutečných přátel či natrefíte na zajímavou příležitost, pokud 80 % vaší plochy zahltí nesmysly od lidí, které vůbec neznáte.

3.  Kde s kým kamarádit

Mnoho lidí si mezi přátele na Facebooku přidává pouze své reálné přátele. Například pro Adama Zbiejczuka je FB na úrovni tykání, a proto klienty a business kontakty řeší spíše na LinkedInu. Dejte si záležet a posílejte osobní zprávy. Napište dotyčnému, odkud se znáte a proč o spojení žádáte. „Ve většině případů mi lidé posílají jen automatické hlášky, neosobní zprávy, které nic neříkají a já si toho člověka nedokážu přiřadit. Já takové téměř automaticky ignoruji,“ prozradil nám Adam Zbiejczuk.

Vyzkoušejte leady

Věděli jste, že…? Své šéfy, klienty či zajímavé lidi nemusíte hned žádat o přátelství, můžete je začít followovat. A hlavně nenechte nové kontakty vyšumět! Přečtěte si jak na follow-up.

4.  Soukromý vs. pracovní život na sociálních sítích

Pravidla, která by nařizovala, co je správně a co ne, zdá se, zatím neexistují. Dnešní doba je příliš free. Michelle Losekoot si myslí, že to, zda tyto sféry oddělit, by měla být předem dobře promyšlená strategie. „Já mám například všechny sítě dohromady. Z mých přátel se často stávají klienti a z klientů přátelé.“ Připravte se však na to, že pro své klienty budete pořád online. Zvažte, zda svými pracovními věcmi nebudete příliš nudit rodinu a přátele, a naopak, zda vám nevadí, že věci, které patří pouze rodině, uvidí leckdo.

TIP: Pomoct si můžete nastaveními, prostřednictvím kterých profily jednoduše rozdělíte na pracovní a soukromé.

5.  Jak na profesionální profil

Pokud jste na sítích otevření novým příležitostem, chce to normální profil. Vytvořit ho tak, aby byl pracovně seriózní, ale abyste to zároveň byli pořád vy, není až tak easy. Jak na to, nám poradil David Kolář:

  • Profilovou fotku zvolte tak, aby vás na ní lidé poznali. Vynechte fotky z dětství, domácí mazlíčky atd.
  • A ať je také „seriózní“. Odhalené dekolty a detail bicepsu nechte teenagerům.
  • Vyplňte si o sobě co možná nejvíc informací – odborné znalosti, přidejte odkazy na své stránky, dobrovolnické aktivity atd.
  • Nepoužívejte zdrobněliny, přezdívky, které nikdo nezná, či jména cizích osob.
  • Sdílejte na profilu své zkušenosti, zajímavé události a články ze svého oboru – budujete si tím status odborníka.
  • Při sdílení na svém profilu se držte se pravidla 80 % zábavy a 20 % práce.

TIP: Přečtete si článek s Davidem Kolářem, kde mluví o tom, proč musíte být vidět online a na sociálních sítích. 

6.  Šetřič času nebo jeho požírač?

Michelle Losekoot to vystihla, když nám řekla: „Sociální sítě jsou jako oheň, skvělý sluha a zlý pán. Když se naučíte v jejich vodách plavat a využívat sítě ve svůj prospěch, do značné míry vám mohou šetřit čas.“ Skvěle a rychle se přes ně komunikuje a v drtivé většině případů nic neplatíte. Navíc hned vidíte, zda byla zpráva doručená či přečtená. Člověk se však velmi rychle může stát jejich otrokem. Sledováním nových příspěvků, čtením diskuzí, prohlížením fotek, lajkovaním a počítáním lajků na svém profilu zabijete půl dne, ani nevíte jak. Tímto způsobem vám utíkají hodiny času, který jste mohli strávit s klientem či hledáním nových příležitostí.

Doporučení: Chladná zpráva (ač vytuněná emotikony) se nikdy nevyrovná osobnímu kontaktu.

7.  Ověřují si HRisté facebookové profily kandidátů?

Někteří to určitě dělají, někteří to dělají pro zajímavost, chtějí si o vás udělat obrázek, někteří to myslí smrtelně vážně, ale těch moc není. A co tedy rozhodně nevyznívá ve váš prospěch? Vše od rasistických názorů, hlášení se k fašistům či jiným extrémistům, vyostřené politické či náboženské názory, ale také nevhodné či urážlivé vtípky, pomlouvání kolegů či svého šéfa. Citlivým tématem jsou i uprchlíci. I když se jedná o váš osobní profil, jsou věci,  které prostě nejsou cool ani pro přátele.

8.  Obrovský zdroj inspirace a kontaktů

Většina sociálních sítí umožňuje sledovat zajímavé stránky, skupiny či osobnosti. Dostanete se tak k inspirativním článkům, rozhovorům, novým tématům a akcím, které se ve vašem okolí konají. Ušetříte spoustu času a dozvíte se věci, ke kterým byste možná sami nikdy nepřišli. „Facebook můžete také využívat, když potřebujete tip, kam zajít na dobré kafe, ale také doporučit šikovného grafika či třeba účetní. Samozřejmě lze to vygooglit, ale vaši přátele vás znají a svou radu přizpůsobí vaším potřebám,“ vysvětluje jednu z výhod FB Adam Zbiejczuk.

9.  Nejsem na síti, jsem out?

Bojíte se, že když nebudete na FB, něco vám uteče, připravíte se o kontakty či nové příležitosti? Když tam opravdu nechcete, nechoďte. Profil, který naplno nevyužíváte, vám bude stejně k ničemu. Zkuste však neodmítat LinkedIn. V dnešní době je to vaše nová vizitka, kterou máte místo životopisu. Kromě toho, že tady můžete velmi jednoduše sbírat nové kontakty, budujete si před klienty či potenciálními zaměstnavateli svůj image a na schůzkách vám budou také více věřit.

© 2024 imper.cz