Nenechte nové kontakty vyšumět. Jak na follow-up?

02. Únor 2016

Máte za sebou podařenou networkingovou akci, v kapse si odnášíte několik vizitek a v hlavě se vám už rýsují plány na zajímavý byznys. Jak ale postupovat, aby všechny vaše představy neztroskotaly hned vzápětí na tom, že nezvládnete včasný follow-up? Tohle jsou chvíle, kdy rozhodně neplatí okřídlené „zítra je taky den“. Lidé, s nimiž jste se totiž právě seznámili, už si vás zítra nemusí pamatovat. Jak tedy začít upevňovat vazby s potenciálními partnery?

computerup

Follow-up během prvních 24 hodin:

1. LinkedIn

Nevtíravý a moderní způsob, jak se připomenout a zároveň vytvořit vazbu – bez ostychu klidně ve chvíli, kdy dorazíte domů z akce, na níž jste se seznámili. LinkedIn není jako Facebook, kam byste si asi člověka po jediném kratším rozhovoru a výměně vizitek nepřidali. Na LinkedInu jsou lidé zvyklí mít spoustu lidí, s nimiž přišli do styku. Proto se nebojte!

Co bych ale rozhodně doporučil, je dát si práci s textem pozvánky k vytvoření spojení. Spousta lidí posílá předpřipravený text, který je ale neosobní. Druhá strana ho samozřejmě může pozitivně odklepnout, velmi pravděpodobně si však v záplavě naprosto identických pozvánek neuvědomí, o koho vlastně jde, a vy jste tak prošvihli šanci začít budovat vztah s možným obchodním partnerem.

Mnohem více zapůsobíte, když napíšete text vlastní, kde připomenete například to, kde jste se setkali a o čem jste spolu mluvili.

Linkedin osobní

Přečtěte si také: 11 pravidel, jak na vizitky v obchodní praxi

2. E-mail

Naprosto zásadní a nejdůležitější. Doporučuji psát hned následující den. Samozřejmě by měl obsahovat pozdrav, jednu dvě věty o tom, kde jste se potkali, něco osobního. Ale především pak call-to-action! Pozvání na oběd, snídani atp., aby nezůstalo jen u připomenutí se, ale abyste se v budování vazby posunuli dál.

Domluvte si konzultaci

email_vzor

3. SMS

V případě, že se s partnerem e-mailem domluvíte na schůzce, okamžitě pošlete i potvrzovací SMS, kde zopakujete místo a čas setkání plus vaše jméno a firmu. Tady jde především o to, že druhá strana má tak možnost si okamžitě a bez většího úsilí uložit vaše číslo – předkládáte mu ho na zlatém podnose. Navíc ve chvíli, kdy ho budete po čase opět kontaktovat, si díky historii zpráv připomene, že nejste kdosi cizí a že jste spolu už komunikovali.

Přečtěte si: Nové cesty, jak získávat obchodní kontakty

Co dál? Nepřestávejte na obchodního partnera myslet!

Schůzka proběhla – a ať jste na ní deal uzavřeli, nebo neuzavřeli, vaše iniciativa by se pro následné období neměla omezit pouze na bezhlavé neosobní zasílání e-mailových nabídek, ze kterých je na první pohled patrné, že je dostalo dalších X lidí.

Co je totiž v obchodních vztazích velmi důležité, je nedívat se na klienta jako na chodící bankovku. Pozorně poslouchejte, když vám o sobě obchodní partner něco říká, čím více informací o něm získáte, tím více možností pro navázání bližšího vztahu budete mít v rukávu. A hlavně – klient díky tomu pozná, že vám na něm záleží.

Jak tedy správně naložit s informacemi?

  • Je to jednoduché. Pokud s vámi například váš obchodní partner hovořil o tom, že rád jezdívá s rodinou na hory, můžete mu poslat zajímavý tip na zajímavý hotel v Krkonoších, na nějž jste náhodou narazili nebo jste se o něm doslechli.
  • Nebo víte, že klient rád hraje golf. A tak mu pošlete info o tom, že právě nabírá na oblibě sport zvaný fotbalgolf – případně ho můžete rovnou pozvat, aby si s vámi hru zahrál.
  • Klasické příležitosti, jako jsou svátky, narozeniny, Vánoce či nový rok, využijte kreativně, aby vaše přání v záplavě dalších nezapadlo. Buďte osobní, žádné šablony! Zkuste třeba popřát den předem či vánoční přání v půlce prosince. A pokud se znáte více, nemusíte se bát jemně zavtipkovat. Já jsem například svojí kamarádce, která vlastní svatební salon, popřál, aby se lidi příští rok moc nebrali a ona tak měla více volného času…:)

A to všechno jsou drobnosti, které vás nic nestojí, ale které klienta potěší. A ani on se na vás pak nedívá jen jako na osobu, s níž udělá jeden byznys a nic víc. Ale budujete si vztah, pevný a trvalý, který je z dlouhodobého hlediska cennější – i příjemnější. Networking zkrátka není o tom, že člověku prodám něco dnes nebo zítra, je to dlouhodobé budování vztahu, a pokud nemáte náladu pomáhat lidem a běžet ten maraton a cítili byste se, že fejkujete, tak to nedělejte.

Autor článku: Petr Krejčí, konzultant www.Networking.cz a zakladatel www.MinutovyNetworking.cz

Foto: englishgrammar.org

© 2024 imper.cz