3 způsoby, jak ukončit spolupráci s dodavateli

9. 7. 2015 +

Obchod

Pro fungující byznys je důležitá síť spolehlivých lidí, kterými se obklopujete. Mezi ty nejvýznamnější patří pro určité obchodní profese dodavatelé. Co když ale spolupráce s nimi začne skřípat? Jak takovýto neperspektivní vztah ukončit a přitom zachovat korektní vztahy do budoucna, jsme zjišťovali u zástupců slevových portálů. 

dodavatel

Dodavatelé jsou důležitou složkou vašeho dobře šlapajícího obchodu, někdy však může nastat situace, kdy se spolupráce s některým z providerů přestane vyvíjet podle vašich představ a potřeb. Pak přichází chvíle, kdy je nutné spolupráci ukončit, a tím spíš, mají-li dodavatelovy chyby dopad přímo na vaše klienty. Špatné zprávy ovšem nesděluje nikdo rád, zvlášť když tušíte, že svůj protějšek tak trochu naštvete. Když je však v sázce váš byznys, neměli byste dlouho otálet, a měli byste naopak začít jednat – ovšem s grácií a s profesionálním přístupem.

1. Snažte se problému předejít

To je samozřejmě rada nad zlato ve stylu „po bitvě je každý generálem“, ale není na škodu si připomenout, že každého, koho spojíte se svým byznysem, je dobré si předem prověřit a důkladně promyslet jeho plusy i případné minusy. Jakýkoliv první náznak problému je pak důležité zachytit co nejdříve a snažit se jej okamžitě řešit. Pak je dokonce možné, že se dá spolupráce ještě zachránit. Sandra Davidová přináší zkušenosti ze svého působení ve Slevomat.cz: „Pokud se začala objevovat špatná zákaznická hodnocení zprostředkovatele služby z jakéhokoliv důvodu – špatné nebo neprofesionální jednání s klienty, nedostupnost na telefonu, nespokojenost se samotnou realizovanou službou atd. –, bylo nutné to řešit. Pokud se k řešení stavěl dodavatel konstruktivně, dali jsme mu vždy šanci k nápravě.“

2. Jednejte narovinu, slušně a věcně

Pokud je však problém už natolik závažný, že ve spolupráci skutečně nemá význam pokračovat, rozhodně není třeba jakkoliv kličkovat. Důvody vaší nespokojenosti uveďte narovinu. Nepouštějte se do zbytečných emocionálních výlevů a zcela jistě se vyhněte silným slovům. Počítejte však s tím, že ta mohou přijít z druhé strany. „Pokud se partner ke kritice stavěl odmítavě, ne-li útočně, bylo nutné mu racionálně vysvětlit, že budeme muset spolupráci ukončit, protože pro nás není přínosná. Vesměs jsou vždy reakce na takové ukončení spolupráce plné rozhořčení, málokdo se s nimi vyrovná bez mrknutí oka. Ale s tím se počítá, jsme profesionálové, musíme umět říkat ne. Ale odůvodněně,“ říká Sandra Davidová.

3. Budoucnost nechte otevřenou

Rozejít se ve slušnosti je důležité i proto, abyste si nezavřeli dveře pro možnou budoucí spolupráci. Obchodní svět je totiž neustále v pohybu a situace se může časem vyvinout tak, že se z nevyhovujícího dodavatele stane dodavatel výhodný.

Jaké zkušenosti máte vy?

Foto: villagecoffee.biz