Zakladatel Foursquare Dennis Crowley: „Můj první startup byl totální fail. Druhý má hodnotu 700 milionů $“

14. Srpen 2016

Přestože Dennis Crowley vidí začátky své kariéry jako 10 let selhávání, nevzdal se a to se mu vyplatilo. Ačkoliv jeho první startup s aplikací Dodgeball byl po několika letech odkoupen Googlem, který appku po krátké době zrušil, Crowley se nenechal zastavit. Stále toužil po užitečné appce, kterou by mohl využít jak on, tak ostatní. Díky své lehce sobecké touze vymyslet něco, co se bude hodit jemu samotnému, vznikla aplikace Foursquare, která po zapnutí GPS uživateli radí podle různých kritérií místa, která stojí za navštívení. Appka se uchytila a v současné době má hodnotu přes 700 milionů dolarů. Jaké jsou klíčové faktory Crowleyho úspěchu?

dennis-crowley-david-brabyn

  • Dennis Crowley, 40 let
  • Zakladatel a bývalý CEO společnosti provozující aplikaci Foursquare
  • Vystudoval komunikaci a telekomunikaci, přesto se ve své kariéře věnoval převážně programování
  • Jeho první startup byla aplikace Dodgeball, kterou odkoupil Google a po krátké době ji zrušil
  • V roce 2009 založil aplikaci Foursquare, která uživatelům nabízí aktivity poblíž jejich současné lokality
  • Foursquare má v současné době hodnotu přes 700 milionů dolarů, zaměstnává 200 lidí a má okolo 45 milionů uživatelů
  • V letech 2010 a 2011 se objevil v magazínu Fortune na seznamu „40 pod 40“
  • V roce 2014 čelil skandálu poté, co na bostonský maraton své manželce vyrobil falešnou účastnickou nálepku. Tak nevíme, měl to zapotřebí? 🙂

1. Buďte občas sobečtí

Hlavním problémem mnoha podnikatelů je to, že nedokážou přijít s dostatečně originálním nápadem, který by se uchytil. Často se snaží vymyslet něco tak originálního, že výsledek je mnohdy nepoužitelný. Dennis Crowley se s nápadem na svůj další business moc netrápil, jen myslel sobecky, co by se jemu samotnému hodilo.

„Postavili jsme tu appku, abychom zjednodušili věci sami pro sebe, aby pro nás bylo jednodušší setkávat se s kamarády. Co budeme dělat například ve středu, když nemáme žádné plány? Kam půjdeme? Potom v sobotu půjdeme na párty a co budeme dělat potom? A co předtím? Snažili jsme se o nějakou sociální koordinaci, pomoci lidem zjistit, kde co stojí za navštívení a tak podobně.“ Díky Crowleyho částečně sobeckému nápadu tak vznikla aplikace Foursquare. Tím, že uživatel do appky nahraje, kde se právě pohybuje, mu aplikace nabídne zajímavá místa a věci, které stojí v dané oblasti navštívit či dělat. Tím appka pomáhá lidem, kteří jsou například poprvé v nějakém městě a potřebují doporučení, kam se vyplatí vydat. Díky jednoduchému nápadu se Crowleymu podařilo vybudovat společnost, která má v současné době hodnotu přes 700 milionů dolarů.

Přečtěte si také: CEO YouTube Susan Wojcicki: „Když opravdu chcete, zvládnete úspěšnou kariéru i s 5 dětmi“

2. Nenechte se odradit prvním neúspěchem vašeho produktu. Možná potřebuje jen vylepšit

Foursquare nebyla Crowleyho první vlastní appka. V roce 2003 Crowley spolu s kamarádem Alexem Rainertem založil aplikaci Dodgeball. Po zadání své lokace měla appka ukázat, jestli jsou v blízkosti někteří uživatelovi přátelé, přátelé jeho přátel či jen zajímavá místa. Přestože v mnoha ohledech byla appka podobná pozdějšímu Foursquare, nezaznamenala takový úspěch. V roce 2005 Dodgeball odkoupil Google, který aplikaci v roce 2009 kompletně zrušil. Místo toho si Google vytvořil svou vlastní aplikaci Google Latitude, která byla na podobném principu. Přestože Crowleyho první výtvor nezaznamenal výrazný úspěch a nakonec byl úplně zrušen, nevzdal se a začal pracovat na Foursquare: „Když jsme prodali Dodgeball Googlu a oni ho pak zrušili, tak to většina lidí viděla tak, že ta appka byla asi špatný nápad. Ale já to pořád chtěl dělat. Tak jsem na tom pořád pracoval a přidával jsem věci, které mi přišly zajímavé. A zjistil jsem, že když to dělám, obvykle ostatním lidem přijde zajímavé to samé.“

Přestože je Foursquare v mnoha ohledech podobné Crowleyho první aplikaci, v mnoha aspektech zlepšila své funkce a i díky tomu získala na popularitě. Proto je důležité si uvědomit, že i přestože ne vždy se váš business hned ujme, je možné udělat jen několik chytrých změn a může začít sbírat nevídané úspěchy. Jen je důležité nevzdávat se a usilovně pracovat dál. Nápad nemusí být špatný, jen je nutné ho lépe zpracovat.

Přečtěte si také: CEO BlaBlaCar Frédéric Mazzella: „Firmu, která má dnes hodnotu 1,6 miliardy $, jsem založil v koloně aut“

3. Poučte se z předchozích neúspěchů a nechte si od ostatních dát feedback

Feedback je podle Crowleyho jeden ze základů úspěchu. Podle něho je velmi důležité nechat si na svůj projekt dát zpětnou vazbu, a to jak od kamarádů, tak od lidí, kteří nepatří k vašemu blízkému okolí. Přestože je často možné spoléhat se jen na svou vlastní intuici v tom, co je dobré a co ne, je dobré mít nezávislý názor od někoho dalšího. I to může váš projekt nastartovat nevídaným směrem. Při tvorbě Foursquare se Crowley hlavně poučil z tvorby své předchozí appky Dodgeball. Byl si vědom, co se na ní uživatelům i Googlu nelíbilo a proč nakonec celou appku zrušili. Poté všechen feedback, který získal, aplikoval na Foursquare. I díky získání zpětné vazby a jejímu aplikování má Foursquare v současné době hodnotu přes 700 milionů dolarů, zaměstnává 200 lidí a má okolo 45 milionů uživatelů. Na Crowleyho příkladu je možné vidět, že hlavně negativní feedback může váš business posunout mnohem dál, než si umíte představit.

Jak snášíte neúspěch? Odmítnutí ze strany klienta nebo krach dlouho připravovaného dealu? Kdy ho berete jako motivační faktor a kdy vás zabrzdí?

button zajima me tato prilezitost

Foto: Freefeast.info

© 2024 imper.cz