Jak na vytvoření nové mobilní aplikace krok za krokem? David Koblížek, My.Sale: „Zdaleka to není jen o dobrém nápadu!“

05. Říjen 2017

Každý z nás v dnešní době používá v mobilním telefonu minimálně jednu aplikaci. Firma My.Sale Group se rozhodla usnadnit cestu obchodníkům k přímému klientovi. Aplikace My.Sale prošla od spuštění různými změnami a neustále se posouvá. „Pokud si chcete vytvořit aplikaci pro váš business, nejdůležitější je nápad, finance a zkušený tým odborníků.“ David Koblížek, který se na rozvoji My.Sale podílí spolu s Ondřejem Francemdnes už ví, že Appka se netvoří pouze pár kliknutími.  Proto nám v otevřené zpovědi prozradil všechny hořké lekce, kterými si prošli.

  • David Koblížek, 42 let
  • Společnost: My.Sale Group SE
  • Společnost My.Sale Group v říjnu 2016 představila na trh nákupní mobilní aplikaci My.Sale, která propojuje uživatele s partnery. Aplikace unikátně spojuje benefit slevy a skupinového cashbacku, uživatel tak nakoupí chytře a slevami navíc vydělá. Partner zaplatí provizi až z uskutečněných obchodů, spolupráce je tak bez rizika.
  • Projekt zatím běží v Brně a okolí, do My.Sale hledají obchodníky, kteří rozšíří partnerskou síť po celé republice. Zásadní je ovšem zautomatizování tohoto procesu, hodil by se člověk se zkušenostmi.

My.Sale je Start up se vším všudy. Je to takový živý organizmus!

Davide, měsíce jste strávili vývojem appky My.Sale, abyste se v podstatě ve chvíli, kdy jste ji před rokem vydali, museli znovu vrátit na začátek a předělat spoustu funkcí. Co se změnilo?

Od začátku tento model počítal s cashbackem, tedy vrácením části peněz utracených uživatelem. Fungování My.Sale cashbacku a jednoduchost jeho vysvětlení je jednou z klíčových věcí. Změny byly tehdy právě zejména v této oblasti.

Pojďme si tedy pro naše čtenáře říct, co to My.Sale je a proč by obchodníky měla zajímat?

My.Sale je komunitní mobilní aplikace, která propojuje uživatele (zákazníky) s partnery (obchodníky). Partner přes aplikaci „vysílá” akční nabídky a oslovuje tak chytrým cíleným marketingem uživatele. Appka je zdarma, provoz i cashback je financován z provize, kterou partner platí až po zrealizování obchodu. Vše je transparentní a akce, slevy i placení probíhají v reálném čase.

„V profesním životě jsem prošel různými pozicemi v obchodu, PR a business developmentu. Pracoval jsem v nadnárodních společnostech jako AMD, NVIDIA nebo Konica Minolta. V My.Sale mám na starosti komunikaci, marketing a business development.“

Jak se tedy taková appka testuje při uvedení na trh? Feedback už byl od ostrých zákazníků? Před jakým rozhodnutím jste stáli?

Testování probíhá neustále a na všech frontách. Jednak samozřejmě technické testování funkčnosti aplikace, její napojení na webové rozhraní a databáze. Nejdřív jsou pomocí PPC reklamy  nabráni  první reální zákazníci, další průzkum s vyhodnocováním se děje právě na poli akvizice jak uživatelů, tak partnerů. Je to testování procesů. No a neméně důležité je potom testování obchodního chování obou skupin.

Kam se tedy appka od toho loňského října posunula? Jaké nedostatky jste vyřešili a jak? 

Vše, o čem se bavíme, je posun. V březnu a dubnu běžely první kampaně, přinesly asi tisícovku uživatelů. Nové kampaně nastartovaly v září, a chceme je udržet co nejdéle. Akvizice partnerů probíhá už od minulého roku, technicky i administrativně je to nejsložitější a zároveň velmi důležitý proces. Souběžný růst uživatelů a obsahu je klíčový a podřizujeme tomu chod celého projektu. Od začátku srpna je aplikace kompletně předělaná, je přehlednější, dostala další funkcionality.

Z jakých změn máte největší radost?

Aplikaci neděláme pro sebe, a pokud něco měníme, má to svůj důvod. Očekáváme odezvu ze strany uživatelů nebo partnerů. Radost mám z každého dílčího úspěchu.

David Koblížek (vlevo) s Ondřejem Francem, spoluzakladatelem aplikace My.Sale. Společně sdílí kanceláře v Brně, kde Vás vždy s úsměvem a dobrou kávou přivítají.

Je veliký rozdíl mezi fungováním člověka v korporaci a projektu, kterému má sám dávat tvář a pravidla.

V případě, že bych chtěla sama nějakou appku nechat vytvořit, jak celkový proces vlastně probíhá?

Dobrý nápad je samozřejmě důležitá věc. Najít dostatek finančních prostředků na naprogramování a hrubé odladění aplikace pro provoz, je krok další. Zde bych věřil profesionálům, a určitě raději zaplatil předem domluvenou částku, než zkoušel programovat a graficky ladit design s kamarády. Z vlastní zkušenosti víme, že to může v důsledku stát řádově víc peněz i času. No a potom je tu plnění appky obsahem, šíření mezi uživatele. Je to práce jako každá jiná a když tě navíc baví, proč do ní nejít.

Kolik vás na tom dneska dělá?

Málo :-). Dokud nepřeklopíme My.Sale do černých čísel, nemáme peníze na placení fixů. Vývoj aplikací pro obě platformy, webové rozhraní, nábor partnerů, akční nabídky a to včetně grafického zpracování, řešíme v týmu šesti lidí. Další důležité věci outsourcujeme.

Kdy jste měl chuť se vším praštit a co vnímáte dosud jako největší úspěch týmu?

My.Sale je prostě Start up, tzn. spousta velmi rozmanité práce v malém týmu. Logicky se občas pohádáme, ale nikdo z nás si negativní věci nenechává v sobě. Jdeme dopředu, řešíme to. Praštit s tím mě zatím nenapadlo ani jednou. Největší radost jsem měl z prvních reálných transakcí, které proběhly hned po spuštění reklam.

Myslíte si, že za pár let už budou lidé fungovat a nakupovat přes aplikace nebo spíše bude trend, že lidé začnou „zdravě žít“?

Žít zdravě a používat mobilní zařízení si nemusí odporovat. Nechci hodnotit, jestli je v pořádku, kolik času tráví s mobilem v ruce děti, ale je to fakt. Vstřebávají moderní technologie a umí je používat. Nepředpokládám, že je odloží v momentě, kdy dospějí. To může znamenat, že uživatelská báze mobilních aplikací, včetně těch nákupních, v následujících letech poroste.

 

Nejdůležitější je aby obchod probíhal win – win. Vše je především o správné komunikaci.

Strategický plán 2017, co plánujete v každém kvartálu?

Celý zbytek roku 2017 bude o optimalizacích. V roce 2016 jsme měli sny a představy, dnes už máme data získaná od reálných uživatelů, to, co funguje se snažíme rozvíjet, zbytek naopak ořezávat. Stále pracujeme na zefektivnění procesu náboru partnerů. Víme, že uživatele neudržíme, pokud nenabídneme zajímavý obsah.

Cílem obchodníka je přivést partnery do spolupráce. Jakým způsobem by měl obchodník zaujmout potencionálního partnera a kde takové partnery hledáte?

Podstata a podmínky partnerské smlouvy obchodníkovi práci usnadňují. Dá se říct, že pokud se sejdeme s majitelem nebo kompetentní osobou, dohoda je velmi pravděpodobná. Samozřejmě následuje řada technických a administrativních úkonů, včetně instalace čtečky a proškolení personálu. Úspěch spolupráce je potom o komunikaci akcí a nabídek.

Velkou motivací pro obchodníky jsou peníze. Kam se může vyšplhat měsíční plat nejlepšího obchodníka?

Nechceme nastavovat platové stropy. Obchodník má být placen procenty ze zrealizovaných nákupů u jím akvizovaných a spravovaných partnerů. Za nového partnera, respektive podpis nové partnerské smlouvy, navíc dostává fixní prémii.

Nejlepší sales rada, kterou jste kdy dostal? 

Jedině win-win obchodní vztah může fungovat dlouhodobě.

Foto: Petr Pospíšil

© 2024 imper.cz