Ondřej Franc: „Kdyby na trh nepřišel Tinder, místo My.Sale bychom teď prodávali seznamku“

17. Říjen 2016

Appka My.Sale měla být původně o něčem úplně jiném než o slevách. Záměrem zakladatele Ondřeje France bylo vytvořit easy seznamku, kde si za pár vteřin najdete sex idol ve své blízkosti. Ano, obdoba Tinderu, jenomže oni svou appku vyvíjeli dávno předtím, než Tinder uzřel světlo světa. Tinder však byl rychlejší. Firma se proto místo seznamky postupně zaměřila na GPS navigace slev. My.Sale však není jen o slevách. Prodejcům akce pomáhají pokrýt hluché období, businessu tak vůbec neškodí. Uživatel zase slevy hledat vůbec nemusí, stačí sledovat svůj smartphone, výhodně nakupovat a u toho může i bohatnout. Říkáte si, jak to lze všechno skloubit?

dsc_2556-5
Ondřej Franc (vpravo) je na fotce s obchodním partnerem a marketérem Davidem Koblížkem

[leads_ id=“93942″]

Z typicky „samcovské“ záležitosti vznikla appka na slevy

Ondro, vy jste mi ještě před rozhovorem zmiňoval slevy na nákupy, na módu, atd. Říkala jsem si, že je zvláštní, že za takovou appkou stojí banda chlapů.

Ono to mělo být úplně jinak. S jedním kamarádem jsme vyšli z obyčejné chlapské potřeby a chtěli jsme vytvořit seznamku. Vymysleli jsme super appku na seznamování podle GPS, měli jsme systém, který v té době nikdo neměl. Věřili jsme tomu, začali jsme programovat a pak se objevil Tinder – a bylo vymalováno. Každý chtěl být na Tinderu a my jsme si říkali, v čem budeme jiní, proč by měli chtít být u nás?

Vyzkoušejte leady

Co jste vymyslel?

Hlavně jsme hledali obchodní systém, z čeho to uživíme. Napadlo nás, že budeme vodit lidi na rande, protože najít místo, kde si ti dva sednou, bývá ten nejtrapnější okamžik. Takže jsme si řekli, že najdeme místo, ty lidi tam přivedeme a za to, že je tam přivedeme, si vezmeme část tržby. Aplikace fungovala, my jsme se však nechtěli bavit jen s randiči a restauracemi, když jsme věděli, že můžeme mít všechny a všechno. Po roce a půl vývoje, kdy jsme investovali spoustu peněz do seznamky, jsme začali programovat další aplikaci My.Sale, která postihuje celý maloobchod a služby. Z typicky samcovské aplikace tedy vzniklo tohle.

dsc_2546-4
Během rozhovoru se k Ondřejovi přidal i David Koblížek, který se stará o veškerou komunikaci navenek, marketing a také přinesl do firmy spoustu skvělých nápadů. Poznají se už od 17 let, každý se však vydal vlastní cestou. David 20 let pracoval v korporátech a po jisté době ho to přestalo bavit. „Pořád děláte, co se od vás očekává, ale nic netvoříte, nic za vámi nezůstává. Tehdy jsem potkal Ondru, ukázal mi appku. Nechal jsem si 14 dní na rozmyšlenou a kývnul jsem. Líbí se mi na tom hlavně to, že z toho profitují všichni zúčastnění – obchody i zákazníci. Nikdo si nemastí kapsu na úkor někoho jiného.“

Já jsem třeba vůbec nenašla aplikaci nebo web My.Sale, jak je to možné?

Web máme hotový, vypadá moc dobře, ale zatím není spuštěný. Aplikaci si už teď můžete stáhnout pro iOS, ale dokud v ní nebude dostatek poskytovatelů/obchodů, nijak ji nepropagujeme. Nejhorší, co se může stát, je to, že si jako uživatel appku nainstaluješ, uvidíš tam dvě hospody, řekneš si, že ta služba je o ničem a vymažeš ji.

Jakou máte hranici, kolik partnerů potřebujete sehnat, abyste službu spustili?

Vyzkoušejte leady

Nyní jsme nabrali poměrně dost nových obchodníků, kolem 100. Když každý přivede jednoho poskytovatele denně, je to velká síla. Podle našeho byznysplánu do konce roku přibude 1500 poskytovatelů z celého spektra. Expanze bude pokračovat i po oficiálním spuštění aplikace.

Obchodník, který dostává fix, není motivovaný

100 obchodníků, to zní docela megalomansky…

Lidi, které jsme nyní nabrali, jsou takoví hard selleři. Placení fixně, aby nabrali masu. To ale není náš dlouhodobý cíl. Chceme, aby se člověk, kterého k sobě hledáme a který bude růst s projektem, o obchod staral dlouhodobě. Aby si uvědomoval, že má pod sebou sto prodejen, přičemž deset z nich šlape jako hodinky, padesát žije normálně, a čtyřicet z nich je na tom špatně. Chci, aby si řekl, že žije ze všech těch sto prodejen, podíval se, jak funguje těch deset nejlepších a zavolal těm čtyřiceti nešťastným s nápady, jak na to.

dsc_2456-1

Obchodníci jsou nejcennější zboží, které máme. Chceme si je hýčkat

A jak takový typický obchodník vypadá? Koho k sobě hledáte?

Záběr projektu je tak široký, že to může být kdokoli komunikativní, jakýkoli obchodní zástupce. Jediným limitem je, že by se měl vyznat v technologiích, umět pracovat s aplikacemi a osvojit si tu naši. Když jsem chystal obchodní model, nastavil jsem ho tak, že když jako obchodník přivedete nějakou prodejnu, a je jedno z jakého oboru to bude – pekárna, módní dům nebo hotel – budete z ní mít peníze už napořád. Protože z každého nákupu, který bude v prodejně realizován přes My.Sale, máte podíl.

Dokážete si představit, že by to někdo dělal i bokem?

Ano, do začátku určitě. Já sám jsem si prošel podnikáním a vím, že člověk, který je na fixu, není motivovaný. Dnes někdo vystuduje VŠ a jeho představa je, že dostane 40 000 Kč čistého, firemní auto, notebook a nebude moc pracovat. Na druhou stranu, když bude pro nás někdo dělat na vedlejší poměr, vím, že si na to vyhradí jeden den v týdnu a ten si rozplánuje. V ten moment je pro mě cennější než ten, který to dělá na full-time, protože ten není motivovaný.

Kolik si tento člověk může vydělat?

Hodně. Já jsem to počítal na konkrétním příkladu, kdy se mi povedlo domluvit maloobchodní síť. Je tam 32 domluvených prodejen a z toho mohou obchodníkovi téct desítky tisíc měsíčně. Uzavřením smlouvy to však nekončí. My musíme hlavně přivádět lidi do prodejny.

dsc_2504-3
V My.Sale to není jen o partnerech, její model umí přinést peníze i uživatelům. Ti mohou rozšířit appku mezi své známé a z jejich nákupů pobírat cashback. „Každý uživatel je motivovaný, stále vidí aktuální výši svého cashbacku. Ta je závislá na tom, kolik já sám za měsíc utratím a čím víc utratím, tím víc dostanu i z nákupů lidí, které jsem přivedl,“ vysvětlil nám David.

Velké řetězce, které mají agresivní politiku, nejsou naše cílová skupina

Pojďme si ještě říct, kdo jsou ideální partneři.

Nezaměřujeme se na velké řetězce, spíše na maloobchodníky, lokální prodejce. My se snažíme i zastrčené prodejny, které nejsou úplně vidět, dostat na světlo. Díky té „slevové navigaci“ My.Sale se tam zákazník dostane a něco si koupí, i když je to třeba o něco dražší než u konkurence, protože díky systému cashbacku se mu to vyplatí.

Jako obchodník budu akvizovat právě tyto partnery. Jaké jsou argumenty? Čím dokážete partnera zaujmout, v čem jste třeba jiní od klasických slevových portálů?

Naše aplikace je variabilní v tom, že partner jí věnuje pouze tolik času, kolik uzná za vhodné. A také slevu nastaví jen tehdy, kdy se mu vyplatí a kdy na ní nebude ve výsledku ztrátový. Když to přirovnám k různým slevovým portálům, tam sleva platí vždy a lidé ji většinou využívají právě v době, kdy to ten prodejce vůbec nepotřebuje. Druhá věc je, že slevové portály drží peníze u sebe a obchodník je dostane až po skončení platnosti kuponů, což může být i půl roku. U nás je to jinak.

Zkuste nám dát nějaký příklad, abychom si to dokázali představit…

Představte si pekárnu. Všechno, co ten den neprodám, je na druhý den nepoužitelné, dám to maximálně do strouhanky. Takže když si nastavím hodinu před zavíračkou slevu 50 %, všechno, co prodám, je pro mě jenom plus. A představte si, že tam na tu akci přilákám člověka, který často chodí kolem, ale nikdy ho nenapadlo vstoupit. Koupí si u mě poctivé lokální potraviny, které mu zachutnají, a bude se vracet.

Sales není jen procházka růžovým sadem. Proč s vámi partneři do spolupráce nechtějí jít?

Když se připravuji na jednání, snažím se zamyslet nad tím, proč by partner s námi do spolupráce nešel. Obecně jsem ten důvod nenašel. Partner za nic neplatí předem. V momentě, kdy appka zafunguje, uživatel, tedy zákazník, platí za zboží či službu přímo na místě. Předem domluvenou provizi My.Sale zaplatí partner až posléze. Neexistuje žádné riziko. Proč to nezkusit?

Po chvilce přemýšlení Davida přeci jen napadly dva případy, kdy je partner může odmítnout. „Někdy se může stát, že náš klient nové zákazníky nepotřebuje, sám je dobrý v tom, co dělá, a už třeba nemá ani prostor obsloužit další. Anebo v případě velké prodejny s vyšší fluktuací zaměstnanců, kde by administrativa mohla být náročná. V takových případech dnes nemáme řešení.“

Dává ti prodej akcí pomocí aplikace My.Sale smysl? Chceš si jednoduše vydělávat díky cashbacku? A do třetice jsi schopný obchodník? Skvělé, zdá se, že jsi našel práci, která by tě mohla bavit. 

[leads_ id=“93942″]

Foto: Josef Gregor

© 2024 imper.cz