Gentlemanské minimum: Jakou business etiketu dodržovat na schůzce?

04. Únor 2016

Mnohdy se říkává, že šaty dělají člověka, že na prvním dojmu sejde nejvíce. Pravdou ale je, že krom fyzického vzhledu si na člověku všímáme hlavně jeho chování. Toho, zda je člověk galantní a jestli dodržuje základní principy slušného jednání. Mohou však nastat situace, při nichž se i dobře vychovaný člověk – v našem případě obchodník – zapotí. S odborníky na etiketu a řeč těla jsme pro vás sestavili krátký manuál správného chování na schůzce. Platí stále pravidla etikety, jak je známe z knih a pořadů Ladislava Špačka? A na co si dát největší pozor?

gentlemanup

I když to možná není na první pohled patrné, galantnost je stále v módě. Knihy a videa Ladislava Špačka jsou aktuální, doba se však mění, rozmach mobilních telefonů a jiných přenosných zařízení s sebou přinesl mnohé nástrahy, o kterých ve starších publikacích o etiketě nenajdete ani slovo. Není tedy od věci si pár maličkostí ujasnit:

1. Kdo vchází první do dveří?

Existují vcelku jasná pravidla, která popisují, kdo vchází a vychází jako první. Běžně vchází do dveří první žena, zatímco muž drží dveře. To však neplatí, pokud se jedná o restauraci, kavárnu, či bar. Tam vstupuje odvážný muž jako první. Mnohdy se ale stává, že se dveře otevírají směrem od nás; tedy tak, že je prakticky nemožné je partnerovi (v našem případě klientovi) přidržet. Pak je třeba do dveří vstoupit a druhému člověku je podržet alespoň zvenčí. Další pochybnosti vznikají ve chvíli, kdy se u vchodu setkají dva muži. Pak záleží buď na tom, kdo je hostitelem a kdo hostem (v tomto případě host vchází první, zatímco hostitel dveře podrží), případně kdo je starší, váženější.

Přečtěte si také: 7× jak na pracovní oběd prakticky a podle etikety

2. Příliš mnoho titulů pro nic

Každému se jistě stalo, že se někdy setkal se ženou, u níž nedokázal přesně odhadnout věk ani rodinný stav, a nemohl se tak rozhodnout mezi osloveními: Slečno a paní. Podle specialisty Dušana Bartůňka je pak vhodné i oslovení mladá paní, které je víceméně neutrální. Problematické mohou být tituly před jménem. Zajímavostí je, že při obchodním jednání se akademické tituly běžně nepoužívají. To jen v běžné konverzaci. Avšak i při ní oslovujeme jen tím nejvyšším a nejdůležitějším. Na pracovním obědě je tedy lepší říci: „Pane Nováku.”

3. Tykání a vykání

Nešvarem posledních let je to, že si lidé vzájemně vykají, a přesto se oslovují křestními jmény. To by se dle Dušana Bartůňka stávat nemělo, rozhodně ne během pracovní schůzky. V dnešní době je však tento fenomén rozšířený natolik, že to mnohým lidem přestalo vadit. Pozor bychom si měli dát i na špatné užití pádu, např.: „Pane Novák.” Správná varianta je: Pane Nováku.

button registrace obchodnika transparent

4. Telefon vám neuteče, klient by mohl

Kontrolovat displej mobilního telefonu během obchodní schůzky je velmi neslušné. Na hraně je i samotná přítomnost mobilního telefonu na stole třeba v takové kavárně. Přednost má mít vždy klient, nikoli technologie.

5. Sluneční brýle a ruka v kapse?

Jinými slovy: Pozor na řeč těla! Ruce do kapes nepatří a sluneční brýle je lepší schovat do tašky. Zkrátka bychom měli dodržovat základní pravidla zdvořilé konverzace, jak nás je učí už v mateřských školách: Nenarušovat osobní prostor druhého člověka, chovat se slušně a uctivě.

6. Vizitek je stále méně

Ačkoli se s předáváním vizitek pojí mnohá pravidla, v dnešní době je už málokdo zná. Obchodníků, kteří s sebou papírové vizitky nosí, totiž ubývá. Tím pádem i znalost etikety s nimi spjaté. Není ale od věci si pár pravidel připomenout. Pokud jste přeci jen zastánci vizitek, měli byste ji partnerovi (klientovi) dát hned v úvodu, krátce po představení. Důležitý je i samotný vzhled vizitek, protože ten o vás – jako o obchodníkovi – mnohé vypovídá. Streetartový malíř bude mít úplně jinou vizitku než právník.

Přečtěte si také: 11 pravidel, jak na vizitky v obchodní praxi

7. Platí, že muž platí?

Při mimopracovní schůzce se tak trochu počítá s tím, že muž útratu zaplatí. Při obchodních jednáních to však pravidlem nebývá (nicméně často je to pravidlem nepsaným). Dalším nepsaným pravidlem je, že platí ten, kdo na schůzku zve. Nepsaných pravidel je mnoho, proto by se účastníci měli předem dohodnout na tom, kdo za co platí, aby nebyli v závěru rozčarováni (či nepřišli o obchod).

8. Ukažte zájem

Poslední rada na závěr. Pokud chcete klienta zaujmout, navodit příjemnou atmosféru a získat ho tzv. na svou stranu, projevte zájem. Zvoní vám telefon? Nechte ho zvonit a pro jistotu ještě vypněte zvuk. Oslovujte klienta jménem, aby viděl, že se o něj vskutku zajímáte. Reagujte na to, co říká, buďte tělem i duchem přítomní. Je to ostatně dost podobné tomu, co se žádá od mužů na romantických schůzkách. Pozornost a vychování.

button vimvic

Foto: Mode.com

© 2024 imper.cz