11 pravidel, jak na vizitky v obchodní praxi

12. Červen 2015

Většinou se vejde do každé peněženky, obvykle má tvar obdélníku, nejčastěji bílý podklad, forma je důležitá, ale ustálenou normu nemá. Vizitkou obchodníka však není jen samotný papír s telefonním číslem a údaji o firmě, ale i jak s ním nakládá. Zjišťovali jsme, co z etikety ještě dnes platí, jak to vypadá v praxi a jaké triky s vizitkami vám jednání usnadní. 

vizitky

Vizitka, česky vcelku nezvykle navštívenka, je jednoduchý informační prostředek na malém kousku papíru (ale i umělé hmoty, výlisku dřeva, plechu). Slouží zpravidla k obchodním účelům a zviditelnění se a jako každý prvek v byznysu, i ona podléhá určité etiketě. Jak to vypadá v české obchodnické praxi?

Vyzkoušejte leady

1. Vizitka se základními údaji by měla být předávána zásadně a pouze osobně a měla by být vkusná.

2. Společnosti vsázejí na bílý podklad. Písmo, styl a rozložení volí dle své korporátní identity. Živnostníci mohou zvolit kreativnější design.

3. Vizitka musí být aktuální. Říkat „Ten e-mail už neplatí a sídlo firmy máte nové, počkejte, dopíšu vám to tam“ je vcelku fail, při každé změně nebuďte líní zřídit vizitky komplet nové.

4. Dávejte si pozor na to, zda druhému opravdu dáváte vlastní vizitku. Zvláště ve firmách je záměna velmi snadná.

5. Kondice – upatlané, zmuchlané, vyprané vizitky raději zahoďte, tam ani vysvětlení či vtipný komentář nepomůže.

hledáme obchodníka

6. „Počkejte, dám vám jich víc, ať můžete rozdat v práci kolegům.“ Tak tohle je faux pas! Nikdy nedávejte vizitky nikomu k rozdávání, ani nenechávejte byť jedinou nikde ležet po vašem odchodu. Ať se raději ztrapní někdo jiný…

7. Vizitky se dávají po jedné, ideálně po úvodním představení se a každému jednotlivci po jednom kusu. Nikomu je ,,necpěte“ dřív, než s danou osobou začnete mluvit.

8. Při obdržení od druhé strany se na vizitku podívejte – projevte o druhou stranu zájem.

9. S vizitkami velmi úzce souvisí oslovení. Pokud má dotyčný na vizitce titul, měli bychom ho oslovovat titulem. U doktorů a inženýrů je to docela jasné, na bakaláře bychom si nehráli – takové oslovení může působit zvláštně. Pokud titul uvedený není, budeme  používat pouze klasické paní/pane. Slečny mají smůlu, oslovení ,,paní” se použije ať už je dotyčná vdaná, či nikoli.

10. Vizitka je dnes v obchodním styku brána jako standard. Pokud vizitky nepoužíváte, nebo je zrovna/ještě nemáte, hodí se slušně omluvit.

11. Zvláštním tématem je zadní strana vizitky. Někdo má dvoujazyčnou verzi, někdo heslo, ale pokud je tato plocha bílá, doporučujeme zanechání osobního vzkazu. Nebo může druhé straně sloužit na poznámky.

Triky obchodníků aneb poučení z praxe:

  • Prakticky vždy hrozí, že obdrženou vizitku někam založíte, v horším případě ztratíte. Po obdržení a vzdálení se si ji tedy doporučujeme ideálně vyfotit. E-mail vždy nějak dohledáte, ale jelikož je právě na vizitce často uvedeno i velmi cenné telefonní číslo přímo na mobil, mohlo by vás to opravdu zamrzet.
  • Používejte pouzdro. Vizitkovníky mají skvělé designy a mohou být i skvělým dárkem. Navíc budete působit organizovaně a důvěryhodně.
  • Zaneste si kontakty co nejdříve do CRM!
  • Vizitku nevyhazujte, ale uložte na speciální ,,vizitkové” místo (pořadač, krabice, šuplík…)

Jak s vizitkami pracujete vy? Jaké triky vám zafungovaly a co už je out?

Text: Eni Kořínková

Foto: jobs.aol.com

 

 

© 2024 imper.cz