Ze světa: „Z nezaměstnaného kluka jsem se stal CEO globální firmy,“ říká spoluzakladatel Airbnb Brian Chesky

29. 6. 2015 +

Inspirace

Po dědičce Heineken impéria Charlene de Carvalho nás jako další ze světových leaderů zaujal 33letý Newyorčan Brian Chesky – a to rozhodně ne jen proto, že jeho příjmení zní tak trochu jako z našich končin. Čeho se musel vzdát a jaké skills naopak naučit, aby z nápadu vytvořil 3. nejhodnotnější startup na světě s aktuální odhadovanou hodnotou 25,5 miliard dolarů?

airbnb_01

Jeden ze tří zakladatelů globálního ubytovacího portálu je dnes váženým podnikatelem a hvězdou pořadů i mezinárodních konferencí. Ještě v roce 2008 však byl spolu s Joem Gebbiou, svým tehdejším spolubydlícím, nezaměstnaným a frustrovaným absolventem newyorské školy designu. Brian a Joe tehdy žili v San Franciscu, Mekce startupů, a protloukali se ve snaze vydělat si nějaké peníze. Jak to často bývá, milionový nápad založit bookingový portál vznikl z hecu, kdy se ve městě konala prestižní konference Industrial Design – a všechny hotely byly beznadějně obsazené.

„Nabídneme byznysmenům přespání u nás doma, alespoň si vyděláme“

Vynalézaví absolventi se tehdy dohodli, že si můžou vydělat pár dolarů tím, že 3 postele ve svém bytě budou inzerovat online k rezervaci. Na koleni tehdy vytvořili webové stránky s názvem Air Bed and Breakfast, předchůdce dnešního globálního Airbnb. Ještě téhož roku se k nim přidal Nathan Blecharczyk, absolvent technické architektury z Harvardu. A jak říkají Američané, the rest is history. Jinými slovy, zbytek už všichni dobře známe.

airbnb02
S dalšími dvěma zakladateli Airbnb. Vlevo Nathan Blecharczyk, vpravo Joe Gebbia.

„Když se obklopíte správnými lidmi, můžete být vůdcem i ve 33 letech“

Brain Chesky se postupně vyprofiloval jako tvář, která firmu reprezentuje, z byznysem nepolíbeného hezouna se však musel vypracovat na celosvětově respektovaného CEO. Jak se vyvíjely jeho manažerské schopnosti s růstem Airbnb?

Vybudovat si manažerské sebevědomí s nulovými zkušenostmi je těžký úkol a Chesky včas naznal, že na něj sám nestačí. Brzy poté, co se stal CEO rostoucí firmy, aktivně vyhledal mentora. Chemie v tomto případě zafungovala mezi ním a bývalým šéfem CIA Georgem Tenetem, který v letech 1997–2004 vedl investiční banku Allen & Company. „Mým štěstím bylo, že jsem poměrně záhy pochopil, že pokud nevím, mám požádat o radu,“ prozradil podnikatel médiím.

„Vášeň pro firemní hodnoty se projevuje i v mém osobním životě“

„Každá firma je taková loď a její šéf kapitánem. Mým úkolem v této roli je pozorovat všechno, co se děje pod hladinou, ale pouze pozorovat – pokud vidím díry, do kterých může případně zatékat, upozorním na ně adekvátní členy posádky. Mým hlavním úkolem je netříštit pozornost a soustředit se na 3 věci, do kterých se vážně zahryznu a které pomáhají celé lodi držet směr. Těmi jsou produkt, brand a kultura firmy,“ prozradil poněkud šalamounsky v rozhovoru pro magazín Fortune.

Že se zahryzl doopravdy a svou vizí doslova žije, dokazuje i fakt, že od roku 2010 nevlastní Chesky dům ani byt – k ubytování používá výhradně síť Airbnb. To už je pořádný level splynutí s firmou, co říkáte?

Foto: fortune.com