Ze světa: „Z nezaměstnaného kluka jsem se stal CEO globální firmy,“ říká spoluzakladatel Airbnb Brian Chesky

29. Červen 2015

Po dědičce Heineken impéria Charlene de Carvalho nás jako další ze světových leaderů zaujal 33letý Newyorčan Brian Chesky – a to rozhodně ne jen proto, že jeho příjmení zní tak trochu jako z našich končin. Čeho se musel vzdát a jaké skills naopak naučit, aby z nápadu vytvořil 3. nejhodnotnější startup na světě s aktuální odhadovanou hodnotou 25,5 miliard dolarů?

airbnb_01

Jeden ze tří zakladatelů globálního ubytovacího portálu je dnes váženým podnikatelem a hvězdou pořadů i mezinárodních konferencí. Ještě v roce 2008 však byl spolu s Joem Gebbiou, svým tehdejším spolubydlícím, nezaměstnaným a frustrovaným absolventem newyorské školy designu. Brian a Joe tehdy žili v San Franciscu, Mekce startupů, a protloukali se ve snaze vydělat si nějaké peníze. Jak to často bývá, milionový nápad založit bookingový portál vznikl z hecu, kdy se ve městě konala prestižní konference Industrial Design – a všechny hotely byly beznadějně obsazené.

„Nabídneme byznysmenům přespání u nás doma, alespoň si vyděláme“

Vynalézaví absolventi se tehdy dohodli, že si můžou vydělat pár dolarů tím, že 3 postele ve svém bytě budou inzerovat online k rezervaci. Na koleni tehdy vytvořili webové stránky s názvem Air Bed and Breakfast, předchůdce dnešního globálního Airbnb. Ještě téhož roku se k nim přidal Nathan Blecharczyk, absolvent technické architektury z Harvardu. A jak říkají Američané, the rest is history. Jinými slovy, zbytek už všichni dobře známe.

airbnb02
S dalšími dvěma zakladateli Airbnb. Vlevo Nathan Blecharczyk, vpravo Joe Gebbia.

„Když se obklopíte správnými lidmi, můžete být vůdcem i ve 33 letech“

Brain Chesky se postupně vyprofiloval jako tvář, která firmu reprezentuje, z byznysem nepolíbeného hezouna se však musel vypracovat na celosvětově respektovaného CEO. Jak se vyvíjely jeho manažerské schopnosti s růstem Airbnb?

Vybudovat si manažerské sebevědomí s nulovými zkušenostmi je těžký úkol a Chesky včas naznal, že na něj sám nestačí. Brzy poté, co se stal CEO rostoucí firmy, aktivně vyhledal mentora. Chemie v tomto případě zafungovala mezi ním a bývalým šéfem CIA Georgem Tenetem, který v letech 1997–2004 vedl investiční banku Allen & Company. „Mým štěstím bylo, že jsem poměrně záhy pochopil, že pokud nevím, mám požádat o radu,“ prozradil podnikatel médiím.

„Vášeň pro firemní hodnoty se projevuje i v mém osobním životě“

„Každá firma je taková loď a její šéf kapitánem. Mým úkolem v této roli je pozorovat všechno, co se děje pod hladinou, ale pouze pozorovat – pokud vidím díry, do kterých může případně zatékat, upozorním na ně adekvátní členy posádky. Mým hlavním úkolem je netříštit pozornost a soustředit se na 3 věci, do kterých se vážně zahryznu a které pomáhají celé lodi držet směr. Těmi jsou produkt, brand a kultura firmy,“ prozradil poněkud šalamounsky v rozhovoru pro magazín Fortune.

Že se zahryzl doopravdy a svou vizí doslova žije, dokazuje i fakt, že od roku 2010 nevlastní Chesky dům ani byt – k ubytování používá výhradně síť Airbnb. To už je pořádný level splynutí s firmou, co říkáte?

Foto: fortune.com

© 2024 imper.cz