06. Březen 2025
Už více než 12 let šijí pohádkoví krejčí z agentury Fairy Tailors příběhy značek – od českých startupů po globální hráče. Nyní však posouvají své hranice zase o kus dál. Vedle luxusních automobilových brandů, kterým se v poslední době intenzivně věnují, vstupují nově do světa HR s ambiciózním projektem Tailored People. Aby zvládli další fázi expanze agentury, hledají Account Directora. O jejich plánech a vizích jsme mluvili s jednatelem a zakladatelem Janem Vašíkem.
Jste stále relativně malá agentura, přesto pracujete s velkými a luxusními značkami. Jak to děláte, jaký je váš recept?
Asi to děláme dobře (smích). Ne, vážně. Snažíme se každý den doručovat to nejlepší, čeho jsme schopni. Baví nás to, přestože to někteří z nás dělají už více než 10 roků. Samozřejmě, tu a tam se dostaví rutina nebo pocit vyčerpání, to je asi normální. Spíš by bylo divné, kdyby to nepřišlo, ale myslím, že se z toho vždy umíme nějak dostat a dodat si čerstvý vítr do plachet. Co se týče luxusních značek, ano, pár klenotů v portfoliu máme a věřím, že tím to nekončí. Začali jsme už v roce 2018 s Porsche a postupně přidali Lamborghini nebo Bentley. A myslím, že jsme teď blízko spolupráce s dalšími ikonickými značkami z luxusního segmentu. Těšíme se.
Prozradíte na čem zajímavém / pro jakou zajímavou značku / na jakém zajímavém projektu aktuálně pracujete?
Začátek roku byl na zajímavá zadání bohatý. Brzy oznámíme dlouhodobou spolupráci s další ikonickou automotive značkou, zároveň nás těší i out of the box zadání, zrovna pracujeme na něčem, co souvisí s nedávno oznámeným vstupem společnosti Allwyn do světa Formule 1.
Co se u vás za poslední dva roky změnilo?
Uf, kolik máme času..? Ne, dobře, teď zcela vážně, je toho skutečně mnoho. Opravdu! Upřímně řečeno nevím, z čeho jsem více nadšený. Začal bych asi tím, že jsme museli zamakat na nás samotných a na systému, jakým pracujeme, jelikož jsme se významně rozrostli. Za poslední dva roky jsme rozšířili nejen počet klientů, pro které jsme měli nebo stále máme možnost pracovat, ale pochopitelně se také rozrostl i počet lidí, se kterými tu pověstnou káru tlačíme úspěšně dál. Díky jejich skvělé práci a zároveň díky ochotě našich klientů realizovat naše nápady, i když se někdy mohou zdát až příliš kreativní, jsme získali další marketingovou cenu, tentokrát v rámci soutěže Fenix Awards za kampaň pro Volkswagen s Lukášem Hejlíkem v pražské ZOO. Aby to ale nevyznělo až příliš sluníčkově, že na co sahneme, to proměníme ve zlato, je třeba upřímně říct, že jsme za poslední dva roky zažili také i celou řadu více či méně výživných a poučných situací. Za mě však platí staré známé otřepané pořekadlo “co tě nezabije, to tě posílí”, takže když to vezmu kolem a kolem, jsme tu, jsme živí a zdraví, jsme silnější, jsme chytřejší, bohužel o 2 roky starší, koukáme se před sebe, historii nezměníme, budoucnost je naše.
Rádi se chlubíte tím, že poskytujete zaměstnancům značnou míru svobody. Co to přesně znamená a je těžké najít zaměstnance, kteří si toho váží?
Kde je svoboda, musí být i odpovědnost. Jedno bez druhého zkrátka a dobře nefunguje. Je ale pravdou, že určité mezigenerační rozdíly ve vnímání termínu work-life balance pozorujeme, ostatně se k tomu nedávno vyjádřil v rozhovoru na rádiu Prostor také i kolega Ondřej Tyleček. Po dvanácti letech práce s lidmi různých kvalit, předností, ale i nedostatků si však dovolím tvrdit, že odpovědnost předchází svobodu, neboť přes prošvihnutý deadline a nebo nekvalitně odvedenou práci zkrátka a dobře nejede vlak. Pokud chceme poskytovat našim klientům prvotřídní služby a skvělý servis, čoz rozhodně chceme, nemůžeme si dovolit dělat chyby nebo odevzdávat naši práci se zpožděním. Pakliže si člověk splní svůj job tak, jak se sluší a patří, dostane od nás naloženo tolik svobody, kolik jen unese. A ano, není to pro každého. 🙂
Rozjeli jste nový HR projekt pod názvem Tailored People, který je zaměřen na vyhledávání vhodných zaměstnanců/uchazečů. Co vás vedlo zamířit i do těchto vod?
Prvopočátky našich úvah nad službou Tailored People bych upřímně řečeno datoval někam lehce před rok 2019. Tehdy jsme si poprvé uvědomili, že marketing nemusí být jen o tom, že máte na jedné straně nějaký produkt nebo službu a na druhé straně určitou skupinu nerozhodnutých kupujících, ale že podobné principy a vztahy fungují i mezi společnostmi, jakožto potenciálními zaměstnavateli. A samozřejmě lidmi, tj. aktivními uchazeči o práci nebo pasivními kandidáty. Nabídka a poptávka zde fungují naprosto stejně, čili i marketing zde bude fungovat do jisté míry na stejných principech, pouze se změní produkt a hodnotová propozice. Pak už bylo jen kousek od toho to zkusit a povedlo se. Jako ještě nepojmenovanou službu jsme to před více než rokem nabídli některým z našich klientů. Nyní za sebou máme už více než rok úspěšného testování na reálných datech a s poměrně skvělými výsledky, zejména v případě tzv. modrých, ale i bílých límečků.

Není to naivní dobývat už tak přeplněný/rozebraný trh? V čem jste jiní než ostatní (běžné recruitmenské firmy)?
Na první pohled se může zdát, že je tento segment již obsazený a pro další HR službu tohoto typu zde není místo. Také jsme to tak zprvu vnímali. Po hlubším ponoru do problematiky jsme však zjistili, že řada služeb, které jsou na trhu, je ale s určitou mírou nadsázky nafouklá kráva břichem vzhůru. Celá řada projektů funguje na principu laciného prodeje reklamního prostoru – jakési HR nástěnky – nebo jako levný generátor leadů potenciálních kandidátů. Další se snaží zvyšovat svojí hodnotu tím, že se schovávají za celou řadu aktuálně moderních trendů jako například AI. Abych ale pouze nehanil, určitě se najdou také i služby, které mají reálný use-case a své opodstatnění, protože doručují to, co klient reálně potřebuje nebo si objedná. Než jsme učinili rozhodnutí, že naši službu pojmenujeme Tailored People a začneme ji nabízet jako reálný produkt, udělali jsme si poměrně důsledný research a také i mystery shopping. Na základě toho jsme si potvrdili díru na trhu a rozhodli se vytvořit službu, která se opírá o základy psychometrie a vychází z našich zkušeností a výsledků práce za poslední roky.
Zároveň tvrdíte, že oproti ostatním dokážete oslovit nejen aktivní kandidáty, ale i pasivní, kteří jsou otevřeni novým příležitostem… Jak?
Abychom našli kandidáty, kteří splňují požadavky zaměstnavatele, využíváme k cílení vhodných uchazečů sofistikované algoritmy sociálních sítí a další moderní nástroje cílení. Díky tomu dáme o konkrétní nabízené pozici vědět i těm, kteří změnu aktivně nehledají zatímco ostatní pouze čekají, až si někdo příspěvku na profilu náhodou všimne nebo dělají klasické “kobercové nálety” s velmi povrchně a obecně nastaveným cílením na základní demografické a geografické parametry. To jsou z našeho pohledu skutečně vyhozené peníze.
Už jste minule zmínil, že máte nízkou fluktuaci díky tomu, že si na výběru dáváte záležet. Pořád to platí?
Ano, je to tak, naše fluktuace se pořád drží relativně nízko, řekl bych až nadprůměrně. Myslíme si, že to je dané zejména dvěma faktory. Prvním z nich je náš proces výběru, kdy potenciálního kolegu podrobíme základním osobnostním testům na úrovni jednoduché psychometrie. To je skvělé jednak pro nás samotné, protože rázem víme, koho máme před sebou a jak zapadá do naší mozaiky a zároveň je to skvělé i pro potenciálního kandidáta, ať už si nakonec plácneme či neplácneme, protože se o sobě dozví celou řadu zajímavých poznatků. Dostáváme na to skutečně dobrý feedback. Tím druhým faktorem je pak ten samotný systém svoboda & odpovědnost, ať už v jakémkoliv pořadí. Nás systém fungování je dost specifický, není pro každého, nám ale slouží parádně a naši klienti jsou happy. Již jsem to v jiných rozhovorech zmiňoval několikrát a myslím si, že to stále plus mínus platí, je to hledání jehly v kupce sena, naštěstí ta kupka není až tak velká a těch jehel tam pár je – magnety máme myslím si kvalitní (smích).
Aktuálně se poohlížíte po Account Directorovi . Jak si nového člena teamu představujete? Co by měl určitě umět, přinést do teamu?
Je to tak. Potřebujeme se zase posunout o kus dál, proto aktuálně hledáme seniorního markeťáka na pozici Account Directora, který by si převzal část agendy od Managing Directora Ondry Tylečka a postaral se o vedení a rozvoj našeho accountského týmu. Bude to mix operativní i koncepční práce, ale i trochu strategie. Myslíme si, že to je ideální flek pro někoho, kdo pracoval v digitální nebo social media agentuře na accountských pozicích posledních 6–8 let. Rozumí tím pádem řemeslu, umí vést lidi i předávat své zkušenosti dál a chce po těch letech změnit prostředí. Pokud by se v tom některý z čtenářů či posluchačů našel, budu rád, když se nám ozve, ideálně prostřednictvím této stránky.
Jak bude vypadat pracovní den nového kolegy či kolegyně? S jakými nástroji u vás bude pracovat?
Skalpel ani pila to nebude, nicméně bez pár nástrojů či aplikací, které v rámci naší práce každý den používáme, se to neobejde. Ale teď zcela vážně. Vzhledem k tomu, v jak dynamickém prostředí se pohybujeme a také i s ohledem na naše workflow, si dovolím tvrdit, že do rutiny určite nespadne. Nemyslím si, že by byl každý den úplně diametrálně odlišný, ale určité vzorce a jistoty se tam na týdenní či měsíční bázi určitě najdou. Obecně se dá říci, že pracovní náplň bude adekvátní seniorské pozici v rámci agentury a vzhledem k tomu, že hledáme člověka s prokazatelnou a letitou zkušeností v oboru, asi není třeba dále jakkoliv dlouze popisovat, o čem že to bude.
Prozradíte, jak budete mít nastavené odměňování a benefity? Fix, provize, podíl ve firmě?
Upřímně řečeno poslední, komu jsme v blahé paměti nabídli s kolegou společníkem Markem Nieslanikem podíl za výkon, byl asi před více než 10ti roky současný Managing Director a společník Ondřej Tyleček, který se o svůj nárok na podíl pochopitelně po letech přihlásil. Aktuálně si nemyslím, že bychom to už více chtěli drobit, takže o podílu to asi nebude. Nicméně pokud vidíme extra míli, tzn. že někdo nadprůměrně pracuje den co den a zároveň je jeho chybovost minimální, dokážeme to ocenit. Co se týče dalších detailů k odměňování pro pozici Account Directora, odkážu ideálně na naši kariérní stránku s podrobnějším popisem pozice.