28. Listopad 2024
Období vánočních večírků je za dveřmi a váš kalendář se již možná plní pozvánkami. Šikovný obchodník nikdy nespí a příležitost rozšířit svoji profesní síť vyhledává prakticky kdekoliv a kdykoliv. Jak na to, abyste na společenské akci zaváleli a ještě si domů místo kocoviny přinesli zajímavé kontakty? Přinášíme sedmero jednoduchých pravidel, která se vám budou hodit nejen během listopadu a prosince. Navíc vám možná přinesou i skvělé obchodní příležitosti.
1. Buďte tím nejstřízlivějším
Chápeme, že na večírku se přísunu alkoholu brání velmi těžko a zároveň nechceme suplovat práci doktora Nešpora, ale pokud budete chtít navázat obchodní vazby, bude lepší, když budete pít střídměji. Pokud to jde, vyrazte autem – nebudete v pokušení. A když už to nejde jinak, dejte si drink, ale pijte raději pomalu. Každou sklenku vína vyvažujte sklenkou vody. V každém případě je v této situaci vždy lepší, když jste o krok pozadu, než všichni ostatní, včetně potenciálního klienta.
2. Nesuďte knihu podle obalu
Ačkoli vy máte dokonale padnoucí oblek, není třeba „ohrnovat“ nos nad těmi, kteří dresscode až tak dobře nevychytali. Ne každý má na módu vkus a ne každého podnikatele nakupování svršků baví. Pokud se s vámi začne bavit někdo, kdo vypadá příšerně, neodcházejte hned pryč. Oblečení je totiž pouze obal a vy potřebujete zjistit, co je jeho obsahem.
3. Nebojte se mluvit o své práci
Nikoho nezajímá, že jste čerstvě po rozchodu nebo jaký máte názor na politiku. Příliš osobní nebo potencionálně rozbuškové téma vám místo nového kontaktu může přihrát spíše rychlé ukončení konverzace nebo v horším případě nečekanou hádku. Pokuste se na večírcích nemluvit o citlivých nebo názorově vyhrocených tématech a hovořte o tom, co vás baví a živí – tj. o své profesi a jedinečných produktech. Nadšeně a přirozeně vyprávějící obchodníci jsou ti nejlepší.
4. Naslouchejte
Na druhou stranu je nezbytné, abyste dali prostor protistraně. Nechte dotyčného/dotyčnou, ať vám poví něco o sobě, své profesi, úspěchu i úskalích. Zajímejte se, klaďte otevřené otázky. Jen tak budete vědět, co a jak nabídnout, aby v budoucnu mohla z navázaného kontaktu vzniknout spolupráce.

5. Ideálně mezi čtyřma očima
Nejlepší je navazovat nové vztahy čistě jeden na jednoho. Nikdy totiž nevíte, kdy kamarádka, která stojí vedle vás, nebude chtít zneužít situaci a klienta si rychleji „nesbalí“ pro sebe. Dále třeba přiopilý kolega, který by váš rozhovor poslouchal po vašem boku, může rovněž vrhat špatné světlo i na vás. Nemusíte ale kvůli tomu chodit úplně mimo, jen je dobré, aby byl rozhovor veden nejlépe jen mezi vámi a protistranou.
6. Spojte se hned
„Jasně, ozvu se,“ „Ještě se určitě uvidíme.“ Podobné fráze zná snad každý. Nesázejte ale na ně. Pokud máte tu možnost, zkuste s klientem navázat bližší spojení hned. Spojte se na sítích anebo si vyměňte telefonní čísla (ty vizitky se občas přece jenom ztratí). Máte tak jistotu, že spojení je navázáno.
Tip redakce: Zapomněli jste vizitky? Nevadí! Zkuste LinkedIn QR kód. Otevřte aplikaci na svém mobilu a klepněte na vyhledávací řádek a následně na ikonku QR kódu v pravém horním rohu. Automaticky se vám zobrazí vaše LinkedIn vizitka ve formátu QR kódu, kterou můžete okamžitě sdílet prostřednictvím zprávy, e-mailu nebo jiných aplikací třetích stran. Ve stejném poli lze zároveň scanovat QR kódy protějších stran.
7. Předáním kontaktu to nekončí
Výměna telefonního čísla, vizitky či třeba navázání spojení prostřednictvím sociálních sítí je sice fajn, ale k úspěchu to nestačí. Je třeba vybudovat si s dotyčným člověkem bližší vztah a získat jeho důvěru. Proto se ozvěte co nejdříve, třeba i neformálně, hned druhý den. Stačí krátká zpráva na LinkedIn. Bylo by naivní si myslet, že pokud nedostanete příslib miliónového kšeftu hned na večírku, nemá to význam. Na ty nejlepší zakázky je totiž potřeba si chvilku počkat a nechat myšlenky uzrát.
Tip redakce:
Hledáte příjemný prostor, kde byste mohli uspořádat podvečerní networking pro 10-15 osob zdarma? Zkuste nově otevřené Lagom bistro v Karlíně.