04. Květen 2022
Rad, jak správně networkovat, najdete nespočet. Rozhodli jsme se jít na to jinak a ukázat, jak seznamování s business partnery vypadá, když k němu přistoupíte špatně. Spojili jsme síly se třemi protřelými networkery, kteří se s námi podělili o své postřehy z praxe. Čím se takový špatný networker vyznačuje a jak se z jeho chyb poučit?
1. Dělá špatný první dojem, protože kašle na „elevator pitch“
Petr Krejčí, který sbírá zkušenosti jako zakladatel a organizátor Minutového networkingu, má s úvodním představováním bohaté zkušenosti: „Asi 80 % lidí nemá připraven svůj ‚elevator pitch‘ (česky výtahovou řeč), ve kterém se má během 15 vteřin představit a zaujmout druhou stranu. S většinou účastníků proto před Minutovým networkingem řešíme právě to, jak se šikovně ve stručnosti odprezentovat, aby to dotyčný pochopil a zaujalo ho to.“ Poučte se proto a svou „řeč do výtahu“ pořádně vyšperkujte.
2. Slibuje, co nesplní
„Jakýkoliv networking je o důvěře. Na začátku bývá vždy určité okouzlení. Určitá naděje. Ale často se stává, že následné schůzky se ruší, e-maily zůstávají bez odpovědi, telefon nikdo nebere,“ vysvětluje zakladatel business networkingové platformy Negotium Michal Hanousek. Pokud tedy při networkingu někomu něco slíbíte, dotáhněte věc do konce.
3. Za každou cenu rozdává vizitky, ideálně v nepravou chvíli
Dlouholetá obchodnice a social media help Eni Kořínková, která v současnosti pracuje i pro Yelp.cz a pro kterou je networking a propojování lidí v podstatě hobby, radí: „Vyloženě nevhodné je ‚cpát‘ někomu vizitku dřív, než se s ním seznámím nebo pobavím. Případně ji někde nechat ležet nebo ji někomu dát k rozdání za mě.“ Poslechněte ji a pro předání vizitky vždy počkejte na tu pravou chvíli. Pokud máte pocit, že vaše vizitka potřebuje vylepšit, můžete si přečíst našich 11 tipů, jak na obchodní vizitky.
4. Mluví, mluví, mluví
O tom, co dělá, co ho zajímá. O druhého se nestará a popisuje svůj produkt nebo službu. Ideálně za použití spousty odborných slov, kterým nikdo nerozumí. Petr Krejčí říká: „Lidé sice řeknou fakticky, co dělají, ale člověka nulově vtáhnou do děje a už pak nenásleduje žádná otázka posluchače. Mnohem chytřejší je jen ‚hodit udičku‘ stylem ‚Chodíš do fitka? Díky naší službě se můžeš proběhnout například po Londýně nebo Kubě, zatímco jsi ve svém fitku.‘“ Pravděpodobná reakce druhého? „Hmm, to je zajímavý, řekni mi víc.“ Pokud budete následovat tento postup, pravděpodobně vznikne dialog, a to přece při networkingu chcete.
5. Syslí kontakty a nepodělí se
Michal Hanousek definuje dobrého networkera takto: „Chytrý networker je všude, ale skoro není vidět. Má uši, oči, a to v páru, a jen jedna malá ústa. Ale je efektivní. Pomáhá. ‚Dohazuje‘ kontakty!“ Takže hodně poslouchat, málo mluvit a hlavně propojovat, koho můžete. Vyplatí se vám to.
6. Vybírá si špatně organizovaný networking
Jak vysvětluje Michal Hanousek, „každý dobrý networking musí být dobře řízen: každý má svou roli, svá očekávání, svůj cíl.“ A to je největší nebezpečí networkingu, kdy se místo proaktivních záležitostí řeší jen „drby“, anebo se organizátor chce propagovat na úkor ostatních. Díky prezentacím „sponzorů“ může vlastně jít i o jednu velkou předváděcí akci, což nikdo nechce. Networkingové akce si proto dobře vybírejte, neplýtvejte časem ani penězi.
A ještě pár postřehů v bodech:
7. Opíjí se.
8. Protahuje hovor, co to jde, i když už nemá co říct.
9. Prodává na potkání a tlačí na pilu.
10. Skáče do řeči.
11. Podává upocenou, špinavou a leklou „rybu“.
12. Stěžuje si. Na Kalouska, na Babiše, i na tetu z Horní Dolní! Všechno je pro něj špatně.
Jakých nešvarů jste si na obchodních akcích všimli vy?
Text: Barbora Hanousková