18. Leden 2023
Pro mnohé z nás znamená začátek nového roku také předsevzetí, že si najdeme lepší (lépe placenou práci). Obchod má jedinečnou vlastnost, že vás přivítá do své náruče v jakémkoliv věku, pokud na něj máte odvahu, chuť a energii. Existuje však několik otázek, na které byste se jako budoucí obchodník či obchodnice měl(a) sám(sama) sebe zeptat. Ušetříte si tím mnoho stresu a zklamání. Jaké to jsou?
1. (Ne)bojím se volat?
Tak co, je telefon váš nejlepší kamarád? Jestli jste doteď žili v domnění, že se o telefonování nemusíte starat jenom proto, že nebudete dělat obchod v call centru, tak jste na velkém omylu. Samozřejmě některé firmy již obchodníkům nabízí servis v podobě navolaných schůzek, ale zatím je to spíše výjimka než pravidlo. Takže pokud na telefonu spíše lelkujete a do vytáčení čísel se musíte přemlouvat, bude pro vás sjednávání schůzek velkou výzvou. Každá minuta, co zíráte na displej, je šance k navolání schůzky nebo uzavření obchodu. Zkoušejte co nejvíce telefonovat, bavte se tím, jak na vás lidé reagují, a pořiďte si hands-free, je to s ním opravdu příjemnější, nejen v autě.
2. Mám dostatečný finanční polštář?
Nalijme si čistého vína, máte rezervu alespoň tří měsíčních platů na kontě, nehledě na situaci? Tento finanční polštář má pomoci, když dostanete výpověď, ale další práci ještě nemáte. V obchodě bude důležitý dvojnásob, ať jste mladí, ještě bydlíte u rodičů nebo máte hypotéku a děti. Pokud začínáte jako obchodník, váš rozjezd bude vyžadovat počáteční náklady – ať už do vhodného oblečení (pokud ho nebudete provozovat pouze po telefonu), kavárenských účtenek a ještě se vám na začátku s největší pravděpodobností příliš finančně nebude rentovat, dokud se nerozkoukáte a nepoznáte, jaké jsou vaše možnosti. Počítejte s tím, že budete nějakou chvíli žít od výplaty k výplatě, v horším případě do minusu.
3. Jsem flexibilní?
Stejně jako peníze, vás bude stát obchod ze začátku velké množství času. Dobrovolného i povinného. V běžné práci lze to, co nestihnete, přesunout na druhý den, ale jako obchodník budete jednat se zákazníky, to znamená, že domluvené schůzky a dohody vždy platí. Skončila vám pracovní doba v pět, ale ještě nemáte hotové podklady na zítřek? Smůla, žádné výmluvy neplatí, prostě si je budete muset ve zbytku dne udělat, ať chcete, nebo ne. Přemýšlejte nejdříve, jestli tím budete trpět pouze vy nebo i váš partner/rodina. Zda s vámi dokážou sdílet to nadšení a propracované večery. Chvíli potrvá, než to všechno budete opravdu zvládat v pracovní době. Ale potěšíme vás – pokud vás obchod chytne, hodíte to za hlavu a budete pracovat nadšeně a dobrovolně.
4. Umím naslouchat?
Vážně, na tohle se ptá velmi málo lidí. Dokážete doopravdy naslouchat? Všichni si myslí, že ano, ale pletou si to s posloucháním. Každý umí poslouchat druhé, slyšet, co říkají, ale málo z nás umí naslouchat. Jako obchodník totiž musíte rozumět slovům, která nám druzí říkají, zamyslet se nad nimi, pochopit je a reagovat na ně. Je to o tom nemlít si svou a neříkat pouze své názory, ale zeptat se a dojít k logickému úsudku. Naslouchejte názorům a informacím od lidí kolem vás a využívejte je, dejte své ego na druhou kolej, dokážete-li to, máte nakročeno k úspěchu.
5. Dokážu se motivovat k úspěchu?
Znáte takový ten pocit, když se rozhodnete, že někam půjdete, a najednou zjišťujete, že všichni postupně odříkají účast, až zbudete pouze vy? Jestli si v tu chvíli řeknete, že to může být zábava i bez známých (alespoň se seznámíte!), tak super – umíte se motivovat. Když něčemu věříte, jste napůl v cíli. Obchod potřebuje mnoho motivace, obzvlášť na začátku, kdy vás čeká více neúspěchu než obvykle. Musíte se naučit představovat si úspěch před každou schůzkou, každým telefonátem, každým obchodem a hlavně představovat si svůj osobní úspěch. Ten vás povede dopředu.
6. Umím se nadchnout? Přijmu obchod jako svůj lifestyle?
V minulosti se stačilo víceméně rozhodnout pro obchod a nebýt úplný blbec, ale dnes je jiná doba. Být nejlepší, znát svůj produkt, umět mluvit se zákazníkem, dávat 100% nasazení je dnes v obchodu standard, samozřejmost, kvůli které nikdo nehne brvou. Zákazníci jsou přesyceni uniformními obchoďáky, kteří se valí ze všech stran. K úspěchu dnes vede pozitivita, úsměv a lidskost (empatie), umět se vcítit do potřeb zákazníka a chápat jeho obavy, přání a cíle. Pro svou práci se též budete muset nadchnout, jít i za své povinnosti a dát do ní něco ze sebe – svou osobnost. Pouze pozitivní lidé mají v obchodu dlouhodobý úspěch a pouze oni působí dobře na své partnery a zákazníky. Obchod není práce, obchod je životní styl.
7. Zvládnu se povznést nad počátečními neúspěchy?
Zeptejte se upřímně sami sebe, jaký jste typ člověka. Povedlo se vám už něco dokázat i přes velké komplikace? Vydrželi jste až do konce, i když se vám každá kost v těle chtěla vzdát a rozsypat? Je celkem běžné, že nadšení sportovci mají v obchodu úspěch, protože sport taky vyžaduje vůli a vytrvalost. Jestli se nedokážete brodit pár měsíců neúspěchem, abyste objevili svou šanci a vytrvali do vysněného cíle, radši se obchodu nevěnujte. Odhalí vám, jací jste doopravdy. V případě, že do toho chcete jít, učte se a rychle využívejte nabyté zkušenosti v praxi. Jestli běžně zdoláváte např. maraton či Spartan race, obchod vás rozhodně nerozhází.
Na všechny otázky byste měli odpovědět „ano“, než se do obchodu pustíte. Nebo alespoň mějte ty nejlepší úmysly na ně odpovědět kladně. My vám budeme držet pěsti, motivovat vás a pomůžeme vám najít tu správnou sales příležitost.