10. Listopad 2016
Zdeňka Vašíka jsme potkali na jednom za našich MeetUpů, tehdy ještě vedl obchodní tým ve svém předchozím zaměstnání. Od té doby se mu profesní život obrátil naruby. Z manažerské pozice v jedné z nejznámějších českých online firem skočil rovnýma nohama do neznáma. „Kanceláře jsme podepsali teprve nedávno, ještě tu nemáme ani jmenovku,“ provází nás Zdeněk moderním podkrovním prostorem, kde to už teď žije nefalšovanou startupovou atmosférou. „Kluci zrovna skypují s Varšavou,“ dodává. Usazujeme se tedy do klidnější, zasedací místnosti a pálíme jednu otázku za druhou.
- Zdeněk Vašík, 33 let
- Pozice: Head of Sales pro ČR v globálním startupu Travelist
- Do pozice přešel ze Slevomatu, kde dělal šéfa sekce Cestování. „Nebylo to rozhodnutí ze dne na den, byl jsem spokojený, firmou jsem žil a když mě HR Travelistu kontaktovalo přes LinkedIn, potěšilo mě to, ale nic víc.“
- Polské vedení Travelistu mu dalo nabídku a čas na rozmyšlenou – co nakonec u Zdeňka zafungovalo? „Po 11 letech v oboru mám přesně ty zkušenosti a znalost trhu, kterou potřebovali. Cítil jsem potřebu své know-how zúročit. I to, že firmě Travelist by Secret Escapes věří Google natolik, že do ní za poslední 3 roky nainvestoval necelé 2 miliardy korun, je určitá prestiž.“ Přidáte se?
- Co o Zdeňkovi málokdo ví? Sales zvolil proto, že v něm viděl nástroj ke splnění snu – průkazu obchodního pilota. Začínal podomním prodejem knih, kdy v sobě objevil skrytého extroverta, následně prodával mediální prostor pro mediální domy.
Zdeňku, tobě se v uplynulých měsících otočil profesní život o 180 stupňů. Odešel jsi ze Slevomatu za novou příležitostí. Co bylo v rozhodování klíčové?
Odchod ze Slevomatu jsem vůbec neplánoval, však sama pamatuješ – byl jsem spokojený. Důvody byly tři, zaprvé slibný startup v segmentu, který dobře znám. Zadruhé možnost vybudovat tým od základů se zajímavými budgety pro fixní odměňování, takže jsem věděl, že si můžu vybrat kvalitní lidi, protože je dokážu dobře zaplatit. Rozpočet na marketing, chod kanceláře, podpora z Varšavy.
Třetí důvod?
A třetím důvodem byla výzva nastavit celý obchodní model Travelistu v Česku. Odcházel jsem tedy z dobře fungující firmy a fungujícího týmu, takže to bylo neuvěřitelně těžké, ale věděl jsem, že tohle je prostě dobrý!
Nastavuju produkt a vše si musím umět před Varšavou obhájit
Ve Slevomatu jsi šéfoval existujícímu týmu v segmentu cestování, teď před tebou stojí výzva vybudovat nový. Jaké z předchozích zkušeností využiješ?
Umím obchod a dokážu pro něj lidi nadchnout, motivovat a dívat se dopředu. Pokud chceš někomu říkat, jak to má něco dělat a pomáhat mu růst, musíš v tom být sama dobrá a věřit tomu. Díky předchozím firmám jsem poznal trh a chování jak obchodních partnerů, tak i zákazníků. Což je klíčové k nastavení nabídky.
Takže se cítíš jistý v kramflecích. Přesto – kde tápeš? Čím bude pro tebe role v Travelistu nová?
Hlavně tím, že budu pracovat s novými lidmi a novým produktem, který budu muset nastavit tak, aby seděl našemu trhu. Vše si musíš umět před Varšavou obhájit a vysvětlit, proč to tak chceš. Jak sales ředitelka Karolina Dąbrowska (se kterou na BusinessAnimals.cz vyšel rozhovor), tak CEO Tomasz Nowiński jsou otevření lidé a pokud si umím argumenty podložit, dají mi prostor.
Co už teď víš, že bude tvrdý oříšek a musíš na to vedení Travelistu připravit?
Český zákazník je velmi opatrný a konzervativní. Jsme rezervační portál s luxusními pobytovými balíčky a lidi nás ještě v tuto chvíli neznají. Je to otázka kvalitního obsahu (nabídky) ve spojení s efektivním marketingem. Na druhou stranu je ekonomika ve skvělé kondici, lidé na cestování peníze mají a jsou ochotní utrácet za nadstandardní služby víc než v uplynulých 10 letech.
Čechům se žije dobře a konečně začínají i v cestování upřednostňovat kvalitu
Co je Travelist? V čem je jiný od Airbnb, Booking.com a koneckonců i od toho Slevomatu?
Na rozdíl od Booking.com nebo Airbnb není o tom, jak hledat konkrétní pobyty nebo ubytování v destinaci, ale hlavně o inspiraci. Sloužit jako místo, které tě inspiruje cestovat a pomáhá ti tím, že pro tebe seskupuje ty nejlepší nabídky, řekněme takové luxusnější cestování, v cenově dostupné relaci. Jsme rezervační portál s pobytovými balíčky. Chceš někam vyrazit, ale nevíš kam? Travelist by Secret Escapes ti s tím pomůže.
Koukala jsem, že už máte webovky. Na co vůbec první business partnery, první hotely a cestovky, získáváš?
Na vizi, nic jiného totiž v ruce nemáš. Říkám jim na rovinu, že se jedná o začínající projekt, který jim v prvních měsících velký business nepřinese. Jsme ve fázi, kdy potřebujeme pomoct vytvořit lákavý obsah pro zákazníky. Dáváme jim další možnost být vidět i v okolních státech a ukazujeme, jak fungujeme po Evropě, tak proč do toho nejít!
Řekni našim čtenářům 3 tipy, jak být v tomhle oboru úspěšný?
- Mně funguje, že se s klientem bavím naprosto normálně, bez obchodnických omáček, marketingových termínů atd. Mluvit přímo k věci a narovinu se vyplácí – je to profi.
- Obchodní partner z tebe musí cítit nadšení a vizi. Neverbální komunikace je nejsilnější zbraň nejen v businessu. Když tomu prostě věříš a jsi si jistá, tak se to pozná, a opačně taky 🙂
- Každý dobrý obchodník ví, že součást úspěchu je dílčí neúspěch. Každý produkt je jiný a každý má svá úskalí a nemůžeš počítat s tím, že když jsi byla dobré v něčem, hned to půjde i jinde. Ty počáteční neúspěchy prostě musíš brát jako něco, co tě posunuje.
Nikdy by mě nenapadlo, že největším zlem jsou splněné sny
Z nuly chceš do 4 let dosáhnout na miliardový obrat. Co k tomu potřebuješ?
Spíš koho. Empatického konzultanta, který umí přemýšlet, rád cestuje, zvládá angličtinu a chce se posouvat dál. Ideálně víc takových. Měli by mít zkušenosti z onlinu a zásobu kanadských žertíků, které tu rádi pěstujeme!
Co takového nováčka, který tě má za šéfa, čeká a nemine?
První fáze zaškolení probíhá u nás v kanceláři na náměstí Míru. Během dvou týdnů by si měl obchodník osahat produkt a zvládnout prvních pár schůzek v novém dresu. Poté letí na tři dny na onboarding do Varšavy, kde se trénují obchodní dovednosti, firemní kultura a vůbec celá atmosféra globálního startupu.
Láká tě mezinárodní prostředí? Chceš čerpat know-how od těch nejlepších v oboru a být součástí firmy, do které investoval Google necelé dvě miliardy korun? Dokaž to Zdeňkovi!
Foto: Josef Gregor