Zdeněk Bulejka: „Obchodník má mít volnost. Nejsem zastáncem neustálé kontroly,“ říká obchodní ředitel, který je i lektorem spinningu

14. Červen 2016

V příjemné kavárně potkáváme člověka, který nás bez předchozí schůzky ihned poznává. Míří k našemu stolu a přináší s sebou vstřícnou a srdečnou atmosféru. Že on to bude Moravák? „No jasně, zabíjačka, víno, to je u nás klasika. Ale vyvažuju to sportem,“ směje se, když nám podává ruku. Zdeněk Bulejka je obchodním ředitelem společnosti prodávající barvy a laky Panter Color. Jeho druhým domovem je auto, jelikož se týden co týden pohybuje na trase Uherské Hradiště – Praha. Čím láká do firmy obchodníky nové generace a proč má mládí zelenou? 

bulejka3

  • Zdeněk Bulejka, 35 let
  • Pozice: Obchodní ředitel
  • Společnost: Panter Color, a.s., člen skupiny COLORLAK
  • Odvětví: distribuce nátěrových hmot, barev, laků a lazur
  • Kancelář v Praze na Chodově má Zdeněk vymalovanou v pěkných barvách. Nechal to na kolegyních a opravdu jim do toho nemluvil. S výsledkem je spokojený. Jedna stěna je šampaňská, další zelená a fialová. Poučil nás, že trendem jsou kontrasty.
  • Nejlépe se odreaguje s rodinou, kamarády a s úsměvem říká, že dojde i na slivovici. „K tomu každé ráno běhám, hraji tenis a v pondělky lektoruju spinning.“
  • Co si ze sportu přenáší do práce? Nebát se, načerpávat energii a vytrvat.
  • Práskl na sebe, že má nemoc z povolání – doma rád a často maluje. „Kvůli manželce se snažím co nejmíň. (smích) Ale abych si vše vyzkoušel a ověřil v praxi, tak jednou za dva roky určitě.“
  • Koho hledá do svého týmu: Obchodní zástupce

[leads_ id=“89437″]

Domluvte si konzultaci

Otázka na tělo. COLORLAK, pod který společnost Panter Color spadá, je velká firma s 90letou zkušeností. Má mladý ambiciózní obchodník šanci v takovém oboru uspět? Respektive bude ho to bavit?

Osobně si myslím, že právě mladé obchodníky a drive náš obor nejen potřebuje, ale také uvítá. I u nás jsou samozřejmě zaměstnanci, kteří pracují pro společnost opravdu dlouho. Nejen proto budeme velmi rádi, pokud se náš stávající tým ještě více omladí. Od svých obchodníků určitě chci, aby z nich vyzařovalo něco víc než z klasického „obchodního zástupce“, který vyjde před prodejnu, rozklikne si PDA, dojde do prodejny, odrecituje jim tam nějaké naučené fráze a vyjde před prodejnu. Já si přeji, aby sales, který děláme, byl spíš partnerství se zákazníkem.

Jak u vás obchodník funguje? Co děláte pro to, aby měl dobré zázemí a byl motivovaný?

Jsme kreativní, komunikující a spolupracující tým. Já jako šéf nerazím teorii, že obchodník by měl být sledovaný, mít jasně dané množství schůzek. Sám ze své praxe vím, že někde je obchodník patnáct minut a jinde je efektivní strávit dvě hodiny. Nedávám limity, nediktuji, ale samozřejmě očekávám výsledky. U nás se má obchodník dobře, chceme podporovat kreativitu a opravdu dáváme docela volnost.

Čekáte od nového obchodníka posílení některého segmentu?

Vyzkoušejte leady

Chceme se více zaměřit na stavební část, protože COLORLAK má obrovsky široký sortiment. Počínaje stavební chemií, dekorativními omítkami přes malířské interiérové a exteriérové barvy až po výrobky pro dřevo, pro kov, univerzální výrobky, takže ten záběr je nesmírně široký. A i zaměření  našich koncových zákazníků se liší. Chtěli bychom se zaměřit na tu stavební část, a i proto jsme se rozhodli pro přijetí nových kolegů či kolegyň.

bulejka2

Zdeňku, zajímá mě váš profesní příběh. Jak se ze sympatického Moraváka stal obchodní ředitel? Jednalo se spíš o cestu, nebo jasný cíl?

Určitě spíš o cestu. Před osmi lety jsem se účastnil výběrového řízení na pozici manažera pro klíčové zákazníky. Uspěl jsem. Měl jsem na starosti takřka půl republiky, Moravu, východní Čechy. Jednalo se o zákazníky, kteří nakupují přímo od mateřské společnosti. Po třech letech působení jsem dostal na starost i obchodní zástupce, jak Panter Coloru, tak COLORLAKU. A nyní jsem čtvrtým rokem na pozici obchodního ředitele. V mém případě se určitě jednalo o postupný vývoj růstu kompetencí, ruku v ruce s obchodními úspěchy a vývojem společnosti.

Naučil jste se za dobu vašeho působení být tak trochu i chemikem?

Zakladatel společnosti Ing. Kirschner byl chemik, ale i vynikající obchodník. A pokud je člověk vnímavý a chápavý, tak i v rámci obchodu vnímá souvislosti. Ale chemikem nejsem, já jsem původně strojař. V obchodě však nejvíce fandím a věřím lidem, kteří jsou schopni se stále učit a nedělají obchod podle toho, jak by bylo dobré ho dělat, ale dělají ho dobře, protože ho mají v sobě.

Jaká je pozice COLORLAKU na trhu vzhledem ke konkurenci? Špička, nebo teprve šplhá nahoru?

COLORLAK je majitelem Panter Coloru. My, obchod, jsme vlastně prodloužená obchodní ruka COLORLAKU, kdy zaštiťujeme pro maloobchodní trh jejich sortiment nebo zboží. Snažíme se zboží dostat co nejrychleji a co nejlépe k zákazníkům. Co našim obchodníkům vždycky otvírá dveře, je spolehlivost, ověřená kvalita výrobků, poradenský servis a v neposlední řadě 90letá historie COLORLAK a 20 let Panter Color. Věřím, že je to v dnešní době super, že česká výrobní společnost s ryze českým kapitálem dokáže soupeřit s těmi velkými zahraničními firmami. Já si toho vážím. Zkušenosti a kvalitu v tomto oboru nám nikdo neodpáře.

bulejka1

Barvy vaší společnosti najdeme ve velkých řetězcích i v rámci menších, specializovaných prodejen. Co zákazníci, kde dnes více nakupují a co je pro ně z hlediska nákupu barev důležité?

Zákazníci barvy nakupují ve specializovaných prodejnách, ale i ve velkých hobby marketech. Při nákupu barvy většinou zákazník potřebuje více rad a doporučení a raději se obrátí na menší, specializovanou prodejnu. Barvy se vyvíjí neustále dopředu a zákazníci mají někdy nepochopitelně, nostalgicky zafixovány dvě tři značky, které tu byly historicky zakotveny, nebudu jmenovat, a jiným kolikrát nedají šanci. Jako firma COLORLAK jsme si dali takový závazek do budoucna, že chceme spotřebitele a zákazníky informovat o různých kvalitách barev, co se jim do budoucna vyplatí, že vždy kvalitní barvy nemusí být jen extra drahé, ale jsou i barvy kvalitní a cenově přijatelné.

Hlavně aby se v tom orientovali, aby dokázali pro to, co je každodenně obklopuje, zvolit jak dobrý odstín, tak dobrou kvalitu té barvy, která má přijít do konkrétního místa, jestli je to obývák nebo chodba či technická místnost. To je velmi důležité. Třeba i při stavbě domu, lidé dbají na kvalitu obkladů, kuchyní, spotřebičů, a barvy podcení. Nechají si doporučit ty základní, a vůbec nedomyslí a nevědí, co to pro ně časem znamená. Přitom právě barvy reprezentují váš dům a dodají mu osobitost. Navíc kvalitní nátěr už nikdy nemusíte škrábat, takže malovat můžete několikrát do roka.

Pak jsou asi i hodně osobití zákazníci, kteří mají klidně zářivě červenou fasádu na domě. Předpokládám, že ne na vaše doporučení…

Vnímání lidí se, stejně jako všechno, vyvíjí. Někdy si říkám, když projíždím nějakým městem nebo vesnicí, že samy domy jsou si vzorkovnicí. (smích) Když se dostanete do zahraničí, třeba do Francie, do Itálie, tak tam bych řekl, že všechny domy jsou v dané vesnici do jednoho tónu, do jednoho nádechu. Působí to i na tu krajinu lépe. Na druhou stranu setkáváme se se zákazníky, kteří přijdou, vyberou si odstín, obsluha jim ani nedoporučí, třeba je tam nestálobarevný pigment, kdy ta barva není dobrá z dlouhodobého hlediska, ale i přesto si to nechají firmou aplikovat na dům. Ale zase, je to přání zákazníka, takže to respektujeme. Zářivě červenou fasádu bych já osobně nedoporučil. (smích)

[leads_ id=“89437″]

Foto: Václav Pazdur

© 2024 imper.cz