Fenomén svobodné firmy budujete roky. Inspirujte se Zapposem v knize Štěstí doručeno

18. 12. 2016 +

Inspirace

Na fungování svobodné firmy vidíme většinou jen to pozitivní. Free pracovní doba, nikdo vás nehlídá, férové prachy a zacházení, žádné procesy a vražedné deadliny. Málokdo však vidí, kolik krve, potu a probdělých nocí tohle stojí vybudovat. Lidi lákají perfektní pracovní podmínky, avšak svobodná firma si mezi sebe nevezme každého a na uchazeče o místo má extrémní požadavky. Hledá lidi se stejnou krevní skupinou, kteří nečekají, že štěstí dostanou na zlatém podnosu. Tuhle teorii potvrzuje i Zappos, jedna z nejvíc cool svobodných firem, kterou známe.

IMG_3989

  • Zappos je americký e-shop s obuví s neuvěřitelně sexy firemní kulturou.
  • V centru jejich pozornosti je zákazník a všichni zaměstnanci dle toho fungují bez toho, aby jim to někdo musel denně připomínat.
  • Trvalo několik let, než se jim povedlo získat první investici, která jim dala existenční svobodu. CEO Tony Hsieh, pro jejich udržení neváhal rozprodávat nemovitosti.
  • Z nuly se během 10 let vypracovali na 1 mld. obratu ročně, a to i v době krize.
  • Amazon měl zájem o Zappos už od roku 2005, tehdy se ho ještě nechtěli vzdát. K prodeji došlo v roce 2009, pod podmínkou, že si Zappos ponechá svou kulturu.
  • Do jejich centrály v Las Vegas se hrnou davy, aby se přesvědčili, jak tato svobodná firma doopravdy funguje.

button registrace obchodnika transparentCo stojí za úspěchem a kulturou Zapposu?

1. Nic nedělejte za zády zaměstnanců

Když měníte obchodní strategii, radíte se se svými obchodníky? Nebo jim pouze oznámíte provedené změny a jedou makat dál, po novém. V jakkoliv důležité či složité fázi se Zappos nacházel, zaměstnanci o tom vždy věděli jako první, často ještě předtím, než došlo k finálnímu rozhodnutí. I když rozhodnutí nebylo na nich, mohli se ptát, vyjádřit svůj názor a být součástí procesu. Když vedení Zapposu nemohlo svým zaměstnancům říct o plánovaném spojení s Amazonem, nesli to opravdu těžce.

2. Oběti musí přinášet všichni

V dobách největší krize nezachránili Zappos peníze, ale zaměstnanci. Majitelé několikrát stáli před otázkou, zda investovat do firmy další peníze, nebo to zabalit. Ze začátku bylo potřeba krotit hlavně výdaje a co si budeme nalhávat, ten největší výdej představují zaměstnanci. Půl roku neplatit výplaty není cesta, resp. je jí jedině tehdy, když si ji zaměstnanci vyberou oni dobrovolně. Když uvěří vaší vizi a celé jim to dává smysl, budou ochotní to chvíli táhnout i za minimální mzdu. Vy toho však nesmíte zneužít. Jakmile se přehoupnete do černých čísel, první kdo dostane odměnu, jsou právě zaměstnanci.

3. Zůstanou jen silní jedinci

Zakladatelé a majitelé, kteří chtějí ze své firmy vybudovat firmu svobodnou, se musí smířit s tím, že ne všichni budou mít odvahu riskovat a slepě důvěřovat něčí vizi. Po tom, co se Zappos rozhodl zaměstnancům krátit úvazky, jej polovina opustila. Na jednu stranu to pro vás může být velká rána, na tu druhou se právě v takových situacích ukáže, s kým má smysl business budovat. Taková krize ohromně posílí vzájemnou důvěru a vztahy.

4. V knize kultury nejde o knihu, ale o obsah

Kdo v dnešní době nebuduje firemní kulturu, jakoby nežil. Nemělo by však jít jen o samotnou prezentaci navenek, důležité je, zda firemní kulturou a hodnotami opravdu žije. „Pro většinu firem jsou to nic neříkající hesla, která visí někde u recepce, člověk se s nimi seznámí první pracovní den a pak je už nikdy nepoužije. My jsme chtěli vytvořit pravidla, na základě kterých budeme brát mezi sebe nové lidi a také se loučit s těmi, kteří k nám prostě nezapadají,“ říká Tony Hsieh. Hodnoty nevymyslel on sám, ani ostatní členové vedení. Vymýšleli je všichni v Zappos a trvalo to několik měsíců, než z desítek bodů vybrali 10, které souzní se všemi zaměstnanci a vystihují kulturu žití v Zappos.

5. Call script zabíjí kreativitu

Kvalitní call script je samozřejmě pro každého obchodníka vítanou pomůckou. Trvat na jeho 100% dodržování a odříkávání slovo od slova je však pomalou vraždou kvalitních obchodníků. Při komunikaci se zákazníky je nechte, ať do prodejního scriptu vloží kousek sebe. V Zappos nelimitují své zaměstnance délkou hovoru, ani tím, co mají zákazníkům říkat. Tony Hsieh v knize dokonce popisuje situaci, kdy zákazník zavolal proto, aby si objednal pizzu. Oni mu vyhověli a získali spokojeného zákazníka.

6. Lidé se v pondělí těší do práce, protože tam mohou být sami sebou

Jestli mezi sebou máte obchodníky, kterým se nechce chodit do práce, někde asi bude chyba. Většinou je důvodem, to, že část svého já musí nechat doma. Tuhle situaci nevyřešíte zvýšením platu. Musíte dovolit svým lidem žít v práci stejný život, jaký žijí mimo něj. V Zappos se kreativitě a bláznivým nápadům meze nekladou. Člověk zvenčí by si mohl říct, do jaké džungle se to dostal. V rámci Zappos rodiny se všichni chápou, a když někdo přijde s požadavkem začít poradu tancem, všichni nadšeně začnou tancovat. „Vytvářejte zábavné a výstředné věci“ je v Zappos dokonce jednou z hodnot. „Lidem dáváte prostor myslet mimo zajeté koleje a vymýšlet různá zlepšení,“ říká Tony.

7. Nejlepší nápady přicházejí zespoda

Každá firma chce do týmu lidi, kteří mají nápady, ve finále jim však nedají prostor je realizovat. Zejména na vedoucích postech je dodržování této hodny hodně důležité. Old school manažeři se pořád bojí toho, že jim mladá generace obchodníků přebere místa, a tak každý jejich nápad hází do autu. Bohužel tímto způsobem velmi brzo odpálkují šikovné zaměstnance. Tak, jak se obchodník musí naučit naslouchat svým zákazníkům, musí se manažer naučit naslouchat svým obchodníkům, protože oni mají ten nejlepší feedback.

Dokážete si představit se svým týmem fungovat na stejných principech? Na začátek si vyberte jeden bod a od pondělí začněte žít prací jinak.