Instagram šíří značku, firmu vám nepostaví. Zakladatelé Nemléko pronajali továrnu bývalé Polárky v Černošicích a ze záliby budují byznys

15. Říjen 2017

Nejdříve si vyráběli rostlinné mléko jen tak sami pro sebe v kuchyni, protože jim chutnalo více než drahé alternativy. Nápoj z rozemletých mandlí následně zkusili produkovat ve větším objemu, aby ho dostali k lidem, kteří sdílí podobný názor. Zkusili Veggie Náplavku, kde zaujali lifestylové blogery levandulovou příchutí, a jejich začínající projekt se rozkřikl po sociálních sítích. Nás zajímalo, jestli je vše zlato, co se na Instagramu třpytí, a jak je na tom podnikání Amálie a Davida ve skutečnosti? Kolik rostlinných mlék týdně vyrobí? Jaká byla počáteční investice a jaká je její návratnost?

Amálie Koppová (23 let), David Balcar (23 let), zakladatelé Nemléko s.r.o. Oba věří, že rostlinná mléka mohou plnohodnotně nahradit mléka kravská a nabídnout tak alternativu lidem, kteří živočišné mléko konzumovat nemůžou.

Kdy se z koníčku stane podnikání?

Podle mě ve chvíli, kdy si uvědomíte, že to je business. My nad Nemlékem přemýšleli rok, nástřel strategie jsme pak dali dohromady za dva týdny. Tehdy padlo rozhodnutí, že zkusíme mezi stánky na Náplavku, lidem jsme se líbili, pár blogerů se o nás zmínilo a díky sociálním sítím se informace o Nemléku organicky rozkřikla. Neplatili jsme si žádné reklamy, vše jsme od začátku financovali ze svého. Sociální sítě byly začátek, stavění firmy nás teprve čekalo.

Byl za zrodem Nemléka propracovaný plán, protože tenhle typ stravy „frčí“? „S Davidem jsme oba vegani a snažili jsme se najít dobrou alternativu mléka – to, co bylo na trhu, nám nevyhovovalo, bylo to předražené a nekvalitní, na druhou stranu jsem si říkala, že když nic jiného není… David pracoval léta jako obchodník v pivovaru, je praktický a uměl si spočítat, jak jsou krabicová rostlinná mléka cenově nastřelená. Zkusili jsme v malém prodávat to, co jsme si dělali doma, a postupně se to rozjelo,“ uvádí kontext vzniku Amálie.

Grafička a bývalý obchodník pivovaru financovali nápad ze svého. „Zvyknete si pracovat s rozpočtem a ani vám to nepřijde jako rozdíl, když místo nákladů pouze na suroviny (protože si Nemléko vyrábíte ve vlastní kuchyni), platíte továrnu a 5 stálých lidí.“

Ozývaly se vám podniky samy díky sociálním sítím, nebo nastoupila obchodní strategie?

Obojí. Ty první se ozvaly samy – váhali jsme s oslovením kvůli vlastnostem Nemléka. Rostlinná mléka jsou jiná, my to srovnáváme s vysoce pasterovaným mlékem, které nepění tak jako kavárenské varianty sójového mléka určené pro latté art. Vyzkoušel si nás Můj šálek kávy a EMA Espresso Bar, kde se ukázalo, že jsme pro baristy v tomto směru atraktivní, začali jsme je tedy oslovovat plánovaněji. Dělalo mi radost, že se nemusíme podbízet.

Jak vlastně takový specifický produkt ošetřit? Co všechno je potřeba kolem toho zařídit?

(smích) To je kapitola sama o sobě! Veškeré zařizování kolem je síto pro lidi, kteří chtějí něco takového skutečně dělat. Nikde nic nenajdete – ucelený návod, jak uvést na trh nový potravinářský produkt, neexistuje. Byla to velká zásluha Davida, který obvolával úřady a městské části. Produkt nezapadá primárně do žádné kategorie a o to těžší to bylo vysvětlit – nejsme živočišný produkt a nespadáme pod veterinární zprávu. Bylo potřeba splnit určité požadavky, abychom mohli Nemléko vyrábět ve vlastní kuchyni, ohlásit provozovnu, zařídit si potřebnou dokumentaci pro farmářské trhy…

hledáme obchodníka

Přitom jste nevěděli, jestli produkt bude hit. Nebáli jste se odejít z práce, dát do toho vlastní úspory?

Samozřejmě jsme se báli, že to nevyjde. Zatáhli jsme do toho rodiny, David odešel ze školy. Obětovali jsme projektu veškerý čas. Ale najednou jsme dělali ty samé úkony, které jsme dělali v práci, pro sebe – a to tě prostě začne víc bavit, makáš na tom s úplně jinou vervou. Nemuseli jsme se do ničeho nutit, bylo to přirozené.

Základ Nemléka je vždy stejný? Zajímalo nás. „Chtěli bychom zůstat u oříšků a semínek. Na trhu jsou k dostání i rostlinné produkty z obilovin a soji, ale té se chceme vyvarovat. Podporuje tvorbu hormonů, což ve velkém množství není pro člověka zdravé.“ Co Nemléko z kokosu? „Lidé nám píšou, kdy uvedeme na trh kokosovou variantu, zatím to ale nechystáme. Zejména asijské značky na trhu jsou velmi dobré, nemyslím si, že bychom dokázali vyrobit lepší.“

V jakých objemech Nemléko vyrábíte?

Kdyby na to bylo víc peněz a měli jsme automatickou linku, byl by objem násobně větší. Teď jsme schopni vyrobit kolem 7 000 lahví týdně. To se ve dvou zvládat nedá, nyní je nás pět, a kdyby nás bylo víc, zvládneme se asi i vyspat. (smích) Vlastní kuchyň přestala stačit a poté, co jsme si vše propočítali, nastal krok přestěhovat se do většího. To chtělo skutečně nádech-výdech, hlavně, když jsme viděli ceny za prostory. Sehnat místo vhodné pro potravinářskou výrobu byla noční můra, všude chtěli vysoké kauce a o každý flek byla rvačka. Přes den jsme se honili po Praze a po nocích vyráběli Nemléko. Nakonec jsme štěstím narazili na bývalou továrnu Polárky v Černošicích, kam jsme se v rámci šetření financí i přestěhovali. Je to tu hezké, čisté, připravené pro náš růst. Objekt má i vlastní mlýn a je ekologický.

V čem vidí největší podnikatelský potenciál? „Zatím se o směru ujišťujeme, chtěli bychom nicméně rozšířit portfolio a být alternativa k mléčným výrobkům – sýrům, zmrzlině. Jogurty už zkoušíme.“

„Vztah a podnikání už umíme skloubit. Vyhradili jsme si čas, kdy jsme jen spolu a o práci nemluvíme. Hlídám, abychom to plnili.“ 🙂

Kde jsou rizika? Hlídáte, abyste fungovali jako tandem? Aby fakt, že jste pár, neohrozil slibně rozjeté podnikání?

Máme dost známých, kterým ve startupech ztroskotal kamarádský nebo partnerský vztah, takže jsme nechtěli opakovat jejich chyby. Je důležité neřešit jen práci, vyhradit si čas, kdy o ní nemluvíme. Skutečně postavit ta pravidla. Není to lehké, ale dala jsem si za úkol sledovat, abychom dodržovali čas strávený společně venku či doma s pizzou a filmem, kde se nebavíme o penězích, úkolech ani detailech smluv.

Foto: Archiv Nemléko

© 2024 imper.cz