Worldee staví obchodní oddělení a odvážně míří na osm cifer

30. Červen 2022

Český cestovatelský start-up Worldee prošel krušným obdobím. Ačkoli před dvěma lety získal investici od Josefa a Ondřeje Průši a přitáhl pozornost mnoha sólo cestovatelů, období zavřených hranic mu příliš nepřálo. Aktuálně se karta obrací a olomoucká cestovatelská parta nabrala druhý dech. Od dubna testuje prodej svých itinerářů díky obchodníkům. Jak vypadá pracovní den obchodníka ve Worldee a v čem je jeho práce specifická jsme se ptali Adama Pešouta.

Adame, pro ty, kteří třeba Worldee ještě neznají, představ nám čím se zabýváte.

Worldee je platforma, která pomáhá lidem jednoduše a autenticky objevovat svět. Tvoříme marketplace cest, kde spojujeme zkušené cestovatele, kteří si vydělávají cestováním s těmi, kteří se na cestu chtějí vydat. Na naší platformě je možné koupit si cestu třeba na Island a vše je v ceně – letenky, ubytování, služby průvodce, nebo třeba zážitky. Na cestu se naši zákazníci mohou vydat ve skupince v konkrétní termín, nebo individuálně v termínu, jaký si zvolí. 

Tržištěm cest však Worldee nekončí. Cestovatelé se na naší platformě můžou inspirovat jedním z desítek tisíc itinerářů, cestu si můžou naplánovat v plánovači cest a po návratu si ji uložit do svého cestovatelského deníku.

Jak velký je tým a jak jsou v něm rozděleny úlohy? 

V našem obchodním týmu je nás aktuálně 5, tím to ale samozřejmě nekončí. Úzce spolupracujeme i s dalšími skvělými lidmi ve Worldee, kteří mají na starost zajišťování organizační stránky cest. Naše obchodní pětka má úlohy podobné – promovat nejbližší cesty ve facebookových skupinách a pokusit se v nich najít dobrodružné jedince, kteří se nějakého z našich tripů zúčastní.

A jak obchodní tým ve Worldee funguje?

Základem našeho fungování jsou online meetingy, které máme dvakrát týdně. Na nich jako vedoucí našeho týmu rozděluji cesty k propagaci a vždy se zde neformálně pobavíme o tom, jaké sklízíme ohlasy na příspěvky z týdne minulého. Když si cesty rozdělíme a přidáme příspěvky do skupin, nastává nejdůležitější část naší práce – komunikace s našimi klienty, kteří projeví zájem v komentářích či soukromé zprávě. Těmto zájemcům se snažíme zodpovědět veškeré dotazy k cestě a velmi často to vede k přátelské konverzaci jako cestovatel s cestovatelem.

Zajímal by mě váš obchodní proces od kontaktu k úspěšnému prodeji. Popsal bys mi jak s klienty pracujete a vaši customer journey?

Jak jsem zmínil, vedeme s klienty spíše přátelské konverzace, než strojenou prodejní komunikaci. Té chceme předejít, protože si na osobním přístupu zakládáme a naše cesty jsou i koncipované jako cestování s partou kamarádů, než organizované zájezdy. Obvykle zákazníky nejprve zajímají bližší informace k cestě, protože v příspěvcích je zmíněno jen gró cesty. Po prvotních vysvětlení nejasností a zaslání podrobného itineráře se buď my jako prodejci, nebo ideálně sám zákazník po několika dnech ozve. Obvykle s vážnými zájemci takto komunikujeme méně či více intenzivně okolo dvou týdnů. Pokud vše klapne, zákazníci si zhruba po této době cestu zakoupí. Další komunikaci již neřešíme my jako obchodníci. Naše zákazníky kontaktuje kolega z Worldee s informacemi k následnému postupu, s detaily k letenkám apod. Cestovatelé také několik týdnů před cestou dostávají kontakt na Travel Buddyho a další spolucestovatele. Travel Buddy, česky také “parťák na cesty” je náš termín pro průvodce, kteří cesty organizují. Nejsou to totiž tak docela průvodci, jsou to právě spíše kamarádi, nadšenci a lidé, kteří si danou destinaci zamilovali a chtějí ji ukázat dalším.

Necháš nás nahlédnout, vypadá běžný den obchodníka? S jakými nástroji pracuje, kolik času práce zabere? 

Ten vypadá především tak, jak dotyčný chce. Kromě dvou společných meetingů týdně obchodníkům nám nikdo nediktuje, jak si máme práci rozvrhnout. Ideální je, když zhruba obden obchodník vymyslí k přidělené cestě lákavý příspěvek na Facebook a přidá ho do cestovatelských skupin. Posléze si povídá s jednotlivými zájemci, ať už přes chat, nebo si s nimi i zavolá. S žádnými speciálními nástroji nepracujeme, stačí pouze vymyslet na základě plánu cesty chytlavý text, z itineráře stáhnout ty nejhezčí fotky a poslat příspěvek do světa. Scházíme se přes Google Meet a k průběžné komunikaci využíváme skupinového chatu na WhatsApp. Práce zabere jen pár hodin denně (můžou to být 2 i 6, dle možností obchodníka), je nicméně důležité trávit tento čas opravdu aktivně a ideálně v průběhu celého dne – když zájemce napíše, tak mu na telefonu odpovím. Chceme našim zákazníkům odpovídat co nejrychleji, zejména pokud je cesta za rohem.

Pro koho je tahle práce není ideální a co by měl umět nový kolega nebo kolegyně?

Hledáme někoho, kdo se nebojí výzev, kdo je ochotný do téhle práce vložit i kus své vlastní osobnosti, přátelského člověka, který to dělá proto, že chce a baví ho to. Rádi bychom našli někoho spolehlivého, samostatného, se zodpovědným přístupem, kdo si dokáže sám efektivně zorganizovat čas. Firemní kultura je startupová – neformální, přátelská. Je to prostředí, do kterého každý rychle zapadne. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo navázat dlouhodobější spolupráce a vytvářet hlubší vztahy.

Jaké benefity na nového člena teamu čekají? 

Největší výhodou je určitě fakt, že obchodníci pracují z domova nebo třeba z pláže. To byl i důvod, proč jsem se do téhle práce vrhnul sám, jelikož jsem poslední půlrok trávil studijně na Erasmu v Litvě. Mohl jsem si touhle formou přivydělat na cestování i zábavu v této pobaltské zemi, stačil mi k tomu často jen mobil a internetové připojení. Druhým benefitem je samotný obor – pokud má člověk rád/a cestování, bude pro něj spíš zábava než práce. Do třetice bych zmínil práci ve startupu, který je plný mladých, energických lidí se skvělými nápady. U nás se člověk rychle začít realizovat i víc, než kam sahá počáteční náplň práce. Ve Worldee si nejvíce cení těch, kteří se nebojí experimentů a inovací.

Pojďme tnout do živého, kolik si může obchodník vydělat nejvíce a kolik je průměr?

Obchodník si vydělá určité % z obratu jeho prodejů. Ti nejúspěšnější obchodníci si mohou vydělat i několik desítek tisíc korun za měsíc.

Výše zmíněnou obchodní taktiku aktivně testujete od dubna, jaké jsou zatím výsledek a další plány?

Zatím jsme prodali cesty za jednotky mil. korun. Do konce roku chceme být na desetinásobku aktuálního měsíčního obratu.

Jaké jsou plány do budoucna co se týče expanze na co se chcete nejvíce soustředit?

Česko je pro nás pouze testovací trh. Jakmile najdeme škálovatelnou cestu, jak hledat Travel Buddies a jak cesty prodávat, začneme testovat zahraniční trhy.

Adame, díky za rozhovor, ať máte i nadále skvělé výsledky. Pokud se chcete do týmu přidat, přihlašte se zde.

© 2022 imper.cz