Marketing, HR, back office. Proč mít jako salesman přátele na dalších odděleních?

27. 9. 2016 +

Obchod

Sales oddělení oproti ostatním v každé firmě vždy vyčnívá. Obchodníci nemusí jako jedni z mála celý den sedět zavření v kanclu, výši měsíční výplaty si do jisté míry také mohou ovlivňovat sami. Když už se v officu či na firemní akci objeví, bývají nejvíce vidět a slyšet. Je to dáno povahou obchodníka, ten totiž musí být ukecaný a také zdravě drzý. Vše má i druhou stránku věci, žijeme si ve své sales bublině a na ostatní ve firmě často zvysoka kašleme dle mindsetu „jestli uzavřu deal je na mně a měli by být rádi, že je platím”. Nepodceňujte však sílu kolegů z ostatních oddělení. Můžou vám hodně pomoct!

Two intelligent coworkers talking

Kdo vyhraje odvěkou bitvu mezi salesem a marketingem?

Sales si neustále stěžuje, že v marketingu něco vymyslí, přitom vůbec nevědí, jaká je praxe. Nakonec je to vždy obchodník, který musí jít danou kampaň či změny představit klientovi a poslouchat případné námitky. Na druhou stranu, tím, jak jedeme v zaběhnutých kolejích, často nevnímáme, co se kolem nás děje, jak by se věci daly dělat jinak, posunout dál a jak třeba i předstihnout konkurenci. A v tom je marketing skvělý. Co tedy navrhujeme? Nebuďte tolik kritičtí. Předtím, než opět zkritizujete nové nápady, které vám marketing prezentuje, důsledně je zvažte, zamyslete se nad tím, jak budete novinku prodávat v praxi, jestli je to opravdu kravina, nebo by z ní přeci jen klient mohl být nadšený. Marketing nejčastěji štve právě fakt, že každý jejich nápad bez mihnutí oka setřeme ze stolu. Místo hádek začněte konečně spolupracovat. Navrhněte, že chcete být už od začátku zapojení do procesu vymýšlení nových kampaní. Můžete tak třeba i v předstihu získat zpětnou vazbu od klientů a vylepšit novinky k dokonalosti. Jestli se však budete s marketingem hádat jako kočka a pes, nikdo vám dobrovolně nic nesvěří, aby zase slyšel jen kritiku. Myslete na to.

Co byste dělali, kdyby nebylo vaší asistentky či back officu?

Obchodníci, kteří někdy prošli prací, kde si sami museli vyhledávat kontakty, navolávat schůzky, pak schůzku absolvovat, následně vystavit fakturu, poslat smlouvu a provést další administrativní úkony, bývají neskonale vděční, když se jinde mohou opřít o back office, call centrum či asistentku. Mohou se rovnou věnovat tomu, co je baví nejvíc, a to schůzkám, komunikaci s klienty a vyjednávání. Někdo, kdo výše zmíněné podmínky nikdy nezažil, si ne vždy dokáže plně uvědomit sílu podpory svých kolegů a jejich práci považuje za méně důležitou. Uvědomte si, že oni za vás dělají právě to, co vy nesnášíte. A proč se vyplatí být s nimi za dobře? Navolávat schůzky kamarádovi nebo protivnému obchodníkovi je obrovský rozdíl. I když jsou určitě profesionálové, nevědomky se jim to může dostat do hlasu. Lidé z back officu a asistentky navíc bývají v centru dění, jsou na centrále, komunikují s ostatními odděleními a vědí o všem, co se v zákulisí děje. Pokud nechcete, aby vám tyto informace unikly, doporučujeme s těmito lidmi kamarádit.

Co je to vystavit fakturu či smlouvu, když vy přinesete uzavřený deal?

Pokud máte štěstí, že se o nic takového, jako jsou faktury a jejich splatnost, nemusíte starat, vše hodíte za hlavu a jdete lovit další klienty. Jedna věc je však klienta ulovit, mnohem těžší však mnohdy bývá z něj vydolovat peníze. Různé firmy mají různé doby splatnosti a neplatiči jsou samostatná kategorie. Tak se může stát, že vy sice uzavřete deal v září, ale daná firma jej proplatí až v prosinci. Najednou jste na konci měsíce místo splněného plánu v mínusu a ani nevíte proč. Mít spřízněnou duši na financích se proto vyplatí. Pokud budete spolu dobře vycházet a oni se nebudou bát zvednout telefon a zavolat vám, určitě si tuhle informaci nenechají pro sebe. Navíc se daleko lépe orientují v registrech neplatičů, pomohou vám ověřit nového klienta či poradí, jak vytvořit smlouvu a nastavit podmínky pro zahraniční klienty. To, co byste vy hledali na internetu několik hodin, oni mají za pár minut.

button registrace obchodnika transparent

Prodejci hmotného zboží se nevyhnou spolupráci s logistikou

V dnešní době technologií je většina objednávkových systémů řízena automaticky a hodně služeb je outsourcovaných, takže v běžném procesu si vystačíte s počítačem. Pokud však potřebujete poslat klientovi urgentní dodávku, rezervovat nestandardní množství produktu nebo vyřídit reklamaci bez zbytečného čekání, budete muset technologie obejít a požádat o pomoc logistiku. Vyjít vstříc se ovšem nedá všem a vězte, že pokud vy budete těmi, kdo se ke kolegům z logistiky vždy chová slušně, zastaví se na kus řeči a v případě zpožděné objednávky jim nebude hned nadávat a bonzovat nahoru, budete to právě vy, komu s úsměvem na tváři udělají ústupek.

Kamarádit s HR je základ přežití

Nejen kvůli tomu, že vám každý měsíc posílají výplatu, tu vám pošlou tak či tak. Jsou to lidé, kteří vám vybírají nové spolupracovníky do týmu, většinou také zastřešují různá školení a vzdělávací programy. I proto byste je měli mít rádi a oni vás. Neznamená to, že když se budete chovat jako kretén, nemáte nárok na školení nebo vám najdou šílené kolegy. Celá nepříjemná atmosféra se však přenese do vašeho pracovního vztahu. Tudíž na HR nebudou mít nejmenší vůli dělat pro vás to nejlepší, což by byla z dlouhodobého hlediska škoda. Myslete také na to, že právě HR může odhalit váš potenciál a vystřelit vás do výšin. Oni jsou totiž ti, kteří vás mohou poslat na zahraniční stáž, zapsat do talentového programu nebo nominovat pro rozhovor v BusinessAnimals.cz. A to už stojí za to 🙂

Jaké vztahy máte s ostatními odděleními vy?