27. Červenec 2015
Máte pocit, že v práci patřičně nedoceňují vaše kvality, a stále častěji přemýšlíte nad výpovědí? Co byste měli mít na paměti, než hodíte ručník do ringu? Zeptali jsme se HR specialistů, jak se dívají na uchazeče, kteří se rozhodují příliš impulsivně a jejichž životopisy pak personalistům přinášejí více otázek než odpovědí. Kdy z práce neodcházet?
1. Jste ve fázi, kdy za sebe příliš necháváte jednat emoce
Pokud se rozhodnete dát výpověď, nemělo by to být v návalu rozhořčení z jedné výměny názorů se šéfem. Takto důležité rozhodnutí by mělo vzniknout na základě racionální úvahy a po zvážení všech možností a dopadů, které na váš život bude tento krok mít. „Jednoduše řečeno, jak v práci, tak v životě se vyplácí nadhled, odstup, prospat se, odreagovat, chvíli zhluboka dýchat, pichlavý e-mail, kde jsme to kolegovi nebo šéfovi pěkně natřeli, uložit do konceptů, druhý den se totiž jeví celá situace třeba už trochu jinak,“ doporučuje zachovat si chladnou hlavu Milada Skalická, HR manažerka společnosti Kofola.
2. Odchodem ztratíte finanční jistotu
Odejít z práce ve chvíli, kdy nemáte zajištěno nové zaměstnání, a tudíž ani příjem, může být pro vás a vaše bankovní konto skutečným adrenalinovým zážitkem. Jiné to je ve chvíli, kdy máte na pár měsíců našetřeno a můžete se tak v relativním klidu věnovat lustrování pracovních portálů, hledání vašeho dream jobu nebo rozjíždění vlastního projektu. To potvrzuje i Jana Toningerová, HR manažerka ve společnosti Sanmina: „Pokud nás vyloženě netlačí závažné okolnosti, je nejvýhodnější si v první řadě najít novou práci a pak teprve přijít s výpovědí za svým šéfem.“
3. Připravujete se o možnost vyjednat si lepší podmínky ve stávající práci
Dáte-li výpověď, aniž byste si zkusili podmínky, které vám ve stávající práci nevyhovují, vylepšit, by byla opravdu škoda. „Velmi často je možné podmínky upravit, navýšit mzdu nebo se domluvit na nějakém kompromisním řešení,“ radí Jana Toningerová. Takovou praxi v České spořitelně popisuje i její HR Business Partner Hana Homulková: „Manažeři hledají spolu se zaměstnancem další možnosti jeho uplatnění a rozvoje ať už na stávající pracovní pozici (stáže, rotace, tréninky, mentoring či koučink), nebo mu pomáhají zprostředkovat ve spolupráci s HR i možnost přejít na jiný druh práce nebo do jiného útvaru.“
4. Na pracovním trhu jste cennější, pokud jste zaměstnaní, než když jste na úřadu práce
Jako zaměstnanec máte výrazně větší šanci, že vás osloví headhunteři se zajímavou nabídkou. Zároveň vaše pozice při vyjednávání o výši mzdy a dalších podmínkách v případné nové práci je nesrovnatelně pevnější, pokud můžete argumentovat svojí spokojeností s tím, co vám poskytuje váš současný zaměstnavatel.
5. Příliš „pestré“ CV HRisty nenadchne
Že personalisté u CV uchazečů-přelétavců zpozorní a třeba už i z tohoto důvodu dají přednost někomu jinému, je známá věc. „Pokud je profil na pozici vyhovující, personalista vás sice na pohovor pozve, ale dobře se připravte – potřebujete svůj dřívější odchod obhájit,“ říká Veronika Modravá, HR manažerka MoroSystems. Platí však taková „přísnost“ i u obchodních zástupců? Například v Kofole spíše ano, jak prozradila Milada Skalická: „Pouze výjimečně malinko přivřeme oko, rozhodně například nesmí mít v CV každý rok změnu zaměstnavatele či sortimentu.“
Pro některé naše čtenáře, kteří se třeba stále ještě trochu hledají, má optimističtější vzkaz Jana Toningerová: „Popravdě, myslím, že právě u obchodníků se to vlastně toleruje. Jasně že si toho personalista v CV také všimne, ale nemyslím, že by to byl důvod pro zamítnutí kandidáta.“ I v České spořitelně se sice nad „pestrými pracovními zkušenostmi“ HRisté pozastaví, ale při obsazování obchodních pozic to není podle slov Hany Homulkové primární kritérium. „Uvědomujeme si totiž, že lidé pracující na pozicích, kde musí plnit obchodní cíle, velmi snadno vyhoří kvůli vysokému tlaku, kterému jsou vystaveni,“ vysvětluje Hana Homulková.
6. Myslete na zadní vrátka – nerozcházejte se ve zlém
Pokud se přece jen rozhodnete dát výpověď, rozlučte se profesionálně a ve vší slušnosti. Nikdy nevíte, zda v budoucnu nenastane situace, kdy se budete chtít do firmy vrátit. Nehledě na to, že „reference od bývalého zaměstnavatele mohou velmi ovlivnit váš profesní život v budoucnu“, připomíná Jana Toningerová.
7. Poznejte sami sebe!
Možná si říkáte, kde je vlastně chyba, když letos už potřetí balíte svoje věci z pracovního stolu a loučíte se s kolegy, které jste ještě ani nestačili poznat. Tereza Pokorná, personalistka se zkušenostmi z CPL, v takové chvíli doporučuje: „Člověk by měl trošku poznat sám sebe. Jsou lidé, kteří nemohou pracovat v korporacích, protože jim tamní pravidla a procesy prostě nevyhovují. Pokud vyzkoušíte 5 prací u obrovského molochu a nesedne vám to ani jednou, tak tam prostě pošesté nelezte a zkuste to dělat jinak. Je potřeba si říct, co chci a co ne. Tomu zpravidla předchází nějaká zkušenost. Proto myslím, že není třeba mít špatný pocit, že jste si těch prací vyzkoušeli několik. Jen je třeba se pro příště poučit.“
Foto: the-peak.ca