Máte klientům vykat, nebo tykat? Co je lepší?

27. 1. 2015 +

Lifestyle

Je lepší držet si od klienta odstup a striktně trvat na formalitách, anebo jako projev důvěry a otevřenosti přistoupit na tykání? Přinášíme stručný návod, jak své klienty rozškatulkovat.

TV3

Novým klientům vykejte co nejdéle

Pokud za vámi přichází nový klient, anebo ho teprve lovíte, držte se striktně vykání. Působí to profesionálněji a neodvádíte pozornost od samotného byznysu. Navíc se tak lépe vyhnete neslušným návrhům opačného pohlaví.

Nebojte se ani odmítnout, pokud vám nový klient tykání nabídne na jedné z prvních schůzek. Se slušností mu sdělte, že si jeho nabídky na tykání vážíte, ale že ctíte pracovní etiku firmy, v níž pracujete, a kde si každý s klienty vyká. Případně se můžete odkázat i na špatnou zkušenost z minulosti. „Nezlobte si, ale tykání s klienty mi v minulosti přineslo spíše smůlu. Proto si raději s klienty držím ze začátku formálnější vztahy,“ můžete se nechat slyšet. Přičemž slovo „ze začátku“ je ve větě podstatné. Pokud klient opravdu touží po tykání, pochopí, že toho po čase tak jako tak může docílit.

Výjimku tvoří klienti, které jste ovšem potkali neformálně a začali s nimi spolupracovat až později. Může se stát, že na večírku vás kamarádka seznámí se svým kamarádem, který se po čase stane vaším klientem. Jestli jste si už kdysi potykali, zůstaňte u toho i nadále.

Tykání můžete přijmout u dlouhodobé spolupráce

Pokud s někým spolupracujete již na několikátém projektu a vše je v pořádku, není třeba se tykání bránit. Vždy je ale lepší, pokud to nabídne druhá strana. Obecně etika hovoří o tom, že tykání by měl nabízet člověk výše postavený (klient vám přináší peníze, proto ho berme jako toho výše postaveného). Tykání rovněž v mezilidské komunikaci může nabízet žena anebo osoba výrazně starší. Toho se držte. Pokud jste tedy třicetiletý obchodník, rozhodně se neptejte klientky téměř důchodového věku „co takhle si tykat, já jsem Karel.“ To by bylo vysoce nezdvořilé!

V čem je vykání lepší:

  • Klient s vámi bude v každém případě jednat zdvořile, i když bude sebevíc naštvaný, nikdy na vaši adresu neutrousí vulgární slovo
  • Omezíte snahu některých klientů, aby z vás tahali interní informace
  • Klienti budou méně smlouvat o ceně
  • Klienti se budou méně vymlouvat, proč nemůžou zaplatit včas, protože ve vás neucítí kamaráda/kamarádku, ale klienta, který na splnění závazku čeká
  • Protistrana méně nabyde dojmu, že s ní flirtujete
  • Vykání působí seriózněji a dělá z vás většího profesionála
  • Vyhnete se tomu, že vám klient bude vyprávět soukromé věci, jež vás nezajímají.

Několik málo výhod tykání:

  • Projevujete svou náklonnost a sympatie klientovi, dáváte najevo, že vám na něm záleží
  • Ukazujete, že pro vás je práce vlastně zábava a milujete čas strávený s klienty
  • Klienti se s vámi (většinou) cítí příjemněji
  • Na svou firmu pak často prozradí více informací
  • Je pravděpodobnější, že se z klienta po čase stane váš kamarád/kamarádka.

Jak to máte vy? Kdy se vám tykání/vykání osvědčilo a kdy vymstilo? Existují situace, kdy je tykání pro byznys lepší?

Text: Ivanna Benešová

Foto: Pinterest