Vozů na alternativní pohon je ve firemních flotilách zatím jen 2 %: Kraluje jim Škoda a Mercedes

22. Květen 2023

Bezemisní norma, která v  EU omezí prodej aut se spalovacími motory, se v březnu dočkala finálního schválení. Nově prodávaná auta tak budou muset mít od roku 2035 nulové emise oxidu uhličitého. To se dotkne i firemních flotil, na něž se ve svém reportu zaměřila společnost Imper, která poskytuje největší online databázi českých firem Merk. Jak se české společnosti připravují na dobu elektrickou a které značky aut s alternativním pohonem u nich vedou? 

Analýza společnosti Imper se zaměřila na české firmy, které ve svém vozovém parku mají zastoupeny vozy na alternativní pohon – ať ve formě čistě elektrických aut, vozů na CNG či LPG nebo hybridů.  

Z celkového počtu 2322 firem se nepřekvapivě největší část nachází v Praze – celkem 997 společností. Na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj (299) následovaný Středočeským (221) a Moravskoslezským (200). Ostatní kraje nepřesáhly podílem přes sto firem a na samotném konci žebříčku se umístil Karlovarský kraj s 29 společnostmi.  

hledáme obchodníka

Vozy s alternativním pohonem přitom nejsou jen výsadou firem s miliardovými obraty. Mezi společnostmi s obratem do pěti milionů má takovýto vůz 627 firem, u obratu nad 100 milionů jde pak o 451 firem. Přibližně polovina firem, která vlastní elektroauta, pak zaměstnává méně než 10 zaměstnanců. 

„Potvrzuje se, že elektroauta se stávají běžnou součástí firem. Svůj podíl na tom má i stávající daňové zvýhodnění včetně úlev na dani z příjmu u zaměstnanců, kteří využívají elektromobil pro pracovní i soukromé účely,“ dodává Tomáš Berger, CEO společnosti Imper.  

Škodu dohání Mercedes 

Z pohledu nejoblíbenějších značek osobních vozů s alternativním pohonem vede mezi českým firmami Škoda (608 vozů), na paty jí ale šlape jak Mercedes (493 vozů), tak i značka Audi (483 vozů) a BMW (398 vozů). Firemních aut značky Tesla pak na silnicích můžeme potkat hned 230. Zajímavý je i pohled do kategorie luxusních vozů, kde české firmy využívají hned 78 vozů Porsche, 19 značky Jaguar, dvě hybridní Ferrari a jedno Bentley. 

Vzhledem k tomu, že elektroauta se na českém trhu zatím stále zabydlují, tvoří většinu firemních flotil auta registrovaná v posledních třech letech. Raritou je pak nejstarší registrovaný elektrovůz v podobě legendárního Peugeotu 106 Electric, který byl vyroben v roce 1999.  

Vedou hybridy 

hledáme obchodníka

České firmy disponují celkem 1193 automobily na čistě elektrický pohon, na CNG jezdí 247 vozů. Velmi oblíbené jsou pak především hybridy. Kombinace benzínu a elektropohonu využívá 1374 vozů, variantu nafta a elektro pak 602 aut.  

Ve firemních parcích ale nalezneme také 290 elektrických motocyklů, 5 čtyřkolek a 42 elektrických nákladních automobilů – ty jsou však spíše výjimkou a v alternativních pohonech převládá hybridní varianta benzinu s CNG. 

Vozy využívající alternativní pohon – ať už jde o hybridy či auta na elektřinu, CNG či LPG pohon, si cestu do českých firem zatím hledají a momentálně je vlastní přibližně 2 % z celkového počtu 137 795 českých firem.

„České firmy stále sází především na hybridy, které mohou být vhodným kompromisem v případech, kdy čistě elektroauto například nenabízí požadovaný dojezd. Je pravděpodobné, že se zlepšujícími se kapacitami baterií bude v následujících letech podíl hybridů klesat,“ dodává Tomáš Berger. 

KrajPočet firem vlastnících elektroauto
Praha997
Jihočeský kraj50
Jihomoravský299
Karlovarský29
Vysočina43
Královéhradecký78
Liberecký47
Moravskoslezský200
Olomoucký65
Pardubický54
Plzeňský91
Středočeský221
Ústecký77
Zlínský71
Celkem2322

© 2024 imper.cz