Veronika Hrůzková: „Tištěným médiím neodzvonilo ani v éře onlinu. Print dělá 50 % obratu MontyRich“

27. 8. 2015 +

Rozhovory

Obchodní příležitost v magazínu MontyRich objevila rodačka z Frýdku-Místku na stránkách Business Animals. „Zaujal mě především inzerát. Jaký je to obor, jsem příliš neřešila,“ směje se Veronika, která si tímto před 10 měsíci začala budovat kariéru v obchodě s novými médii. Čím ji mediální trh překvapil? Co klientům nabízí? Jaké to je, prodávat produkt ve chvíli, kdy vlastně fyzicky ještě neexistuje? Proč je MontyRich tak alergický na množství inzerce v časopisech? A vyplácí se jim vůbec tento přístup? To všechno jsme stihli probrat během jedné ranní kávy.

veronika1

  • Veronika Hrůzková, 28 let
  • Společnost: MontyRich
  • Pozice: Obchodní zástupce

Verčo, MontyRich existuje jako onlinový magazín od roku 2011 a letos jste přišli i s jeho tištěnou verzí. Jak se to projevilo v číslech?

V onlinu jsme aktuálně na 50 000 unikátních uživatelích měsíčně a tištěný MontyRich vychází v nákladu 3 000 kusů. Jsem ale ráda, že ses na to zeptala hned zkraje, protože se často setkáváme s dotazy, jak ta čísla plánujeme navyšovat. My se přitom nikdy nechtěli srovnávat s weby typu iDnes.cz a hnát návštěvnost. Jsme tematicky vyprofilovaný web pro určitou skupinu lidí, která má stejné zájmy a podobné nahlížení na svět. Kdybychom chtěli rychle nahnat 100 000 návštěvníků měsíčně, utrpěl by obsah.

Čísla nehoníme. Nemáme ambice být časopisem, který leží v čekárnách

V médiích ale na klienty hodně působí čísla.

Jak na které. Někdo chce oslovit masy, ale jiný naopak ocení, že náklad je omezený a zásah na cílovou skupinu o to přesnější. A i tohle můžeš na schůzce dobře prezentovat v číslech. Je pravda, že jsme v tom docela odlišní, což se mi potvrdilo na pár schůzkách, kam jsme byli klientem pozváni z víc časopisů. Pamatuju si prezentaci jedné obchodnice, při které jsem většinu času ani nerozuměla, o čem mluví. A to jsme ze stejného oboru! Člověk zauvažuje nad tím, jací lidé v médiích pracují. Na druhou stranu, každému funguje něco jiného. U mě to vždycky bylo normální posezení – jako teď – u kafe…

Jak je to poměrově z hlediska obratu. Kolik tvoří online a kolik print?

Je to půl napůl. Musím říct, že ač nás od toho spousta lidí odrazovala a oslovované firmy nám dávaly měsíc, maximálně dva (smích), tištěný MontyRich nakonec začal válcovat web. Záleží samozřejmě, jestli se bavíš se starším, nebo vyloženě mladým člověkem, ale spousta lidí pořád nedá na tištěný časopis dopustit. Vždycky žasnu, jak si osahají, že to je kvalitní papír, přičichnou k němu…

Časopis má omezený počet stran inzerce, který nechcete navyšovat. 

Máš pravdu, počet stran určených pro inzerci jsme omezili na pět. Souvisí to s naší strategií přinášet kvalitní obsah kvalitním lidem. Když už v obsahu někoho představujeme jako partnera, a teď je jedno, jestli jde o bannery na webu, reklamu v tištěném časopise, nebo expertní článek, chceme, aby byl pořádně vidět. Proto neděláme žádné čtvrtečky nebo osminy stránek, ale opravdu celostrany, kde bude sdělení jasně vidět. Navíc se snažíme firmám zaručit exkluzivitu.

Nepřicházíte tím zbytečně o zisk?  

Nemyslím si, že bychom tím přicházeli o zisk, minimálně do budoucna ne, jelikož si tím získáváme nové a nové předplatitele a stejně tak firmy to ocení. Pro nás je lepší mít jednoho stabilního partnera, který je ochoten do kvalitní propagace investovat v řádech stovek tisíc, než se honit po stovkách klientů a prodávat jim last minute za pár korun. Utrpěl by tím čtenář, ta firma a v konečném součtu i my.

veronika3
Přes týden je Veronika nekompomisní obchodnicí, o víkend mizí na koně do rodného Frýdku-Místku.

Čtenáři tištěného MontyRich jsou ředitelé a CEOs, web čte střední vyšší třída

Zmínilas čtenáře – kdo to vlastně je? Skutečně vás čte elitní cílovka, jak říkáte, nebo takoví ti věční wannabies?

U printu ti řeknu přesně, kdo je čtenář, protože výtisky přímo distribuujeme fyzicky do firem – máme na to poslíčka, který donáší MontyRich přímo šéfovi na stůl. Pokud tedy projde přes asistentku. (smích) Tam jsou to skutečně majitelé firem, jednatelé, finanční či obchodní ředitelé, podnikatelé. Lidé, kteří mají rozhodovací pravomoci. U webu už to lze odhadnout méně, ale díky feedbacku máme představu. Jsou to hodně podnikatelé, lidé z finanční sféry, taková střední vyšší třída. Samozřejmě, nevyhneme se ani věčným snílkům a hltačům osobního rozvoje, ale není to jen o nich.

Ty sama jsi s obchodem přišla do styku kdy?

Ve 21 letech, kdy jsem se vrátila z Anglie a ve Frýdku-Místku hledala, co dělat. Finanční poradenství, které jsem tehdy dělala, mě úplně neoslovilo, ale bavila mě ta svoboda, která s oborem přichází. Navíc se potkáváš se zajímavými lidmi, řešíš jejich potřeby a ovlivníš výši svého výdělku. Následně jsem působila jako školitel dealer automobile v Allianz, ale čím dál víc mi docházelo, že jestli to mám v obchodě někam dotáhnout, musím se naplno ztotožnit s produktem.

Takže když jsi hledala další kariérní směr, šla jsi už po něčem určitém.

To právě ne. Mě tehdy na stránkách BusinessAnimals.cz zaujal inzerát MontyRich hlavně proto, že byl krátký. Pár hesel a na konci věta „neposílejte životopis, prodejte se textem“ – tak jsem měla jasno! (smích) Jestli mám být upřímná, vůbec jsem nevěděla, do čeho jdu, zjišťovala jsem to za chodu. Zakladatel MontyRich Milan Charvát, který mě tehdy přijímal, v tu chvíli připravoval tištěné médium a to bylo něco úplně nového.

My známe Milana jako hodně cílevědomého člověka a obchodníka. Jaký je jako šéf?

Stejný. Musím říct, že jsem lepší školu obchodu nemohla dostat. Nejen z hlediska obchodničiny, ale naučil mě hlavně jít si za svým cílem a neodchylovat se. Představ si to jako dálnici, prostě se držíš určitým tempem na hlavní cestě a nesjíždíš ani nekličkuješ po okreskách, což my ženy máme občas ve zvyku. Takže oceňuju mužský pohled. Ono se zdá, že má Milan ostré lokty, ale je to obrovský držák vize – a to je nutné u každého nového projektu.

veronika2
Verča s námi zavzpomínala i na krušné začátky. Prý ji ale naučily trpělivosti.

Začátky byly krušné. Ze 200–300 telefonátů vyšly třeba dvě schůzky

Tak teď mi schválně řekni, jak se ti jako naprostému nováčkovi v mediálním segmentu prodával produkt, který v tu dobu vlastně neexistoval?

Když to mám vzít hodně ve stručnosti, tak jsem byla rychle zaškolena a pak už mi jen Milan řekl „volej“ a já volala, aniž bych ze začátku přesně věděla, co vlastně říkat. Vezmi si, že třeba z 200 nebo 300 telefonátů jsem měla jen dvě schůzky. Zpětně to beru jako obrovskou výhodu, protože člověk nemá čas zabývat se detaily. Vůbec mě nenapadlo, že by ten produkt nefungoval.

Vím o tobě, že stavíš obchodní tým. Jak to u vás aktuálně vypadá?

Fungujeme s kolegyní Bárou ve dvou. Já oslovuji vybrané firmy, které se hodí do některé z našich sekcí, ať už je to podnikání, lifestyle, investice, nebo bydlení. Ona se věnuje mediálním agenturám jako prostředníkovi v zadávání inzerce. Potenciál však těžko zvládneme vyčerpat ve dvou, takže hledáme nového člověka do týmu. Někoho, koho nemusíme vodit za ručičku, kdo rychle pochopí vizi firmy i způsob, jak dělat obchod co nejefektivněji. Rozhodně by to měl být někdo s proaktivním přístupem, inovativním myšlením a zdravou ochotou riskovat.