Veronika Fiamová: „Ve 20 si obchodem vydělávám víc než většina mých vrstevníků“

23. Listopad 2015

Obchod má jednu úžasnou vlastnost – vítá všechny bez předsudků. Může vám být, kolik chce, můžete mít minimum zkušeností, ale jediné, na čem skutečně záleží, jsou vaše výsledky. Pokud jste motivovaní a dokážete se zapřít, můžete mít stejně jako Veronika Fiamová z 4Life Direct, benjamínek v rámci rozhovorů na BusinessAnimals.cz, slibně rozjetou kariéru v salesu. Jaké to je pro mladou holku prodávat pojištění po telefonu, proč to není práce pro každého a jak se stala ještě ve zkušebce zaměstnancem měsíce?

veronika1u

[leads_ id=“84316″]

Veroniko, jak se stane, že tak mladá holka jako ty dělá v salesu?

Stane se to tak nějak přirozeně. (smích) Po skončení střední jsem se poohlížela po práci a asi jako spousta dalších jsem si vlastně nebyla jistá, jak by taková práce pro mě měla vypadat. Škola ti dá základy teorie, ale bytostně chybí praxe. Jasně, měla jsem nějaké brigády a člověk pochytí základy administrativy, gastronomie nebo prodeje, ale vybrat si opravdový směr, alespoň pro začátek, to je fakt oříšek.

Chtěla jsem být s lidmi a dělat něco akčního. Obchod se jevil jako vynikající start

Ty ses s tímto rozhodovacím „oříškem“ popasovala jak? Byl obchod jasná volba?

Podle mě jen pár vyvolených má v mém věku to štěstí, že ví přesně, co chtějí dělat. Ony si to starší generace tolik neuvědomují, ale otevřené možnosti nejsou taková výhra. Nevíš, tápeš a zkoušíš. Konkurence je drsná. Podle mě to chce kuráž, rozhodnout se pro jednu věc a jít si za ní. U mě bylo jasné, že chci být s lidmi a chci dělat něco akčního. Obchod se jevil jako vynikající start.

Rozhodla ses pro prodej pojištění po telefonu, což je jedna z těžších disciplín. Proč sis vybrala 4Life Direct?

Má kritéria byla docela široká – věděla jsem zhruba, co chci dělat, ale rozhodovala jsem se pocitově. A pohovor s 4Life Direct byl jiný v tom, že místo postupu jak přes kopírák mi nastínili možnosti rozvoje a kam se můžu za rok vypracovat. Na to jsem samozřejmě slyšela nejvíc, ale budu i praktická – líbil se mi fakt, že firma sídlí v samém centru naproti obchoďáku Palladium, kde jezdí metro a tramvaje, a tudíž doprava do práce je poměrně snadná i pro mě jako mimopražskou. No a pak jsme tu prostě dobrá parta, líbí se mi, že i manažeři se k nám chovají spíš jako k rodině než k zaměstnancům. Korporát a striktní pravidla bych nedala.
veronika4up

Hned druhý měsíc jsem byla vyhlášena zaměstnankyní měsíce

Pro firmu pracuješ něco přes rok. Jak těžké to bylo v začátcích? Co všechno ses musela naučit – nebo spíš odnaučit?

Ze začátku je to jako v každé takové práci hlavně o zaškolení na produkt – já měla teda poměrně štěstí v tom, že jsme ještě do nedávna prodávali jen jeden druh pojištění, v tom jsem to měla lehčí. První dny byly o nasávání informací, ale nejen o produktu, ale takových těch každodenních. Jelikož jsem předtím znala jen školní prostředí, byly pro mě nové i věci, které jiným lidem přijdou automatické, jako chod kanceláře, firemní kultura, papírování…

Co sales dovednosti? Jak ses poprala s prodejní částí práce?

Jak jsem říkala, fakt zásadní bylo proškolení produktových znalostí včetně legislativních nároků. Co se týče obchodních skills, tam je to kontinuální proces a troufám si říci, že já jsem hodně na začátku. Obchod po telefonu má svá specifika a finanční produkty zejména. Osvědčilo se mi mluvit spisovně a srozumitelně, ale zároveň tak, abych zněla přirozeně. Konverzaci vedu lidsky, ale přece jen pracuji v obchodu, takže mám neustále na mysli cíl hovoru a používám takové argumenty, které jej podpoří.

Musela ses o sobě naučit spoustu věcí, které ti škola nedala…

To každopádně. Co jsem třeba netušila, je, jak moc jsem soutěživá. Ve škole se moc nenosí být nejlepší, takže tohle byl velký obrat. Neznala jsem, jaký je to adrenalin a skvělý pocit, když v něčem dosáhneš nejlepšího výsledku – to jsem zažila hned druhý měsíc po nástupu, kdy jsem byla vyhlášena dle našeho Recognition programu zaměstnancem měsíce. Beru to jako ochutnávku, co mi může sales dát, a neustále vstřebávám zkušenosti zkušenějších kolegů, chodím na angličtinu a snažím se na sobě pracovat.

veronika2up

Baví mě dělat pro mladou firmu, kde reálně vidím možnost kariérního postupu

Ty prodáváš rizikové životní pojištění, což není úplně téma pro mladé lidi. Jak ses s tím popasovala?

Ono jde vlastně o velmi jednoduchý produkt, takže i já, pojišťovnictvím nepolíbená, jsem se zorientovala během týdne. Jedná se o rizikové životní pojištění, které díky výsadnímu zastoupení pojišťovny Red Sands nabízíme v podobě, která by měla reflektovat potřeby a možnosti české populace. Jinými slovy – jde o to, že pokud dotyčný zemře, zajistí mu pojištění finanční hotovost pro jeho nejbližší.

Takže se s lidmi bavíš o smrti?

Do jisté míry, ale samozřejmě ne takhle přímo. Tohle bylo od začátku nejtěžší – najít správnou cestu, jak lidem říci o výhodách pojištění na jejich vlastní smrt. O tom se nikdo bavit nechce. Díky proškolení ale dnes sama vidím, že to je jen o přístupu – působit přirozeně a být empatická k citlivosti tohoto tématu. Jsme jenom lidi a nikoho z nás smrt nemine, ale právě s pojištěním může mít daný člověk „klidné spaní“. Mně se osvědčilo zmínit rodinu, které to pomůže. Každá matka slyší na to, když může zajistit své děti, takže z nepříjemného tématu uděláš příjemné a pak už se s tím člověkem bavíš normálně.

Přece jen to ale není easy.

Já vím, na co narážíš. Jestli to není moc seriózní téma a jak mě práce může bavit. Ale musím fakt říct, že tě to prostě strhne. Zaprvé jakmile se „dostaneš“ do produktu, otevře se ti nový svět a získáš znalosti, sebevědomí. Vůbec ta snaha být nejlepší je to, co mě na obchodu nejvíc baví. Jasně, ne vždy se daří, ale každý den je něčím jiný, pořád se učíš a ta atmosféra v týmu tě neuvěřitelně nabije. Já mám třeba  své „dvojče“, kolegyni, která, i když mám nepříjemný hovor, je vždycky připravena s nějakou hláškou, a já se musím smát. Skvěle si provětrám hlavu taky na pole dance – sport vřele doporučuju.

Zmínila jsi Recognition program a že mezi sebou soutěžíte. Jak u vás vůbec funguje obchodní oddělení?

Jak už jsem říkala, děláme hlavně prodej po telefonu. Nejsme ale klasické call centrum. Spíš bych nás popsala jako mladou firmu s rodinnou atmosférou, takový rozvinutější startup. Na českém trhu jsme totiž teprve rok, ale 4Life Direct má pobočky v Polsku, Maďarsku a na Slovensku a vedení v Londýně.

Ta mezinárodnost a dravost se promítá i do práce obchodního týmu, kde neustále soutěžíme o nejlepší výkony. Je skvělé vyhrávat různé vouchery či drinky, ale víc mě potěší, že se posunuju v sales. Mým vzorem je jeden náš londýnský kolega, který začínal v oddělení korespondence v Polsku a dneska, po 10 letech, má jako jeden z ředitelů na starost Business Development.

veronika3up

V obchodě si nevyděláváš podle věku či zkušeností, ale podle výsledků

Zajímá mě, jak dobře jsou u vás obchodníci placeni. Na kolik si ve 4Life Direct přijdeš?

My jsme jiní a hodně friendly v tom, že nováčci u nás mají první 3 měsíce specifický systém hodnocení – je mírnější a motivační. Je to proto, že se nám osvědčilo brát do firmy aktivní studenty, kteří třeba nemají sales zkušenosti, ale mají drive. Podle výsledků se v prvních 3 měsících kvalifikuješ do jedné ze 3 kategorií, podle které se určuje výše tvého základního platu a prémií.

Konkrétně se bavíme o jakých číslech?

Nováčci si mohou odnést 30 000 hrubého, a pokud vím, u seniorního obchodníka se bavíme o částce kolem 40 000. Mimochodem to byl jeden z důvodů, proč jsem do 4Life Directu nastoupila. Nevyděláváš si tady podle zkušeností, ale opravdu podle výsledků.

Co ti zkušenost z obchodu dala do života a jaké výhody si myslíš, že máš, oproti svým vrstevníkům?

To zase těžko soudit, mám kolem sebe jen úzký okruh přátel a spolužáků, ale určitě chci vypíchnout finanční nezávislost. Tu jsem vždycky chtěla a nenapadlo mě, že si ji zařídím tak brzo po škole. Dále jsem si sama našla místo mimo rodné město a uspěla jsem. To myslím pro začátek není úplně málo.

Chcete si přivydělávat při škole a získat náskok na trhu práce? Buďte úspěšní a finančně nezávislí už při studiu – 4Life Direct hledá další šikovné lidi!

[leads_ id=“84316″]

Foto: Igor Bondar

© 2024 imper.cz