Úspěšná schůzka? Chovejte se podle etikety a zazáříte!

25. Únor 2014

Plánujete obchodní schůzku, na které Vám opravdu záleží, a chcete, aby dopadla co nejlépe? Přemýšlíte nad tématy, která budete s Vaším obchodním partnerem probírat, připravujete prezentace a podklady, které by ho mohly zaujmout? Nezapomeňte ale na to, že 97 % úspěchu Vaší obchodní schůzky neovlivní Vaše racionální argumenty, ale to, jak se budete chovat, jak budete vypadat a také to, kde se sejdete.

ZUK4d0713_schuzka

„Etiketa znamená, že se chováme o něco lépe, než je absolutně nutné.“

Vyzkoušejte leady

Will Cupy

 Nepodceňte první dojem

 „Slušnost je vrozená, ale zdvořilosti se musíme naučit.“ – Guth-Jarkovský

 Obzvláště pokud se jedná o setkání s cizím člověkem, se kterým jste ještě obchodní schůzku neměli, je nesmírně důležitý první dojem. Ten totiž může ovlivnit průběh celé schůzky. Vzbudíte-li u druhé strany kladný první dojem, můžete si být jisti, že se schůzka bude odvíjet v příznivém duchu.

Zvolte správné oblečení

 To, v čem na schůzku přijdete, zaujme Vašeho obchodního partnera na první dojem. I když výběr vhodného oblečení závisí na typu obchodního partnera, v žádném případě byste neměli přijít jen v košili s krátkým rukávem, v košili ve svetru nebo v teniskách. Stejně tak není vhodné přijít jen v košili, vždy byste měli zvolit alespoň lehké sako, které můžete následně svléci. Nutností však již není kravata. Na oficiální schůzky mohou muži zvolit smoking, černý nebo šedý oblek. Pamatujte však na to, že po šesté hodině večerní se šedý oblek nenosí. Ženy by pak neměly odkrývat ramena a k sukni by vždy měly mít silonky.

 Vyberte vhodné místo

 Obchodní schůzka může proběhnout buď v kanceláři, nebo v restauraci. Zvolíte-li kancelář, dbejte na to, aby se v ní obchodní partner cítil dobře, nabídněte mu občerstvení alespoň ve formě kávy či nápoje a dopřejte mu dostatek osobního prostoru. Při výběru restaurace volte takovou, která má úroveň odpovídající obchodnímu jednání, nebudete tam rušeni nadměrným hlukem, a která vám poskytne kreativní prostředí. Ať už se s Vaším obchodním partnerem sejdete v kanceláři, nebo v restauraci, nikdy ho nenechte čekat a přijďte na schůzku včas.

Domluvte si konzultaci

 piknik-marketa-a-michal-02

 Neodmítejte alkohol ani jídlo

 Pokud jste Vy i Váš obchodní partner přijeli na schůzku autem, je zřejmé, že se oba vyhnete konzumaci alkoholu. Při většině obchodních jednání je však typický alespoň přípitek. I když pít nechcete, skleničku nikdy neodmítejte – stačí, když si připijete symbolicky. Stejně tak byste neměli odmítat ani další nabídky, které v průběhu schůzky dostanete.

 Auto dotváří image

 Pokud se vydáváte na schůzku autem, měli byste o jeho vzhled dbát stejně jako o ten svůj. Vzhled Vašeho vozu totiž hraje stejnou roli, jako vzhled Vás samotných. Obzvláště u mužů pak může být právě automobil prvním tématem, kterým zahájí své obchodní jednání, čímž se prolomí ledy a schůzka pak probíhá nenásilně a za příjemnějších podmínek.

 „Chování je zrcadlo, v němž každý ukazuje svou podobu.“ Johan Wolfgang von Goethe

 Chcete-li být při Vašem obchodním jednání úspěšní, dodržujte pokaždé výše uvedená pravidla. Nezapomeňte samozřejmě ani na hygienu, upravený vzhled, svěží dech a lehkou vůni parfému, slušné vystupování a pevný stisk ruky. Byť se Vám to může zdát jako maličkost nebo naprosto iracionální, jsou to věci, které mají na úspěch Vaší schůzky velký vliv.

 

© 2024 imper.cz