S těmito typy obchodníků jsem se za 10 let v salesu potkala. Poznáváte se?

10. Červenec 2018

V obchodě už jsem přes 10 let v blízkosti tohoto specifického lidského druhu, ať už z pozice „šéfa“, kolegy,kamaráda či pozorovatele. Určití jednotlivci se sobě nápadně podobají, tak jsem se rozhodla sepsat můj subjektivní pohled. Pro pobavení i uvědomění. Najdete (se) tam? 🙂

1) Hvězdy na první pohled

Jejich hlavním znakem je velmi dobrý první dojem. Nejen, že mají skvělou image ale i říkají přesně to, co chcete slyšet. V kolektivu jsou oblíbení a ve skrytu duše ostatními nenávidění. Na to, jak málo aktivit dělají, mají docela kliku! Časem však první dojem vyprchá, skvělé výsledky se nedostavují a tento obchodníček fluktuuje dělat „parádu“ o dům dál.

2) Lidé, co dělají obchod „omylem“

Nikam jinam je nevzali, tak dělají obchod, protože tam berou přece každýho!
Jsou to ortodoxní „falešní začátečníci“. I když je v každé firmě učí vše od základu pořád dokola – jak telefonovat, jak vzbudit potřebu, jak naslouchat, closingovat atd., tak se to nechytají. I když vše co dělají, vypadá přibližně opravdu tak, jak má,  jejich snažení výsledky nepřináší. Zkrátka, když dva dělají totéž, není to totéž.
Tuto skupinu nazýváme též – „obráběči kontaktů.“ A občas jim z toho kvanta aktivit nečekaně něco vypadne! 🙂 A pak, že obchod není hlavně statistika!

hledáme obchodníka

3) Jdu vydělat obchodem na svoje dluhy

Velká skupina lidí. Říká se, že nejlepší obchodníci jsou ti, kteří mají dluhy, protože musí makat a mají vnitřní motivaci. Já bych byla opatrnější, protože to, co je bohužel žene, je strach a ten nebývá úplně správným motorem. Z mé zkušenosti tito lidí uzavírají obchody na sílu s velkým tlakem na klienta, a to nikdy nevěstí dobrotu.
Ale může být! Když jsou správně řízení nebo jsou sami vědomí – jsou skvělou inspirací pro okolí.

4) Správňáci

Sympoši od pohledu, i bez zlatých obřích hodinek. Tahle skupina má klienta na prvním místě a celková spokojenost je pro ně úspěch. Mají rádi lidi a i proto se stali obchodníky, baví je ten životní styl. Umí máknout, když je potřeba – ví, že měsíc jednou za čas končí a umí si své síly rozprostřít tak, aby průběžně uzavírali dealy, ctí obchodní (i svoje) cykly :-). Jejich výdělky patří k nejstabilnějším.

5) Střelci

Narozdíl od „správňáků“ je tento typ svými výkony nestabilní. Zato, když už se mu něco povede – je to velká řacha! Hledá nové, neprošlapané cesty, jde radši obchodovat přes organizace, než jednotlivce. Má kolem sebe širokou síť vlivných lidí a umí ji využívat. Občas se taky stane, že střelí vedle, ale kdo nic nedělá, nic nepo… že?:-)

6) Odborníci

Klientovi moc nenaslouchají – více mluví oni sami. Občas tak vášnivě, že se i zapomenou klienta zeptat na konci schůzky na objednávku. Znají svoje téma prostě dokonale a díky tomu klienti sami klepou na dveře. Tato skupina nemá tak skvělé obchodní dovednosti – přesto přes ni plyne nejvíce osobních doporučení.
Doporučuji být o pár kroků ve vašich oborech napřed, vzdělávání se vždy vyplatí.

7) Úspěšné „obchodničky“ – ženy

Pánové mají dojem, že dámám se v obchodě daří samo. Že stačí úsměv, nožka přes nožku a deal je tady. To je samozřejmě velký omyl! Aby žena v obchodě uspěla – musí být především sama sebou a musí ji to bavit. Ty opravdu úspěšné, co znám, jsou tak trochu i psycholožky – vztahové, empatické, vedoucí oboustranně příjemnou diskuzi, při které se nebojí pokládat přímé otázky. A protože je obchod spíše v mužské vnitřní energii (výkon. atd), tak si tyto ženy v osobním životě umí tuto roli přirozeně balancovat.

8) Béčka

Mají nakročeno, posunují svou laťku neustále dopředu, ale pořád nejsou tam, kde by chtěli být. Trošku je to frustruje ale nevzdávají se. Manažeři obchodních týmů se paradoxně věnují raději skupině C a D, protože Béčka už to nějak zvládnou! Ale co kdybyste se pověnovali hlavně jim? Mají největší potenciál stát se A a dvě áčka jsou pořád lepší, než 6 céček! Což? 🙂

9) Vataři

Tihle lidi mají mnohdy prazvláštní „boční“ příjem, na který se vlastně bojíte zeptat.
Vydělávají podprůměrně ale chodí na stejně drahé obědy jako vy.
Obchod je jakože „udržuje ve formě“. Jsou to takový obchodničtí „mafoši“.

 

Znáte ještě nějaké další skupinky? 🙂 Sem s nimi!

© 2024 imper.cz