24. Květen 2016
Doba jde kupředu a s tím spojená neustálá fluktuace trendů může zapříčinit, že to, co fungovalo před rokem, je už dneska pasé. Pokrok vám může buď zlomit krk, nebo ho můžete přijmout jako přirozený vývoj a vyždímat z něj maximum. Zjistili jsme od jedniček v oboru, co je nového a jak se jim daří být neustále v kurzu. V čem se liší prodej nemovitostí v roce 2016 od roku 2015 a jak makléři drží krok? Čtěte, ať nezaspíte dobu.
1. Cesta na vlastní pěst podle cenové mapy
Klienti na realitní kanceláře poněkud zanevřeli. Proto se vydávají inzerovat na trh sami. Tento trend je v roce 2016, na rozdíl od roku 2015, stále častější. „Cítíme, že klienti letos preferují prodej na vlastní pěst. Pokud totiž rozumně stanoví cenu, není problém najít zájemce. Na trhu je velká poptávka, kupec se tedy nehledá složitě,“ popisuje Aneta Sobotková z ALVA REAL.
Ale většina lidí nemá za přítele realitního makléře nebo pracovníka katastru nemovitostí, kterého by se mohli zeptat, jak správně stanovit cenu. Proto přijdou o peníze tím, že prodají rychle za nízkou cenu nebo neprodají vůbec, protože je cena neúměrně vysoká. Avšak pokud je dům na trhu víc jak půl roku a jeho cena stále klesá, kupující si rádi počkají, až majitel ještě sleví. Cenové mapy lžou a řídit se jimi vás zavede do slepé uličky. Revoluce je způsobena negativními zkušenostmi. „Jistě že mnozí pronájem či prodej nemovitosti sami zvládnou, ale stále se objevují případy, kdy tahle činnost na vlastní pěst způsobila, že majitel nemovitosti při prodeji nezískal maximální možnou cenu či dokonce naletěl a přišel o své peníze či dokonce nemovitost. Jedná se o stejné riziko, jako byste se rozhodli opravit auto bez opraváře či se pokusili vyčistit komín bez kominíka. Nutno ale podotknout, že situace se stále zlepšuje, byť velmi pomalu.“
2. Home staging: Prodáváte dojem
Trend pocházející ze Spojených států nabízejí realitní kanceláře čím dál častěji i u nás v Evropě. Řeč je o tzv. home stagingu. Pro klienty je to finančně nenáročné a i přesto tato metoda slibuje zázraky. Home stager si musí vystačit pouze s tím, co má majitel nemovitosti k dispozici. Tyto věci následně uspořádá a nafotí tak, aby byly pokoje zařízeny neutrálně, zároveň však atraktivně. Než k tomuto dojde, předchází zhruba dvouhodinová konzultace. Pokud takového odborníka v realitní kanceláři ještě nemáte, rozhoďte sítě co nejdříve. Ale pozor! Nenajímáte designéra! Chcete byt nebo dům prodat a ne docílit toho, aby se v něm současný majitel cítil co nejútulněji.
Přečtěte si také: Jak uchopit prodej abstraktních (nehmotných) produktů
3. Zachytit se na sociálních sítích
Obsah vládne internetu a není to výjimkou ani v oboru realit. Makléři zdokonalují weby, píší blogy a vymýšlí stále modernější způsoby toho, jak zaujmout. Brožury a letáky začínají být mrtvým prvkem. Lepší je využít potenciál internetu.
Sdílení zkušeností s širokou veřejností nebo začínajícími makléři taky slibuje úspěch. Nezbytné je i podchytit kontakt s klienty na sociálních sítích. Dospívající, pro které je přirozené brázdit internetem, možná teď nejsou zákazníky, ale v budoucnu budou. Proto je rozumné dostat se do povědomí už teď. Doporučení jsou důležitá, ale pokrývat sociální sítě jako Facebook nebo Twitter se stává pro přežití na trhu, stejně jako v jiných oborech, stěžejní. Aneta Sobotková z ALVA REAL už způsob jak zůstat v sedle našla: „Stále je nejdůležitější vztah s klientem. Komunikujeme tedy s lidmi na Facebooku, LindkeInu i Twitteru a píšeme pravidelné články na náš blog. Je potřeba následovat aktuální trendy a být vidět na sociálních sítích.“
4. Učit se, učit se, učit se
V oboru realitního makléřství je třeba nepolevit a neustále se vzdělávat. Rychle se měnící trendy a svižné tempo doby může zapříčinit, že vás převálcuje mladší a dravější kolega. Přesto, nebo snad právě proto, že jste v branži noví a máte štěstí začátečníka nebo se teprve rozkoukáváte a říkáte si, že to chce čas, investujte do vzdělání. Jeďte něco zjistit od úspěšných kolegů na týdenní kurz, běžte si pro fungující strategii na víkendový seminář, nakupte si makléřské knihy a čtěte je stále dokola, dokud obsah nedostanete pod kůži. „Nejdál vás posune kombinace praxe se sebevzděláváním. Mně se osvědčila třeba kniha 100 zlatých pravidel úspěšného manažera, tu jsem četl asi 4krát. Ale hlavně získat sebejistotu a vhled do oboru a ten je v našem oboru klíčový,“ doporučuje Martin Grecman z Archer Reality.
Internet přímo vybízí ke sběru podstatných informací. Různé online kurzy absolvujete z pohodlí vlastního domova, a to i zdarma. I když jste osamělý vlk, doporučujeme stát se součástí větší komunity (například Asociace makléřů). Sdílejte, čerpejte, předávejte, bavte se.
Přečtěte si také: 4 trendy ve světě pojišťovnictví
5. 3D frčí nejen v kině
Nejnovějším a nejúčinnějším trendem dnešní doby jsou 3D prohlídky. „Pomalu ale jistě začíná být video prohlídka naprostá samozřejmost pro kvalitní prezentaci nemovitosti. Světové, ale i evropské, slovenské a samozřejmě i české inzertní servery již umožňují vkládání video prohlídek do inzerce. To je jasný signál, kam se bude realitní trh v tomto směru vyvíjet. A pokud nabízená nemovitost má kvalitní video prohlídku, zvyšuje se tím reálnost prodeje za nejvyšší možnou cenu,“ vysvětluje Tomáš Kučera, úspěšný makléř a autor kurzu Chytrý makléř a dalších vzdělávacích materiálů.
Pro klienty je to časově úsporné a pohodlné. Pro vás, jako provozovatele realitní kanceláře, je to naopak trošku složitější. Je potřeba pořídit kvalitní fotoaparát a stativ. Pak už záleží na té které nemovitosti, ale nabrání 3D materiálu z jednoho pokoje se pohybuje okolo 10 minut. Následné zpracování by nemělo zabrat více než pár dnů. Čím kvalitnější materiál na webu, tím větší prodeje. „Podobný boom zažil realitní trh před několika lety, kdy přišla digitální fotografie. Do té doby, byť se to zdá dnes neuvěřitelné, se prodávali nemovitosti bez fotografií. Tehdy připadalo lidem zvláštní, proč by měla být v inzerci fotodokumentace. Paradoxně dnes některým realitním makléřům připadá zvláštní, proč by měly být u nemovitostí videa,“ doplňuje Tomáš Kučera.