TRENDY: Budou makléři brzy nepotřební? Portál iRealitka.cz mění způsob prodeje nemovitostí

8. 11. 2015 +

Aktuálně

Trh s nemovitostmi v Česku je stále zkostnatělý a trpí několika úskalími, o kterých jsme psali v článku a bavili jsme se v nesčetných rozhovorech. Proto nás zajímá každá novinka nebo vybočení z nastaveného řádu. Naposledy nás zaujal projekt iRealitka.cz – internetová realitní kancelář, která si dává za cíl ztransparentnit proces prodeje a nákupu nemovitostí a poskytovat kvalitní makléřské služby za zlomek ceny, kterou by klienti zaplatili kamenné realitní kanceláři. Má šanci na úspěch?

 

 

reality

Internetová realitka – spojuje výhody kamenných kanceláří a prodeje bez realitky?

Češi svěřují čím dál více služeb internetu a segmenty se tomu musí přizpůsobovat. Na poptávku po flexibilních službách za cenu nesrovnatelně nižší, než jakou nabízejí klasické realitní kanceláře, zareagovala iRealitka.cz, internetová realitní kancelář fungující od května 2015.  Její zakladatel Viktor Ornst zúročil letité zkušenosti z oboru realit a trend posledních let, kdy Češi, než aby věnovali provizi makléři, upřednostňují prodej „na vlastní pěst“ bez realitky. Zkušeného obchodníka tak napadlo spojit výhody obou stran a na český trh přišel s hybridním modelem, který již nějaký čas úspěšně funguje v zahraničí.

„Technologie mění způsob, jakým využíváme služby,“ uvádí Ornst důvody, které ho vedly k založení firmy. Dle průzkumu z Oxfordské univerzity, kdy vědci zkoumali 700 nejrozšířenějších profesí a stanovili míru pravděpodobnosti, s níž budou jednotlivá povolání nahrazena stroji či počítači, zanikne v Británii profese realitního makléře s 97% pravděpodobností. Tradiční realitní kanceláře tam musejí bojovat s novými, nesrovnatelně levnějšími internetovými realitkami jako Sellmyhome nebo eMoov. Jak tvrdí Harry Mount z magazínu Spectator, v roce 2018 by se měla již polovina nemovitostí v Británii prodat přes internetové realitní kanceláře.

Na čem je postavený obchodní model?

Internetové realitní kanceláře vycházejí z přesvědčení, že největším odborníkem na vaši nemovitost jste vy sami. „Klient prodávající nemovitost si u nás zaplatí měsíční členství do tisícovky, na jehož základě získá nárok na naše služby,“ říká Ornst, který působil v realitách na pozici vyššího managementu, řídil bezmála 100 lidí ve více než 20 pobočkách a v roce 2010 si založil s kolegy Pink Reality, která s osmi pobočkami funguje dodnes. Trh tak zná jako své boty.

„Pro klienty přicházíme s o desetitisíce levnější nabídkou než klasické realitní kanceláře. Výhodou je, že si nemusíte objednávat komplexní služby, nabídka je u nás rozčtvrcena na dílčí části prodeje nemovitosti. Máte například nafoceno, ale pomoci potřebujete s propagací na portálech typu Sreality? Není problém. V naší kompetenci přenecháváte pouze služby, na které byste sami nestačili.“

Zakladatele projektu se ptáme, na čem jako firma vydělávají. „Kromě základního balíčku členství si mohou klienti přikoupit další služby, kde je již pro společnost vyšší marže. Jako první na realitním trhu v Česku jsme navíc získali licenci na letecké videoprohlídky domů, které pořizují drony,“ vysvětluje Ornst.

Může internetová realitní kancelář nahradit profesi makléře?

Finanční úleva prodávajícímu je tedy logickým argumentem, otázkou je, jak může být zachována kvalita? „Nahradit fyzickou osobu makléře není takový problém, jak by se mohlo zdát,“ říká pro nás docela troufale Ornst. „Máme samozřejmě i vlastní makléře pro klasický obchodní model, a právě díky této kombinaci klasického a onlinového salesu jsme schopni pokrýt 100 % realitního trhu.“

Jak to funguje? „Nejprve dostanete k dispozici prostor, kde můžete svou nemovitost nabízet. Tedy webovou stránku, kde si vytvoříte inzerát. V rámci členství vás připravíme, jak nemovitost nafotit a inzerovat. Protože dobré fotografie, titulek inzerátu a popis nemovitosti – to jsou věci, které vedle ceny nejvíc rozhodují o tom, jak rychle a v jakém počtu se vám začnou hlásit zájemci,“ dodává Ornst. „Dále klienty připravují, jak vést prohlídku, co očekávat a na co si dát pozor. V neposlední řadě také jak se rozhodovat mezi jednotlivými zájemci, protože ne vždy znamená, že když má jeden kupující hotovost a druhý hypotéku, je ten s hotovostí jednoznačná výhra,“ jmenuje Viktor Ornst detaily služby.

Je tak docela dobře možné, že se v budoucnu i u nás přenesou služby realitních makléřů na internet a celé povolání bude muset reagovat na technologické trendy v oboru. Co si o tom myslíte?

Foto: thenextaddress.com