Pracujeme se silnými stránkami našich zaměstnanců a jsme schopni jim nabídnout práci podle jejich představ a zkušeností, říká lídr Netpromotion

14. Leden 2018

Dva bratranci Tomáš a David začali podnikat ještě při studiu. Dnes vlastní firmu, která patří mezi silné lídry v oblasti online marketingu s více než 13letými zkušenostmi v oboru. Tomáš Meloun odešel z korporátu, aby se postavil na vlastní nohy a mohl dělat věci po svém. Na začátku byli dva lidé a jeden online katalog. Později přidali ještě tvorbu a optimalizaci webů. V současné době investují především do vzdělávání zaměstnanců. V Netpromotion se nebojí změn a zároveň se drží hesla: „Abys byl úspěšný, buď upřímný. Zároveň musíš umět dělat dobrý marketing.“

hledáme obchodníka

Hned první rok podnikání jsem si vydělal víc než jako zaměstnanec v korporátu, kde jsem dělal předtím

Tomáši, ve 22 letech jste začal podnikat. Psal se rok 2005, vývoj webu, SEO, to vše bylo nové… Jak se vám podařilo uchytit se na trhu?

Doba byla taková, že lidé o tento produkt měli zájem. Byla to v podstatě taková černá díra na trhu. Vybírali jsme si ty správné firmy a klienty, kterým jsme mohli pomoci. Cílili jsme především na středně velké společnosti, které dělají něco, co je atypické vůči jiným firmám. Mají investiční potenciál. A tak to vlastně děláme dodnes. Je to efektivní.

Tomáš Meloun (vpravo), výkonný ředitel Netpromotion. „2,5 roku jsem pracoval ve firmě, která se zabývala tištěnými katalogy, kde jsem začínal na pozici obchodního zástupce. Byl to klasický korporátní svět, který mi absolutně nedával smysl. S odstupem času však musím říct, že to byla dobrá škola života. Ve 20 letech jsem patřil mezi nejlepší obchodníky,“ popisuje Tomáš své „obchodnické začátky“.

Firmě se dařilo, práce přibývalo. Jak jste to zvládali? Měli jste další zaměstnance?

Bylo to náročné, ale dalo se to zvládnout. Prvních 5 let jsme všechny činnosti dělali pouze ve dvou. Neměli jsme žádné další zaměstnance, vše jsme si dělali sami. Pracoval jsem i 15 hodin denně, ale to jsem vydržel první dva roky. Bylo to šílené tempo. Až v roce 2010 jsme začali nabírat další lidi a pozvolna se rozrůstat. Teď s odstupem času vím, že bylo mnohem snazší pracovat jen ve dvou, vše bylo rychlé. Zároveň to ale firmu nikam neposouvalo.

Povězte mi, jak jste řešil svůj time management? Tolik povinností na jednoho člověka, to už chce hodně důsledné plánování, nemám pravdu?

Vyzkoušejte leady

Svůj čas jsem plánoval doslova na minuty. Mám výhodu, že jsem hodně efektivní člověk a potřebuji mít vše dokonale naplánované. Měl jsem asi 5 diářů, do kterých jsem si vše zapisoval a tvořil vlastní strategii. Problém byl, že jsem dělal 70 % věcí, které mě nebavily. Nechtěl jsem si platit účetní, asistentku… Myslel jsem, že vše zvládnu v pohodě sám. Až později jsem si uvědomil, že to tak není. Ale musel jsem si na to přijít sám.

Začátky nebyly jednoduché. Všechno jsem se musel učit sám, online marketing byl tehdy ještě v plenkách. David (Šupita, druhý ze zakladatelů, pozn. red.) měl na starosti správu katalogu a já vše ostatní. Produkt se chytl velmi rychle. Zákazníkům jsme nabízeli zápis v katalogu firem, který byl optimalizován pro vyhledávače a pár dalších služeb. To vše jsme dělali pouze ve dvou. David dnes působí jako produktový ředitel.

V roce 2010 jste tedy přijal nové zaměstnance, je to tak?

Ano, v té době byla založena první pobočka v Chrudimi. Předtím jsme pracovali převážně z domova. Začal jsem nabírat obchodníky, ale velmi pomalu a opatrně. 😊 Potřeboval jsem mít čas se jim věnovat, takže zpočátku jsem přijal nového člověka asi po půl roce. Největší nárůst firmy přišel v roce 2013, kdy jsem otevřel pobočku v Praze.

Jak jste si vybíral obchodníky?

Všechno to byli lidé přes někoho, známí známých. Dlouho jsem nepřijal nikoho „cizího“. To se mi hodně osvědčilo.

Postupně pobočky přibývaly a s tím i další problémy, které jste musel řešit…

Ano, po Chrudimi a Brně vznikla pobočka v Českých Budějovicích a v Berouně. Byly to tedy spíše interní franšízy v Praze a v Brně. Problém byl však ve vedení těchto poboček. Zpětně si uvědomuji, že jsem udělal velkou chybu tím, že jsem manažerům franšíz předal hotový model. Vše bylo přednastavené a oni v tom pouze pokračovali. Nemuseli se a nedokázali se plnohodnotně sami rozhodovat a být samostatní. Shodou okolností jsem musel všem 4 manažerům nabídnout jinou pozici a otočit kormidlem. Někteří novou roli přijali a někteří ne.

Průměrný obchodník si u nás vydělá 50-60 tisíc. Ti hodně dobří ale i přes 100 tisíc. Nechci, aby moji lidé nutili zákazníkovi ty nejdražší služby. Mám obchodníka, který má 95 % svých služeb postavených na nejlevnější službě. Je důležité umět nabídnout klientovi přesně to, co potřebuje. Stejně tak je důležité jednat s každým zákazníkem individuálně.

Jak jste to tedy řešil s novými manažery poboček?

Musel jsem udělat velké změny a začít především u sebe. Nahradil jsem sám sebe tím, že jsem do firmy dosadil nového obchodního ředitele, kterému jsem předal všechny kompetence, a nové manažery jsme hledali společně.

Na jaké vlastnosti jste kladli důraz?

Důležitý pro nás byl osobní charakter, schopnost obchodovat, rozvíjet se, učit se a inspirovat. Ti lidé museli mít hodně silné manažerské schopnosti a také zkušenosti v obchodě.

Tomáši, jak vy sám se vzděláváte?

Snažím se vzdělávat tak nějak průběžně. Knížky moc nečtu, spíš dávám přednost informačně hodnotným videím od různých mentorů a koučů.

Podporujeme silné stránky našich zaměstnanců. Děláme detailní typologii lidí a podle toho můžeme našim zaměstnancům nabídnout to, co jim jde a baví je to

Štefánia Machová působí ve firmě na pozici HR specialistky. „Chceme zlepšovat komunikační strukturu a vzdělávání. To jsou naše cíle na rok 2018. Budeme zavádět zpětnou vazbu jak pro naše zaměstnance, tak pro klienty. Chceme více komunikovat s našimi zákazníky, především obchodníky postupně transformovat na marketingové poradce,“ říká. S tím souvisí recenze od zákazníků i hodnocení zaměstnanců.

Štefánia začínala v oboru optimalizace. „Mám ráda kreativitu a připadalo mi to rutinní. Tak jsem šla za Tomášem, sepsala si to, co ráda dělám, co mě baví a nebaví. Tomáš se na to podíval a domluvili jsme se, že mám blíže k lidem a mohla bych tedy dělat v HR. Měla jsem měsíc na to, abych připravila koncept toho, co bude náplní mé práce. Sama jsem se vzdělávala, zjišťovala po firmě, kde jsou jaké problémy, co je potřeba zlepšit, abychom se měli lépe. A tuto možnost u nás mají i ostatní. Rádi jim vytvoříme i novou pozici, pokud budeme vědět, že to bude mít smysl,“ vysvětluje.

Do konce roku 2020 budeme patřit mezi tři nejsilnější hráče na trhu v oblasti online marketingu

Štěpán Růžička (23 let), marketingový poradce. „V Netpromotion pracuji 2 roky. Po střední škole jsem nastoupil do autobazaru, kde jsem byl asi půl roku a nevyhovoval mi tamní kolektiv ani pravidla. Náhodou jsem na fotbale potkal Tomáše, se kterým jsme si dobře sedli a já se rozhodl zkusit práci obchodníka,“ říká. Na práci ho nejvíce baví to, že pracuje s lidmi, kteří mají charakter, a prodává produkt, který řeší individuální potřeby klienta. To je ostatně vidět i na jeho výsledcích. „Týdně mám asi 20 schůzek a z toho 40% úspěšnost,“ vysvětluje Štěpán. Vzdělává se komunikací s lidmi, kteří mají zkušenosti a mohou mu něco předat. „To je pro mě víc, než kdybych četl nějaké publikace,“ dodává.

 Jaké výhody u vás zaměstnanci mohou očekávat a teď nemyslím finance…

Určitě možnost rozvíjet se. Ať už kariérní postup, nebo uplatnění v oboru, který jim je nejbližší a baví je. Nemám problém si s nimi sednout a vyslechnout jejich názory a přání. Například Štefi (Štefánia Machová, pozn. red.) nastoupila na úplně jinou pozici. Po čase zjistila, že jí to nesedí, a přišla za mnou s návrhem, co by chtěla dělat a jak. Měla přesnou vizi a já si řekl, proč ne… Jsem ochotný o tom diskutovat. Ale musí vědět, co chtějí. Rádi jim pak nabídneme adekvátní práci.

Foto: Marek Rebroš

© 2024 imper.cz