13. Březen 2023
Okolí lipenské přehrady je v létě i zimě oblíbenou dovolenkovou destinací mnohých Čechů i Němců. Pokud jste zde byli, možná jste také zatoužili strávit tu více času, toulat se hlubokými šumavskými hvozdy, brázdit silničky na kole či plachtit po Lipně déle než jen jeden týden v roce. V rozhovoru s Lindou Sochorovou z resortu Lakeside Village vám přiblížíme, jak si tento sen splnila, když před několika lety opustila Prahu a rozhodla se pracovat zde jako recepční. Kromě toho nám prozradila, co jí toto zásadní životní rozhodnutí přineslo, jak se s novou pracovní výzvou popasovala a koho by si přála k sobě jako nového kolegu či kolegyni. Pojďme tedy vyrazit na jih Čech!
Lindo, povězte mi, jaký máte background? Co už máte v životě za sebou a jak vás osud zavál na Šumavu?
Od dětství jsem si přála mít menší hospodářství a žít někde na samotě nebo polosamotě, ideálně v horách. Pocházím z Prahy, a i když jsme bydleli ve vilové čtvrti se zahradou, tak mi to nestačilo. Jak plynul čas, tak mi můj sen přišel víc a víc nereálný. Když jsem dospěla, tak jsem to trochu upozadila. Vystudovala jsem mezinárodní vztahy, následně žila v Kanadě a většinu profesního života jsem pracovala pro neziskové organizace a procestovala celý svět. Když jsem se vrátila do ČR, začala jsem podnikat a přitom jsem v Praze potkala svého současného kolegu a šéfa Miroslava, který pochází z jihu Čech. Během covidové krize jsem přišla o své podnikání a dostala se do situace, kdy jsem nevěděla, co dál. Tehdy jsem chodila na dlouhé procházky se psem a při nich jsem si uvědomila, že jsem vlastně vždycky chtěla žít v přírodě a mít koně. Šumavu jsem vždy milovala, tak jsem si začala hledat práci na jihu Čech. Tehdy mi cestu opět zkřížil Miroslav, který se vrátil do rodného Českého Krumlova a pozval mě na návštěvu na jih.
Doteď si intenzivně pamatuji pocit, kdy jsem na Lipno poprvé přijela. Byla jsem úplně uchvácená. Projela jsem 400 metrů lesní cestou a přede mnou se otevřel pohled na jezero. Připadala jsem si jako v Kanadě a řekla si: „Wau! Tak tady chci pracovat. To je nejkrásnější místo na světě“. Pak už to šlo ráz na ráz. V Praze jsem pronajala svůj byt, přes Airbnb jsem si našla podnájem v chalupě u Českého Krumlova a přestěhovala se.
Přijala jste v Lakeside práci recepční. Byla to pro vás jistě úplně nová výzva. Jak jste si zvykla a co vám pozice přinesla?
Máte pravdu, jako recepční jsem nikdy nepracovala. Ale říkala jsem si, že nejsem úplně neschopná (směje se). Pro pozici bylo vlastně jen potřeba hovořit anglicky. K tomu jsem se začala učit němčinu. Nastoupila jsem v červnu, kdy tady startuje hlavní sezóna. Takže jsem byla hozená, jak se říká, do vody a naučila se většinu práce praxí. Měla jsem na starosti především hosty. S vedením jsme si stanovili finanční a kvalitativní cíle, kterých chceme v tom roce dosáhnout. Díky tomu pro mě práce byla jednodušší. Bylo totiž jasné co chceme a jak toho dosáhnout.
Po pár měsících jsem se začala v rámci operativy víc soustředit na chod rezortu a komunikaci s majiteli domů. Ale i tak je to dost propojené. Práce mě naplňuje, protože se tu pořád něco děje a já jsem typ člověka, který má rád akci. Nejhezčí je, když vaši snahu někdo ocení a všimne si jí. Když slyším pochvalu od hostů, jak je resort pěkný, že sem rádi jezdí a jak máme profesionální a přátelský personál. To jsou nejlepší momenty. Samozřejmě má práce i stinné stránky, kdy třeba ne všechny nápady projdou přes schvalovací kolečko až do realizace.
Když budeme konkrétní, jaká je denní náplň recepční? Co všechno máte v gesci?
Z mého pohledu lze práci rozdělit na dvě části. Jednou je komunikace a organizace – s hosty, dodavateli, personálem atd. Člověk tady musí být akční a mít vyřídilku (směje se). Pořád něco vyřizujete a zajištujete – aby bylo dobře uklizeno, abyste měli dost prádla na víkend, aby v jednotkách všechno fungovalo (např. topení když je venku −15), prostě aby byli hosté spokojeni a chtěli zase znovu přijet.
Druhou polovinu práce tvoří administrativa. Spravujeme externí nemovitosti, značnou část tedy představuje fakturace. 90 % ubytování je inzerováno přes online prodejní kanály, s čímž je spojena řada úkonů jako správa plateb a vyúčtování. Krom toho připravujeme podklady pro účetní a v neposlední řadě máme na starosti externí dodavatele jako jsou uklízečky nebo údržbáři.
Na jedné straně se staráme o hosty, kteří do resortu přijíždí, a na straně druhé jsou našimi klienti i samotní majitelé domů. Komunikaci s nimi, nebo chcete-li Customer Care, jsem po pár měsících převzala já. Aktuálně hledáme člověka na pozici, na které jsem začínala.
Pro koho je práce ideální?
Hledáme člověka, který bude samostatný, počítačově gramotný a bude umět komunikovat anglicky. Vlastně nemusí mít žádné zkušenosti s recepční prací. Ani já je neměla. Co ale určitě musí mít – chuť se tu práci naučit. Když o tom přemýšlím, tak je to skvělé příležitost pro absolventa, který zatím nemá moc zkušeností a rozmýšlí se, co bude v životě dělat. Práce u nás pro něj může být skvělá startovací pozice. Získá velké zkušenosti a průpravu k samostatnosti. Také by to mohl být někdo jako já, kdo zatouží odejít z velkoměsta a změnit svůj život. Chtěl by žít v přírodě a pracovat v krásném prostředí. Přivítáme i expata či „nomáda“, který tu bude pár let a pak se vydá do jiné země. Zpočátku ani nemusí mít na jihu zázemí. Rádi mu pomůžeme s hledáním bydlení, nebo mu na přechodnou dobu poskytneme ubytování přímo v Lakeside Village.
Co může nový kolega nebo kolegyně očekávat?
Pracujeme každý den v jednosměnném provozu. Pracovní doba je od 9:00–17:00. O víkendech v mimosezoně se střídáme. Hlavní sezóna je u nás od půlky června do půlky září a během Vánoc a Silvestra. V létě máme většinou 100% obsazenost, je to období, kdy je tu nejvíc práce, a máme i takovou nepsanou dohodu, že si v tomto období nevybíráme dovolené. Naopak v období, kdy není sníh či není zamrzlé jezero – tedy v říjnu, listopadu nebo březnu je tu klidněji. To je období, kdy celé Lipensko spí. Pro nás je to čas, kdy děláme věci, které nelze dělat za plného provozu – jako například opravy domů, generální úklidy nebo marketingové aktivity. Aktuálně jsme se začali také orientovat na firemní klientelu a nabízíme prostory pro teambuildingy.
Nejakčnější je u vás tedy léto. Co vše se tu dá podniknout?
Přesně tak. V létě to tu úplně ožije. Jsme ideální místo pro cyklisty i rybáře, v našem areálu se dají půjčit lodě, paddleboardy, a v nedalekém Frymburku je i půjčovna kol. Dají se tu dělat krásné výlety, ať už po okolí např. přívozem na Vítkův hrádek, nebo směrem víc do Národního parku Šumava. Jezdí k nám především rodiny s dětmi nebo skupiny kamarádů, kteří tu chtějí strávit společně dovolenou. Naše domy jsou plně vybavené včetně kuchyně, na terase zas můžete grilovat. Některé domy mají saunu a může se v nich ubytovat od 4 do 10 osob. V centrální budově máme apartmány pro 2 až 6 osob a centrální wellness se saunou a vířivkou.
Lakeside Village Lipno v číslech
Divize Lipno Rent s. r. o. je součástí holdingu Dorn-Fussenegger Group, která již od 90. let působí na Lipně v oblasti prodeje, developmentu, správy nemovitostí a také v lodní dopravě. V Lakeside Village je zhruba 50 domů a 20 apartmánů. 70 % majitelů těchto nemovitostí nabízí své domy a apartmány na krátkodobý pronájem. O nemovitosti se stará tým 3 lidí.
Nalákali jsme vás? Pojďte pracovat na Lipno!